Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Om systemet finns alls - och om det ändå rapporteras i detalj, så tycker jag definitivt att det är idiotiskt att Gessle ska få pengar om min eller din låt spelas på radio - oavsett hur många lyssnare den kanalen har. Ärligt talat så tror jag inte intäkterna från webradio och andra sajter täcker administrationskostnaderna. Det handlar om småsmulor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Tänk bara på att om du går med i STIM, så kan du inte längre lägga upp din musik på websiter som saknar ramavtal med STIM. Du kan lägga din musik på din egen hemsida efter att ha fått tillstånd från STIM (tillståndet får man utan problem, så det är bara en formalitet), men alltså inte på vilka websiter som helst... 🙂🙂😄😛😆 Någon skämta med mig Aprilo! Det ska väl STIM skita i ifall jag lagt upp mina låtar på hemsidor som de inte har ramavtal med. Det enda som händer i så fall är ju att jag själv inte får någon ersättning av STIM i de fallen, eftersom de inte kollar de sidorna då da... Säg att det är ett skämt! 😄 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Tänk bara på att om du går med i STIM, så kan du inte längre lägga upp din musik på websiter som saknar ramavtal med STIM. Du kan lägga din musik på din egen hemsida efter att ha fått tillstånd från STIM (tillståndet får man utan problem, så det är bara en formalitet), men alltså inte på vilka websiter som helst... 😏😕😆😄😆😆 Någon skämta med mig Aprilo! Det ska väl STIM skita i ifall jag lagt upp mina låtar på hemsidor som de inte har ramavtal med. Det enda som händer i så fall är ju att jag själv inte får någon ersättning av STIM i de fallen, eftersom de inte kollar de sidorna då da... Säg att det är ett skämt! 😄 :musik Stim bevakar sina medlemmars intressen. Uppdraget är att ta betalt av dem som framför medlemmarnas verk offentligt. Om du som Stimmedlem framförs offentligt och inte tar betalt faller liksom hela idén med Stim. Inte så konstigt kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Tänk bara på att om du går med i STIM, så kan du inte längre lägga upp din musik på websiter som saknar ramavtal med STIM. Du kan lägga din musik på din egen hemsida efter att ha fått tillstånd från STIM (tillståndet får man utan problem, så det är bara en formalitet), men alltså inte på vilka websiter som helst... 😏😕😆😄😄😆 Någon skämta med mig Aprilo! Det ska väl STIM skita i ifall jag lagt upp mina låtar på hemsidor som de inte har ramavtal med. Det enda som händer i så fall är ju att jag själv inte får någon ersättning av STIM i de fallen, eftersom de inte kollar de sidorna då da... Säg att det är ett skämt! 😄 :musik Stim bevakar sina medlemmars intressen. Uppdraget är att ta betalt av dem som framför medlemmarnas verk offentligt. Om du som Stimmedlem framförs offentligt och inte tar betalt faller liksom hela idén med Stim. Inte så konstigt kanske? Nämen vadå? Jag har varit medlem i STIM i 15 år minst. Om jag väljer att i eget intresse registrera en hemsida nånstans som inte råkar ha ramavtal med STIM så är det ju mitt problem. Det kan ju aldrig vara STIM:s angelägenhet. Det är ju medlemmarnas intressen de ska främja, vilket är gott nog. Om jag har registrerat mig på en sådan enligt STIM suspekt sida och får 1000 nedladdningar, är det då mig själv som STIM-medlem de ska ta betalt av? Förvånar mig inte ett dugg... 😆 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Sedan undrar jag lite över detta med nedladdningar överhuvudtaget - för de är väl varje sådan som räknas som ett offentligt framförande i så fall, va...? egentligen är det inte särskilt offentligt, för det går ju bara från en dator till en annan... Offentligheten kunde mätas i tid istället. Den tid som låten ligger ute och hörbart snurrar under tiden som hemsdian läses. Brozzan har nämligen en hemsida och när jag laddade ner ett par låtar därifrån så borde det ha registrerats, vilket de inte gjorde. För jag gick in senare och läste vid "Nedladdningar idag", och där stod det 0. Trots att jag hämtat hem ett par låtar som jag lyssnat på också. 😏 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Om jag väljer att i eget intresse registrera en hemsida nånstans som inte råkar ha ramavtal med STIM så är det ju mitt problem. Det är knappast försvarbart för något sällskap att bevaka endast valda delar av sina medlemmars produktion. Därför gör inget sällskap, mig veterligen, heller några sådana undantag. Men om du tycker Stim är så förskräckliga är det väl bara att gå ur? Själv är jag nöjd och glad medlem. Stim har samlat in många sköna kulor åt mig - pengar jag aldrig skulle sett röken av annars. