Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har köpt mig ett ljudkort med fyra ingångar så ja kan micka upp trumsettet med fyra mickar för enklare demoinspelning.

men jag har funderat på varför man igentligen behöver ha ett mixerbord?

kan jag inte köra mickarna direkt i datorn och mixa i tex cubase?

om man kör med ett mixerbord måste det inte finnas en utgång från varje kanal i mixerbordet om man vill spela in på fyra kanaler samtidigt i datorn?

/Martin

Annons
Postat

Du behöver inte ha ett mixerbord till det över huvud taget. Förutsatt att du har fyra mic-preams på kortet. Annars behöver du antingen en enskild preamp eller en mixer med direct-out/insert

Postat

en annan anledning varför man har mixerbord är att få ett mer analogt ljud...

det är de ända anledning varför jag har ett... och sen känns de sönt att ha lite äkta vara att vrida på ;P

Postat

Det finns ju mixerbord med t ex FireWire och typ 10 utgångar till datorn och 2 tillbaka som monitor.

Då får man ju in kanalerna i datorn och även en mixer med reglar att dra i.

Tror det är Alesis som har en sådan mixer. Och så finns ju även Phonic Helix Board 24 FW.

Ingen aning hur de där funkar, men jag funderar på att köpa något liknande själv till min studio framöver.

Men har inte riktigt fattat hur de där 2 kanalerna i retur fungerar. Om man efter att ha fått ner kanalerna i datorn inte ska kunna mixa med reglarna längre, då känns det ju lite trist.

Det är ju lite kul att ha analoga reglar att åka med ibland.

Eller funkar dessa som ett inbyggt ljudkort (men med reglar o effekter på köpet). Då borde det kanske vara bättre att satsa på ett ljudkort med flera mik-ingångar. Eller?

PS. Känns inte mixerbord som fel diskussion i studiobyggarforumet? Det kanske borde finnas i en annan avdelning.

Postat

det är de ända anledning varför jag har ett... och sen känns de sönt att ha lite äkta vara att vrida på ;P

Det ser ju mer proffsigt ut också...det är ju typ det viktigaste :rolleyes:

Postat

Det ser ju mer proffsigt ut också...det är ju typ det viktigaste :rolleyes:

Haha.... ja de e ju klart de me 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.