Eliasson Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 (redigerat) LÅTNAMN: not the one ARTIST/GRUPP: undermood GENRE: pop LÅTLÄNGD: 3.45 KOMPOSITÖR: Fredrik Eliasson PRODUCENT: Fredrik Eliasson EV. MEDVERKANDE: Fredrik Eliasson, Anna Halvarsson. INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 5.2 meg STATUS: Färdig? Japp, TYcker nu att jag har mixat färdigt denna. Har jag emmelertid drabbats av tvivel nu på morgonkvisten och rådfrågar Er, kära vänner. Färdig ? Ngt jag missat helt? Nåt som borde göras om? Tacksam för hjälp. Ny mix längre ner i tråden. Version 3 nu 😆 Not_The_One_1.0.mp3 Redigerat 31 augusti 2006 av Eliasson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pwayne Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Har bara hunnit lyssna snabbt i lurar... Skönt låt med skön sång, Eliasson! Med risk då för att fler lyssningar skulle ge annat resultat: Du behöver inte ta om nånting men kanske du skulle bredda stereobilden något. När första körsticket/refängen kommer breddas bilden något men jag tror att du skulle kunna lägga ut gitarren/gitarrerna lite bredare så kolliderar de inte heller med sången. Men som sagt det var i lurar.... Men skitsamma, skön lite indiepoplåt.......och kanske skulle du lägga nån vek manlig understämma på slutet...DET, skulle nog kunna lyfta det hela till högre höjder! Tummen upp!! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pwayne Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Lyssnade igen...ta det ovanstående med en nypa salt...det kanske bara är den centrerade rytmiska gitarren som jag skull vilja dra åt nån sida men det är nog petitesser.....och vad gäller sången...en vek manstämma som svarar flickan: "You ARE the one for me" i kanon (inte kanon )....men annars behöver du inte göra någonting: En fin liten pärla som det är! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Sitter bara och dregglar över trummorna... hur får du dom att låta sådär? Riktigt najs. Tyvärr hör jag dock inte mycket annat än just trummorna. Dom är väldigt långt fram i mixen, samtidigt som sången är väldigt långt bak. Sen så känns mixen skev och obalanserad. Men låten är bra. och känslan. och arret(!!). mixen är säkert bra den också, kanske bara mina öron som är trötta. Men just nu känns den iallafall jobbig att lyssna på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dexter Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Skriver medan jag lyssnar. Bra låt och skön produktion. Basen behövs för att hålla ihop den spröda ljudbilden, nu ligger den alldeles för lågt. Sen kan jag tycka att gitarrerna är lite väl långt utpanorerade. Annars bra. Verkligen skitbra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Screentan Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Coolish. Gillar. Basen upp sådären 3db bara. Suck, min brutta kan inte sjunga alls... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 29 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 29 augusti 2006 (redigerat) pwayne: Stort tack för att du tog dig att lyssna! Hmm. Panoreringar tycker jag är skitsvårt, och jag måste erkänna att jag inte riktigt lyssnat i lurar på denna. 😕 Men är det inte brett nog? Och ang den manliga rösten så ligger det faktiskt en mansfalsett där i slutet 😄 Får nog kanske ta fram den lite mer. Tack för bra och givande kritik, mannen! Skall se över den ytterligare en gång. Fidden: Hehe....trummor är ju roligast att pilla med. Tyvärr kanske dom tenderar att bli lite starkare då. Men så framträdande är dom väl inte? Eller så är det kanske det dom är. På vilket sätt är mixen obalanserad? Jag har haft problem med att känna vilket gitarrpålägg som skall vara mest framträdande, kanske blev en kompromiss som stör? Ang trummorna så är det kicken och virveln från en jättegammal sampleskiva som heter "Urban Flavor" tror jag. hihaten är från en skiva jag inte riktigt kommer ihåg namnet på. Sen har jag kört dom genom en EQ, Kompressor och PSP Vintage warmer. Sedan genom ett R-Verb. samtliga mjukvarupluggar. Dexter: Tack som fan för berömmet, Dexter. Skall känna på basen. Är lite missnöjd med soundet på den, därför den ligger lite lågt. Och panoreringarna ska jag se över 😄 Screentan: Heders. som sagt, måste göra något åt basen då 🙂 Anna som sjunger är inte "min" i den bemärkelsen 🙂 Har henne bara till låns för sångpålägg 😄 Stort tack till er som lyssnat och postat synpunkter. Blir så mycket lättare att jobba vidare när man fått kritik! Fortsätt gärna lyssna och kommentera. /E Redigerat 29 augusti 2006 av Eliasson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2006 Hepp, Nu har jag mekkat lite mer med den. Bla lagt om basen helt och "stämt" leaden och körerna. Tror oxå jag fått ordning på stereobredden. Synpunkter önskas! /E Not_The_One_2.0.mp3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xancerman Postat 30 augusti 2006 Dela Postat 30 augusti 2006 har lyssnat igenom båda mixarna, andra mixen låter absolut mycket bättre. gillar hur du "mjukade" till trummorna, främst hi-haten.. basen kom fram sådär snyggt och gav en skön botten.. jag har aldrig varit något stort fan av hårda anslagsljud från gitarrer.. det ligger och 'snäpper' ganska centralt i stereobilden en hel del.. det är väl också det enda som jag verkligen kan störa mig på! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 30 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2006 Xancerman: Tack för det! Tycker med att den nyare mixen är bättre. Möjligen kanske den blev lite dovare än den tidigare. Men det kan ju fixas till! Anslagsljuden är rätt räcka tycker jag, Blir lite driv från dom. Förstår dock om du tycker dom tar för stor plats, gillar man det inte så är det klart man stör sig! Tack för att du tog dig tid att lyssna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindebergmusic (oregistrerad) Postat 30 augusti 2006 Dela Postat 30 augusti 2006 Hej! Skön stämning i låten! Jag tycker att ytan känns opolerad. Jag skulle nog jobbat mer med mastringen. Skön stereobredd annars när körerna kommer in! Riktigt vackert! Polera, polera... 😉 Lycka till! /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
P3t3r Postat 30 augusti 2006 Dela Postat 30 augusti 2006 Version 2 är bättre med tanke på panoreringar och nivåer. Saknar dock "krispigheten" från version 1. Skön låt annars. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nad Postat 30 augusti 2006 Dela Postat 30 augusti 2006 Vilken skön och avstressande pop. Får liiite Prefab Sproutkänsla ibland. Men bara lite. Har inget att klaga på. Mysig produktion. Nad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 31 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2006 (redigerat) lindebergmusic.com: Tack för det! Ska se över "mastringen" i eftermiddag/kväll. Har också märkt att version 2 är lite diskantfattig. Ska polera mera! 🙁 P3t3r: Hepp! Tack för att du tog dig tid, skall som sagt se över det. Addera lite krisp 😎 Har en analog rör eq som bara väntar på att få sparka igång 😄 Nad: Tack för berömmet! Prefab Sprout? Skall googla, aldrig hört talas om. Roligt att du gillar det! Återkommer med en ny version senare ikväll, Tack för hjälpen alla som lyssnat och tyckt. 🙂 Redigerat 31 augusti 2006 av Eliasson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Mycket bra! Prefab Sprout ska du verkligen kolla in. Tycker dock inte att det finns allt för många likheter din låt står bra på egna ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 31 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2006 DivineCo: tack för det! Roligt att höra 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 31 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2006 så...postar nu den tredje versionen. Nu anser jag mig nog klar. Har toppat alltihopa lite granna och stökat om lite i sången. Lyssna och tyck, vore jag tacksam för! /E Not_The_One_3.0.mp3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Bra, bra, Eliasson! Verkligen skön låt! Den låt jag gillar bäst av dina alster faktiskt.. Allt är riktigt bra spelat.. Det enda jag reagerar lite på med denna version är att gitarren som kommer in vid 2:42 har ett annat rum på reverbet som gör att den känns lite utanför..(kanske nån som har bättre koll på detta?) men den är snygg som tusan annars.. Keep up the good work, mannen! 😄 Blir det engelsk skiva nästa gång? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
P3t3r Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Sådär ja! Nu är jag nöjd iallafall! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 1 september 2006 Trådstartare Dela Postat 1 september 2006 Tack så hjärtans Richie76 och P3t3r! Jag känner mig också nöjd nu. Skönt att ha den färdig äntligen. Tack för hjälpen alla! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
91:an Postat 1 september 2006 Dela Postat 1 september 2006 Har bara lyssnat på den senaste versionen och den känns helt färdig tycker jag. Här behövs inget mer rattande. Bra låt som inleds med monotont komp och sen byggs på och avslutas med fin stämsättning. Mycket snyggt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 2 september 2006 Trådstartare Dela Postat 2 september 2006 tack för det 91´an, det värmer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 Skön liten indie det där - låter kanon nu! Det är grymt när körerna går på 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 2 september 2006 Trådstartare Dela Postat 2 september 2006 tack för det Gain, roligt att du gillar den! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.