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Tänk bara på att om du går med i STIM, så kan du inte längre lägga upp din musik på websiter som saknar ramavtal med STIM. Du kan lägga din musik på din egen hemsida efter att ha fått tillstånd från STIM (tillståndet får man utan problem, så det är bara en formalitet), men alltså inte på vilka websiter som helst... 😆😆😆😄😄😄 Någon skämta med mig Aprilo! Det ska väl STIM skita i ifall jag lagt upp mina låtar på hemsidor som de inte har ramavtal med. Det enda som händer i så fall är ju att jag själv inte får någon ersättning av STIM i de fallen, eftersom de inte kollar de sidorna då da... Säg att det är ett skämt! 😄 :musik Tyvärr är det inget skämt, utan en av de otidsenliga bestämmelser som finns. Du får alltså lov att lägga upp din egen musik på ditt eget hemsidesutrymme (men du ska ha fått ett formellt tillstånd av STIM för att få göra det). Problemet kommer om du ska lägga upp musiken på någon annans webutrymme. Om det t ex finns ett gäng musiker som samlar ihop sig på samma ställe för att kunna få mer uppmärksamhet än de hade fått som enskilda personer, så måste ägaren av webutrymmet teckna ett ramavtal med STIM för att du som STIM-medlem ska kunna lägga upp din musik där - annars riskerar innehavaren av utrymmet skadeståndskrav och allt möjligt skit - trots att du själv har valt att lägga musiken där... 😕 Du kan alltså inte välja fritt var du ska lägga upp din musik. Ramavtalet baseras på antalet nerladdningar eller antalet besökare (kommer inte ihåg vilket det är, så här på rak arm). Bestämmelserna är alltså inte det minsta anpassade efter Internet och de större möjligheter som en upphovsman har att exponera sina verk nu för tiden. Detta har diskuterats i många år, så det är inget okänt problem för STIM - men det verkar inte komma någonstans med någon anpassning till verkligheten ändå... 😏 Alla medlemmar skulle kanske sätta igång och gnälla på dessa bestämmelser, så att STIM känner sig tvingade att göra något åt det.... Det enda som behövs, är ju egentligen att man har en regel att om upphovsmannen själv har godkänt att lägga upp musiken på någon speciell site, så ska det vara ok att göra så - men det blir samtidigt inte fråga om att vänta sig någon STIM-ersättning för de nerladdningar som sker från dessa platser, om de inte har ramavtal. Det är ju hur enkelt som helst att skapa en sådan regel som i ett slag eliminerar att upphovsmän tycker att man måste välja mellan att vara medlem eller inte. Jag tycker att det är självklart att man ska vara med och jag har varit med i många år, men om jag skulle välja i dag, är det faktiskt tveksamt om jag hade gått med - just på grund av att man inte har tagit hänsyn till dagens situation. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 28 augusti 2006 detta är ju befängt. Men jag kan osså bekräfta att det är så. Om jag vill låta folk laddaner min musik ifrån en annans server så skall jag få göra det utan att dom skall blandasig i. Om jag nu är ansluten till STIM och skulle råka lägga min demo på forumets setver så lär dom knappast märka det iofs. Men ändå! detta är ju nästan sjukt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Tyvärr är det inget skämt, utan en av de otidsenliga bestämmelser som finns. Du får alltså lov att lägga upp din egen musik på ditt eget hemsidesutrymme (men du ska ha fått ett formellt tillstånd av STIM för att få göra det). ägaren av webutrymmet [måste] teckna ett ramavtal med STIM för att du som STIM-medlem ska kunna lägga upp din musik där - annars riskerar innehavaren av utrymmet skadeståndskrav och allt möjligt skit - trots att du själv har valt att lägga musiken där... Bestämmelserna är alltså inte det minsta anpassade efter Internet och de större möjligheter som en upphovsman har att exponera sina verk nu för tiden. Detta har diskuterats i många år, så det är inget okänt problem för STIM - men det verkar inte komma någonstans med någon anpassning till verkligheten ändå... Hej! OK. Håller med. Jag kan tänka mig att de har dessa tungfotade regler av administrativa skäl. Iaf är det säkert det som de hänvisar till. För att konkretisera: jag tror inte många känner till dessa regler överhuvudtaget! Har MySpace ramavtal? Nån som vet? Hittade inget om det på deras sidor. 😄 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Har MySpace ramavtal? Nån som vet? Hittade inget om det på deras sidor. 😄 :musik Eftersom Myspace är en amerikansk tjänst med australienbaserade ägare tvivlar jag på att dom brytt sig om att teckna ramavtal med Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå. Men man vet ju aldrig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Lustigt, för där är ju "alla" med nämligen. Hur ska DET gå för MySpace ägare, med stämningar och allt som hör till? 