ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Nu skall ett av mina spår spelas å en webradio. Jag funderar på om man kanske skall börja sätta STIM på sin musik. Har bläddrat lite på sidan, men som jag fattar det måste man gjort minst ett Live främträdande .!? Hur skall jag göra?
ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Postat 28 augusti 2006 Den som komponerat och/eller skrivit text till musik, den som bearbetat musik eller text och musikförlag kan ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten medlem måste man ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller är inspelat och utgivet. var nog det jag menade. Så alltså om mitt spår spelas på en webradio så är allt lugnt
bakke Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) Rätt, du behöver inte gjort en livespelning. Det räcker att någon av dina låtar har spelats offentligt, t.ex på en webradiostation. Problemet här är att nästan inga webradiostationer rapporterar vad dom spelar, så chansen att du får betalt för spelningen är ganska liten. Jag vet inte vilka krav de "kommersiella" webradiostationerna (t.ex Spraydio) har, men vi som driver ideella webradiostationer har inte något krav att vi ska rapportera vilken musik som spelas. Som kassör i Sveriges Webradioförening har jag diskuterat detta med Stim, vi vill rapportera musiken men Stim vill inte ha några rapporter. Vilken station är det som ska spela din låt? Redigerat 28 augusti 2006 av bakke
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Den som komponerat och/eller skrivit text till musik, den som bearbetat musik eller text och musikförlag kan ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten medlem måste man ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller är inspelat och utgivet. var nog det jag menade. Så alltså om mitt spår spelas på en webradio så är allt lugnt Jäpp! Så kan man absolut tolka det. 😆 Tänk bara på att om du går med i STIM, så kan du inte längre lägga upp din musik på websiter som saknar ramavtal med STIM. Du kan lägga din musik på din egen hemsida efter att ha fått tillstånd från STIM (tillståndet får man utan problem, så det är bara en formalitet), men alltså inte på vilka websiter som helst...
ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Postat 28 augusti 2006 Rätt, du behöver inte gjort en livespelning. Det räcker att någon av dina låtar har spelats offentligt, t.ex på en webradiostation. Problemet här är att nästan inga webradiostationer rapporterar vad dom spelar, så chansen att du får betalt för spelningen är ganska liten. Jag vet inte vilka krav de "kommersiella" webradiostationerna (t.ex Spraydio) har, men vi som driver ideella webradiostationer har inte något krav att vi ska rapportera vilken musik som spelas. Som kassör i Sveriges Webradioförening har jag diskuterat detta med Stim, vi vill rapportera musiken men Stim vill inte ha några rapporter. Vilken station är det som ska spela din låt? okey. Det är på en stattion som heter playdio (www.playdio.se) Dom skriver på sin sida att dom är anslutna till stim osv. Har just skickatin min ansökan till stim och får avtalet om ca 4-5veckor. Vad är min uppgift att göra nu? Eller är det så så att det är upptill radion o ordna resten?
ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Postat 28 augusti 2006 Ah.. knepigt. Så om jag vill lägga en demo här på sidan måste jag alltså ha ett avtal med stim först som låter mig att läggaut min musik på min egen server? eller?!
bakke Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Rätt, du behöver inte gjort en livespelning. Det räcker att någon av dina låtar har spelats offentligt, t.ex på en webradiostation. Problemet här är att nästan inga webradiostationer rapporterar vad dom spelar, så chansen att du får betalt för spelningen är ganska liten. Jag vet inte vilka krav de "kommersiella" webradiostationerna (t.ex Spraydio) har, men vi som driver ideella webradiostationer har inte något krav att vi ska rapportera vilken musik som spelas. Som kassör i Sveriges Webradioförening har jag diskuterat detta med Stim, vi vill rapportera musiken men Stim vill inte ha några rapporter. Vilken station är det som ska spela din låt? okey. Det är på en stattion som heter playdio (www.playdio.se) Dom skriver på sin sida att dom är anslutna till stim osv. Har just skickatin min ansökan till stim och får avtalet om ca 4-5veckor. Vad är min uppgift att göra nu? Eller är det så så att det är upptill radion o ordna resten? Först ska du vänta till dom har spelat låten, när du fyller i avtalet med Stim så får du skriva var och när låten spelades. Sedan behöver du inte göra annat än att skicka in pappren.
