Jump to content
Annons

Universal Audio


Sampel

Recommended Posts

Annons
Jag har hittat en samling pluggar på Unversal Audios website. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? De verkar inte gå att ladda hem som demo, men att döma av de introduktionsvideos som visas verkar de spännande.

Samuel

För att kunna ladda hem dem så måste du först ha ett UAD-1 kort!

Om de är bra!!

Man brukar dela upp sin "hemstudioägartid" som före o efter UAD-1 tillkomst 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det känns som en idiotfråga men det innebär naturligtvis isåfall maximalt 8 reverb och sen inget mera? (eller i mer normala fall t.ex. 2 reverb, 3 kompressorer några eq osv)

Nu har jag iofs aldrig testat att maxa men det beror på hur många till antalet pluggar du kör samtidigt.

Sedan just reverb är väl inte det som man i första hand tänker på i UAD-1 sammanhang utan det är väl först o främst pluggar som 1176, LA2A osv..

Vill man ha fantastiska reverb så kan man ju plocka hem SIR o lite bra impulser.

Mitt Realverb Pro som ligger i UAD-1 är dock ett mycket bra reverb men som sagt så var det först o främst kompressorer o eq jag ville åt när jag köpte mitt kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iofs aldrig testat att maxa men det beror på hur många till antalet pluggar du kör samtidigt.

Sedan just reverb är väl inte det som man i första hand tänker på i UAD-1 sammanhang utan det är väl först o främst pluggar som 1176, LA2A osv..

jag menar inte att jag vill köra 8 reverb samtidigt utan frågan är om tabellen på UAs hemsida ska tolkas som att jag maximalt kan köra:

alt 1. 8st Realverb ELLER 7st 1176LN osv.

alt 2. 8st Realverb PLUS 7st 1176LN osv.

jag ANTAR att det är alternativ 1 som gäller annars är det ju för bra för att vara sant. skulle det mot förmodan vara alternativ 2 så kommer jag inom VÄLDIGT kort vara en massa pengar fattigare 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iofs aldrig testat att maxa men det beror på hur många till antalet pluggar du kör samtidigt.

Sedan just reverb är väl inte det som man i första hand tänker på i UAD-1 sammanhang utan det är väl först o främst pluggar som 1176, LA2A osv..

jag menar inte att jag vill köra 8 reverb samtidigt utan frågan är om tabellen på UAs hemsida ska tolkas som att jag maximalt kan köra:

alt 1. 8st Realverb ELLER 7st 1176LN osv.

alt 2. 8st Realverb PLUS 7st 1176LN osv.

jag ANTAR att det är alternativ 1 som gäller annars är det ju för bra för att vara sant. skulle det mot förmodan vara alternativ 2 så kommer jag inom VÄLDIGT kort vara en massa pengar fattigare 😄

Jag har iofs aldrig testat så men jag har tex använt 3-4 1176, 3-4 LA2A, 3-4 Pultec o nåt reverb + nåt annat (finns ju en hel del andra effekter oxå) & det har aldrig hänt att den kollapsat

Något som man bör tänka på oxå är att eftersom UAD-1 använder sin egen DSP kraft så har du ju en massa extra kraft kvar till dina andra pluggar i datorn.

Jag skulle tex inte "slösa" med LA2A på nåt som knappt hörs i bakgrunden utan hellre då använt tex cubase egen kompressor som gör sitt jobb men kanske inte lika snyggt men eftersom det är på nåt som ligger lägre i ljudbilden så kan det kanske kvitta.

Sedan så finns det bästa alternativet av alla o det är att köpa fler UAD-1 kort 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten!!

Att använda 8 olika reverb skulle nog låta kattskit i vilket fall som helst.

Max tre olika reverb på en låt men ligger de i grupper så kan man ju routa varenda instrument till en reverbkanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack

jag tolkar det som att du är nöjd....

såg på deras hemsida att studiopack har utgått.....hmmm...undra om det blir utförsäljning snart.....har sett beggade under 5000:- oxå.

det känns som att jag förr eller senare måste skaffa ett då datorkraften tycks ta slut i alla låtar jag jobbar med och även om datorn inte är den allra senaste så är det ändå en riktigt kraftig burk och det känns rent löjligt att tänka på att uppgradera den på annat vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack

jag tolkar det som att du är nöjd....

såg på deras hemsida att studiopack har utgått.....hmmm...undra om det blir utförsäljning snart.....har sett beggade under 5000:- oxå.

det känns som att jag förr eller senare måste skaffa ett då datorkraften tycks ta slut i alla låtar jag jobbar med och även om datorn inte är den allra senaste så är det ändå en riktigt kraftig burk och det känns rent löjligt att tänka på att uppgradera den på annat vis.

Jo jag är sanslöst nöjd 😕

Har alltid tänkt skaffa ett och nu för en tid sedan så dök det upp ett beggat inklusive LA2A pluggen + att förre ägaren ville göra ett byte med en pryl jag hade till salu så det var bara att slå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Är det alltså UAD kortet man ska satsa på eller vad tycker ni som testat? Vet att tex Waves har nåt liknande kort.

Nåt nytt liknande på g som man kanske ska vänta in innan man handlar?

Har verkligen waves nåt sånt kort (du tänker inte på waves bundle)?

Annars finns det powercore.

Nåt annat oxå som jag inte kommer ihåg namnet på nu men skall leta lite så återkommer jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Är det alltså UAD kortet man ska satsa på eller vad tycker ni som testat? Vet att tex Waves har nåt liknande kort.

Nåt nytt liknande på g som man kanske ska vänta in innan man handlar?

Har verkligen waves nåt sånt kort (du tänker inte på waves bundle)?

Annars finns det powercore.

Nåt annat oxå som jag inte kommer ihåg namnet på nu men skall leta lite så återkommer jag.

solid-state-logic har tydligen gjort nåt men då snackar vi 15000-16000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Är det alltså UAD kortet man ska satsa på eller vad tycker ni som testat? Vet att tex Waves har nåt liknande kort.

Nåt nytt liknande på g som man kanske ska vänta in innan man handlar?

Har verkligen waves nåt sånt kort (du tänker inte på waves bundle)?

Jodå. Waves har APA32 och APA44M... som säkert kostar skjortan . Jag vågar inte ens titta...

Men jag ska kolla upp Solid State Logic's grejor också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Är det alltså UAD kortet man ska satsa på eller vad tycker ni som testat? Vet att tex Waves har nåt liknande kort.

Nåt nytt liknande på g som man kanske ska vänta in innan man handlar?

Har verkligen waves nåt sånt kort (du tänker inte på waves bundle)?

Jodå. Waves har APA32 och APA44M... som säkert kostar skjortan . Jag vågar inte ens titta...

Men jag ska kolla upp Solid State Logic's grejor också...

Iofs så är väl UAD-1 kung när det gäller detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...