😄 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Har MySpace ramavtal? Nån som vet? Hittade inget om det på deras sidor. :musik Eftersom Myspace är en amerikansk tjänst med australienbaserade ägare tvivlar jag på att dom brytt sig om att teckna ramavtal med Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå. Men man vet ju aldrig. Nej det har de säkert inte - men de har kanske ett motsvarande avtal med ASCAP, som är USA's motsvarighet till STIM. Dessa samarbetar och skickar pengar till varandra när respektive lands artister har spelats i det andra landet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snake Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Jag har också varit medlem i STIM i ca 15 år. Man ska absolut gå med om man är intresserad av att få lite utdelning efter allt "slit" med låtskrivandet. Jag har investerat i nya gitarrer och en massa annat kul som jag inte hade haft råd med annars. Gjorde en gång en liten 20 s TV4 jingle som snurrade ett tag. 6000:- fick jag för det 😄 En sak som jag dock undrar om det är sant! Som vissa har påstått här så kan jag inte välja att INTE "Stimma" mina låtar 😕 Vad är det då för vits överhuvudtaget med verkanmälan? Förklara det och visa var i avtalet det står att jag inte kan "bjussa" på några av mina låtar. ps. För er som fått sin allra första avräkning... glöm inte att det är oskattade pengar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Jag har också varit medlem i STIM i ca 15 år. Man ska absolut gå med om man är intresserad av att få lite utdelning efter allt "slit" med låtskrivandet. Jag har investerat i nya gitarrer och en massa annat kul som jag inte hade haft råd med annars. Gjorde en gång en liten 20 s TV4 jingle som snurrade ett tag. 6000:- fick jag för det 😄 En sak som jag dock undrar om det är sant! Som vissa har påstått här så kan jag inte välja att INTE "Stimma" mina låtar 😕 Vad är det då för vits överhuvudtaget med verkanmälan? Förklara det och visa var i avtalet det står att jag inte kan "bjussa" på några av mina låtar. ps. För er som fått sin allra första avräkning... glöm inte att det är oskattade pengar! Vitsen med verkanmälan är att säkerställa så att pengarna blir rätt fördelade. I avtalet står tydligt att det omfattar alla dina verk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Goeran Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 ps. För er som fått sin allra första avräkning... glöm inte att det är oskattade pengar! Du menar att man måste säga till att man har tjänat pengar?.. Ingen hungrig stat som snor åt sig hälften av pengarna automatiskt? 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Har MySpace ramavtal? Nån som vet? Hittade inget om det på deras sidor. 😕 :musik Eftersom Myspace är en amerikansk tjänst med australienbaserade ägare tvivlar jag på att dom brytt sig om att teckna ramavtal med Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå. Men man vet ju aldrig. Nej det har de säkert inte - men de har kanske ett motsvarande avtal med ASCAP, som är USA's motsvarighet till STIM. Dessa samarbetar och skickar pengar till varandra när respektive lands artister har spelats i det andra landet. Att ASCAP är den amerikanska motsvarigheten till Stim stämmer bara delvis. I USA finns nämligen plats för fler organisationer, även BMI och SESAC, och kompositörerna har möjlighet att välja vilket sällskap som ska samla in pengar åt dem. Tänk om det vore så väl i Sverige... då kanske man skulle slippa det ständiga gnället på Stim. Claes, du kan väl starta ett konkurrerande insamlingssällskap, med möjlighet för medlemmarna att ange vilka verk som ska undantas reglerna på olika hemsidor, frisersalonger, diskotek och andra ställen med musiktillstånd? Så att medlemmarna liksom kan välja att befria musikanvändarna från ersättning lite som man känner för. Det låter som en grym affärsidé tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 ps. För er som fått sin allra första avräkning... glöm inte att det är oskattade pengar! Du menar att man måste säga till att man har tjänat pengar?.. Ingen hungrig stat som snor åt sig hälften av pengarna automatiskt? 😕 Du får kvarskatt om du inte gör en fyllnadsinbetalning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Jag har också varit medlem i STIM i ca 15 år. Man ska absolut gå med om man är intresserad av att få lite utdelning efter allt "slit" med låtskrivandet. Jag har investerat i nya gitarrer och en massa annat kul som jag inte hade haft råd med annars. Gjorde en gång en liten 20 s TV4 jingle som snurrade ett tag. 6000:- fick jag för det 😄 En sak som jag dock undrar om det är sant! Som vissa har påstått här så kan jag inte välja att INTE "Stimma" mina låtar 😕 Vad är det då för vits överhuvudtaget med verkanmälan? Förklara det och visa var i avtalet det står att jag inte kan "bjussa" på några av mina låtar. ps. För er som fått sin allra första avräkning... glöm inte att det är oskattade pengar! Vitsen med verkanmälan är att säkerställa så att pengarna blir rätt fördelade. I avtalet står tydligt att det omfattar alla dina verk. Stämmer bra. Det gäller alla låtar du någonsin kommer att skriva, under förutsättning att du fortsätter vara medlem... 