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Ah.. knepigt. Så om jag vill lägga en demo här på sidan måste jag alltså ha ett avtal med stim först som låter mig att läggaut min musik på min egen server? eller?! Ska du kunna lägga dina låtar på din egen site, så måste du ha tillstånd från STIM (en ren formalitet, men ändå). Länkar du från en annan website till din egen site, så är det inga problem, men om låtarna ska ligga fysiskt på någon annans webserver, så måste de ha ett ramavtal med STIM.
bakke Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Ah.. knepigt. Så om jag vill lägga en demo här på sidan måste jag alltså ha ett avtal med stim först som låter mig att läggaut min musik på min egen server? eller?! Ja, men det är inte svårt att få. Stim har en egen länksamling som du bara anmäler dig till och får en gratis licens för din sida.
ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Postat 28 augusti 2006 Okey. Jag reggade mig online. Men antar att det inte börjar gälla förens jag har alla papper i min hand, som kommer om ca 4-5 veckor. Så jag kan alltså ha det på min server om jag har avtal om det. Skulle jag i detta avtal tx kunna välja att ha vissa spår på studios server för at posta demos? Hur är det nu; Allt jag gör kommer aoutomatiskt vara "stimmat" varesig jag vill eller inte?
bakke Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Okey. Jag reggade mig online. Men antar att det inte börjar gälla förens jag har alla papper i min hand, som kommer om ca 4-5 veckor. Så jag kan alltså ha det på min server om jag har avtal om det. Skulle jag i detta avtal tx kunna välja att ha vissa spår på studios server för at posta demos? Nej, du kan inte välja det i ditt avtal. Studio måste ha ett eget avtal för sin server. Hur är det nu; Allt jag gör kommer aoutomatiskt vara "stimmat" varesig jag vill eller inte? Du måste anmäla alla låtar till Stim, så dom finns i deras register. Det är då dom blir "stimmade".
ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Postat 28 augusti 2006 okey.. då kan jag alltså själv välja vilka låtar jag vill ha stimmade.. 😆 Så om jag gör ebn demo o lägger den här så kan jag sedan tabort den när jag känner att det är dax att stimma! eller är jag helt ute o pimplar på isen?
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 okey.. då kan jag alltså själv välja vilka låtar jag vill ha stimmade.. 😆Så om jag gör ebn demo o lägger den här så kan jag sedan tabort den när jag känner att det är dax att stimma! eller är jag helt ute o pimplar på isen? Nix, allt du gjort och gör och kommer att göra omfattas av ditt kontrakt med stim.
auto mode Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 okey.. då kan jag alltså själv välja vilka låtar jag vill ha stimmade.. 😆Så om jag gör ebn demo o lägger den här så kan jag sedan tabort den när jag känner att det är dax att stimma! eller är jag helt ute o pimplar på isen? Det stimmer nog. Men när jag pratade med stim angående web radio så sa dom att man inte får någon ersättning för det. Utan det lilla dom får in för webradio delas upp över alla medlemmar.
VacUm Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) OBS, jag har bara hört detta någonstans och det kan vara helt fel, men såhär har jag fått saker förklarade för mig någon gång: Nu är jag inte helt säker på vilket avtal dendär webradion råkar ha med STIM, men vanligtvis brukar betalningen i sånna sammanhang ske med en klumpsumma som fördelas mellan medlemmarna beroende på hur mycket andra spelningar dom haft. I praktiken får alltså Per Gessle pengar för att dina låtar spelas. Och som sagt, rätta mig om det är fel, jag är inte alls säker. edit: ah, auto_mode va före där ja.. Okej, men då verkar det stämma i alla fall... Redigerat 28 augusti 2006 av VacUm
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 okey.. då kan jag alltså själv välja vilka låtar jag vill ha stimmade.. 😮Så om jag gör ebn demo o lägger den här så kan jag sedan tabort den när jag känner att det är dax att stimma! eller är jag helt ute o pimplar på isen? Nix, allt du gjort och gör och kommer att göra omfattas av ditt kontrakt med stim. Precis! Därför är det faktiskt tveksamt om det är någon mening att vara med i STIM - åtminstone tills de justerar sina regler så att de fungerar bättre i dagens verklighet... 😆
mörn Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 "Per Gessle fördelningen" verkar gälla, mailade stim om webradio och det är ganska kört om man inte är Gessle eller Björn och Benny. Detta gäller även SR:s webradio. Felet måste ju ändå ligga hos Stim eftersom Sr rapporterar allt de spelar, det finns ju listor även för webradion. Känns lite smått irriterande.
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 "Per Gessle fördelningen" verkar gälla, mailade stim om webradio och det är ganska kört om man inte är Gessle eller Björn och Benny. Detta gäller även SR:s webradio. Felet måste ju ändå ligga hos Stim eftersom Sr rapporterar allt de spelar, det finns ju listor även för webradion. Känns lite smått irriterande. I sådana lägen kan man anmäla den enskilda spelningen separat till STIM på en blankett, så får man ändå ersättning (om man vet vid vilka tillfällen låten har spelats, alltså...) - men det är ju idiotiskt att de inte använder den info som skickas dit från webradion.