😄 Man kan ju gå runt det genom att göra gratislåtar under pseudonym (hur kul är det? Man vill ju sätta sitt eget namn på dem...), men då bryter man mot reglerna, så man får inte göra så - men samtidigt kan man undra om STIM har minsta lilla chans att leta upp det och peka på att du har gjort fel... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Goeran Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 ps. För er som fått sin allra första avräkning... glöm inte att det är oskattade pengar! Du menar att man måste säga till att man har tjänat pengar?.. Ingen hungrig stat som snor åt sig hälften av pengarna automatiskt? 😕 Du får kvarskatt om du inte gör en fyllnadsinbetalning. Uhm.. jag är inte så insatt i det där med skatt såå.. vad är en fyllnadsinbetalning? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 (redigerat) Har MySpace ramavtal? Nån som vet? Hittade inget om det på deras sidor. 😕 :musik Eftersom Myspace är en amerikansk tjänst med australienbaserade ägare tvivlar jag på att dom brytt sig om att teckna ramavtal med Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå. Men man vet ju aldrig. Nej det har de säkert inte - men de har kanske ett motsvarande avtal med ASCAP, som är USA's motsvarighet till STIM. Dessa samarbetar och skickar pengar till varandra när respektive lands artister har spelats i det andra landet. Att ASCAP är den amerikanska motsvarigheten till Stim stämmer bara delvis. I USA finns nämligen plats för fler organisationer, även BMI och SESAC, och kompositörerna har möjlighet att välja vilket sällskap som ska samla in pengar åt dem. Tänk om det vore så väl i Sverige... då kanske man skulle slippa det ständiga gnället på Stim. Claes, du kan väl starta ett konkurrerande insamlingssällskap, med möjlighet för medlemmarna att ange vilka verk som ska undantas reglerna på olika hemsidor, frisersalonger, diskotek och andra ställen med musiktillstånd? Så att medlemmarna liksom kan välja att befria musikanvändarna från ersättning lite som man känner för. Det låter som en grym affärsidé tycker jag. De andra har väl också samma utbyte med STIM - eller är det bara vissa som har det...? Det smidigaste är ju att ha det samlat i en organisation - och justera reglerna så att de stämmer med dagens verklighet i stället för hur det såg ut för 20 år sedan... Det hade ju faktiskt inte behövts några stora förändringar i reglerna för att lösa de tveksamheter som finns. Att dra igång en konkurrerande verksamhet är nog inte så meningsfullt, eftersom STIM är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar och som drivs utan vinstintresse. Det är nog lite svårt att konkurrera i ett sådant läge, så det är smartare att försöka ändra de regler som inte är bra. Redigerat 29 augusti 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 ps. För er som fått sin allra första avräkning... glöm inte att det är oskattade pengar! Du menar att man måste säga till att man har tjänat pengar?.. Ingen hungrig stat som snor åt sig hälften av pengarna automatiskt? 😕 Du får kvarskatt om du inte gör en fyllnadsinbetalning. Uhm.. jag är inte så insatt i det där med skatt såå.. vad är en fyllnadsinbetalning? 😄 Det är samma sak som kvarskatt - men med skillnaden att du betalar skatten senast i samband med deklarationen - och på så sätt slipper extra avgifter och ränta... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 (redigerat) Att dra igång en konkurrerande verksamhet är nog inte så meningsfullt, eftersom STIM är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar och som drivs utan vinstintresse. Det är nog lite svårt att konkurrera i ett sådant läge, så det är smartare att försöka ändra de regler som inte är bra. Min poäng var bara att Stim inte är någon slags myndighet - ingen tvingar dig att vara med. Om Stim inte anser att det är ekonomiskt försvarbart att erbjuda sina medlemmar undantag per verk och musiktillstånd (och gud ska veta att det stämmer... minsta korvmoj har musiktillstånd, fatta själv om alla skulle ha sina egna undantag...) så får väl missnöjda medlemmar gå ur och starta eget? Jag är iallafall inte beredd att gå ner i ersättning för att finansiera nån slags millimeterrättvisa, och jag tvivlar på att det stora flertalet medlemmar är intresserade av att plöja in ännu mer av sin ersättning i administrationskostnader. Redigerat 29 augusti 2006 av Fruppe69 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.