ThomasJ Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Postat 28 augusti 2006 Lite luddigt allt detta. Men man kan se saken som så; Jag får inga pengar pga att jag inte råkar vara en artist med ett ex antal skivor i bagaget? Låtar som jag gjort och är stimmade oavsett jag vill eller inte frånochmed när jag blev ansluten!?
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Lite luddigt allt detta. Men man kan se saken som så; Jag får inga pengar pga att jag inte råkar vara en artist med ett ex antal skivor i bagaget? Låtar som jag gjort och är stimmade oavsett jag vill eller inte frånochmed när jag blev ansluten!? På A. säger vi nej - det beror på att webradiostationerna inte detaljraporterar. Inte på hur många skivor du släppt. Om du spelas i riksradion får du pengar. På B. svarar vi ja - alla dina verk omfattas av Stimavtalet.
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 ...men om du själv detaljrapporterar till STIM de gånger du vet när din musik har spelats någonstans, så får du ersättning ändå - och pengarna går i så fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du måste kunna berätta var och när låten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltså bevaka när medlemmarnas låtar spelas - gäller alltså inte i alla lägen, utan ibland måste man bevaka själv ändå... 😄
rainydays Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 ...men om du själv detaljrapporterar till STIM de gånger du vet när din musik har spelats någonstans, så får du ersättning ändå - och pengarna går i så fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du måste kunna berätta var och när låten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltså bevaka när medlemmarnas låtar spelas - gäller alltså inte i alla lägen, utan ibland måste man bevaka själv ändå... 😄 Det hade jag faktiskt ingen aning om. Synd att jag inte visste det tidigare 🙁 nu minns jag inte alla datum och tider. Tack för upplysningen iaf!
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 ...men om du själv detaljrapporterar till STIM de gånger du vet när din musik har spelats någonstans, så får du ersättning ändå - och pengarna går i så fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du måste kunna berätta var och när låten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltså bevaka när medlemmarnas låtar spelas - gäller alltså inte i alla lägen, utan ibland måste man bevaka själv ändå... 😄 Det där har aldrig funkat för mig. Förresten är det givet att du ska gå med. Vad är alternativet? Att själv samla in pengar från radiostationerna som spelar din musik? Att Stims stiffa regelverk förefaller svårt att kombinera med andra idéer än de traditionella innebär inte att det funkar så i verkligheten. Exempel: Om "Lådan" vill släppa musik som "The Box" och inte har registrerat "The Box" som pseudonym hos Stim är risken obefintlig att Stim gör kopplingen. Alla teoretiska hinder som Stimmedlemskapet sägs innebära är just enbart teoretiska. I verkligheten har inte Stim en suck att jaga sina medlemmar. Och ingen lust heller, vad det verkar.
VacUm Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 ...men om du själv detaljrapporterar till STIM de gånger du vet när din musik har spelats någonstans, så får du ersättning ändå - och pengarna går i så fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du måste kunna berätta var och när låten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltså bevaka när medlemmarnas låtar spelas - gäller alltså inte i alla lägen, utan ibland måste man bevaka själv ändå... 🙂 Är det verkligen så när den som spelar verken redan har ett avtal? Vem betalar i så fall dessa extrapengar? De som har ett avtal kan ju inte plötsligt få en saltad räkning om alla upphovsmän anmäler varje spelning som görs. Vad är då i så fall poängen med klumpsummeavtalet från början?
android Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Okey. Jag reggade mig online. Men antar att det inte börjar gälla förens jag har alla papper i min hand, som kommer om ca 4-5 veckor. Så jag kan alltså ha det på min server om jag har avtal om det. Skulle jag i detta avtal tx kunna välja att ha vissa spår på studios server för at posta demos? Nej, du kan inte välja det i ditt avtal. Studio måste ha ett eget avtal för sin server. Och det har dom också.
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 ...men om du själv detaljrapporterar till STIM de gånger du vet när din musik har spelats någonstans, så får du ersättning ändå - och pengarna går i så fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du måste kunna berätta var och när låten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltså bevaka när medlemmarnas låtar spelas - gäller alltså inte i alla lägen, utan ibland måste man bevaka själv ändå... 🙂 Är det verkligen så när den som spelar verken redan har ett avtal? Vem betalar i så fall dessa extrapengar? De som har ett avtal kan ju inte plötsligt få en saltad räkning om alla upphovsmän anmäler varje spelning som görs. Vad är då i så fall poängen med klumpsummeavtalet från början? Det blir inga extra pengar någonstans. STIM fördelar ju pengarna som kommer in och varje radiokanal betalar en viss summa för rätten att sända musik. Anledningen till att de rapporterar in musiken, är ju att upphovsmännen ska få sin bit av kakan och att STIM ska kunna kolla att de inte överskrider tiden som de har köpt. Om du själv rapporterar till STIM att din låt har spelats på kanal X kl 13:42-13:45 den truttonde septober 2006, så ska du få ut de ören du har rätt till för spelningen - och den summan du får, försvinner förstås då från klumpsumman som delas ut till de mest spelade. Vad poängen med klumpsumman är, kan nog bara STIM svara på, men jag kan tänka mig att det är för att göra rapporteringen enklare för små radiokanaler som inte har så mycket resurser att avsätta till rapporteringen eller teknik för att göra det enkelt eller något sådant. Det är i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra än de som verkligen har spelats - speciellt om så sker även i vissa fall när det detaljrapporteras från radiokanalen... 🙂
VacUm Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Det blir inga extra pengar någonstans. STIM fördelar ju pengarna som kommer in och varje radiokanal betalar en viss summa för rätten att sända musik. Anledningen till att de rapporterar in musiken, är ju att upphovsmännen ska få sin bit av kakan och att STIM ska kunna kolla att de inte överskrider tiden som de har köpt. Om du själv rapporterar till STIM att din låt har spelats på kanal X kl 13:42-13:45 den truttonde septober 2006, så ska du få ut de ören du har rätt till för spelningen - och den summan du får, försvinner förstås då från klumpsumman som delas ut till de mest spelade. Vad poängen med klumpsumman är, kan nog bara STIM svara på, men jag kan tänka mig att det är för att göra rapporteringen enklare för små radiokanaler som inte har så mycket resurser att avsätta till rapporteringen eller teknik för att göra det enkelt eller något sådant. Det är i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra än de som verkligen har spelats - speciellt om så sker även i vissa fall när det detaljrapporteras från radiokanalen... 🙂 Aha. Men gäller detta även webradio? Alltså, jag har noll koll, men man hör ju massa olika teser hela tiden av diverse. I praktiken handlar det ju inte om några summor, men det skulle va kul att veta. Hur fasen gör man exempelvis med studio.se då? Kan man rapportera antalet nerladdningar? Eller webtjänster där man kan streama valfri låt. Där kan ju enbart den som har avtalet kontrollera vad som hänt. Att man kan rapportera SR's lokalradiospelningar vet jag, och då kan man få några spänn extra på avin, men det är ju inte värt jobbet.
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Det är i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra än de som verkligen har spelats - speciellt om så sker även i vissa fall när det detaljrapporteras från radiokanalen... 🙂 Det är ju inte den som rapporterar som har den stora arbetsbördan - Stim klarar knappast att hantera rapporter från varenda liten webserver i hela Sverige. Och idiotiskt? Frågan är om det är mindre idiotiskt att knalla runt till alla som har musiktillstånd och kontrollera vad som spelas... Någonstans måste man dra gränsen, och att den ska gå ungefär vid webradion - som i bästa fall har en lyssnarskara överstigande tio personer - det tycker jag är ganska rimligt.
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Det är i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra än de som verkligen har spelats - speciellt om så sker även i vissa fall när det detaljrapporteras från radiokanalen... 🙂 Det är ju inte den som rapporterar som har den stora arbetsbördan - Stim klarar knappast att hantera rapporter från varenda liten webserver i hela Sverige. Och idiotiskt? Frågan är om det är mindre idiotiskt att knalla runt till alla som har musiktillstånd och kontrollera vad som spelas... Någonstans måste man dra gränsen, och att den ska gå ungefär vid webradion - som i bästa fall har en lyssnarskara överstigande tio personer - det tycker jag är ganska rimligt. Om systemet finns alls - och om det ändå rapporteras i detalj, så tycker jag definitivt att det är idiotiskt att Gessle ska få pengar om min eller din låt spelas på radio - oavsett hur många lyssnare den kanalen har. Det blir inte många ören, men om detaljrapportering sker, så tycker jag inte att det finns några ursäkter för att dela ut pengarna till fel upphovsman, utan det ingår ju i det åtagande som STIM har gentemot upphovsmännen, att se till att pengarna kommer rätt. Det hade i så fall varit mer acceptabelt om klumpsumman går till administrativa kostnader hos STIM, eller att det hade blivit någon sorts stipendium av det eller stöd till undgomsverksamhet eller något annat - men att dela ut pengar till fel upphovsman är definitivt fel i alla lägen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.