Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag letar efter en enkel programvara som allra helst ska gå att köra stand-alone, som på midi-kommandon kan spela upp ljud i realtid utan att man ska behöva ladda in stora samplingar i ram-minnet. Tanken är att jag ska kunna använda min gamla laptop (233 mhz, 64 mb ram) istället för att köpa en hårdvarusampler/synthesizer. Kvaliteten på ljuden behöver inte vara så mycket bättre än GM (eller som på ett nybörjarkeyboard), men det ska gärna få finnas lika stor ljudbank typ som GM (stor och stor, men det ska finnas flera instrument och det ska, ur datorns synvinkel, vara ganska smärtfritt att ladda in ett annat ljud). Finns det kanske någon gratismjukvara någonstans? Jag gissar att det i princip borde räcka med mjukvarusynten som finns inbyggt i windows, men hur får jag den att spela upp ljud på MIDI-kommandon från mitt masterklaviatur? Det behöver alltså inte finnas stöd för effekter eller någon typ av utökning/uppgradering, eller sequencer, men det får gärna vara kompatibelt med standard midikontrollsignaler så att man kan byta patchar med klaviaturets kontroller (fungerar det så?). Som det kanske märks har jag inte så stor erfarenhet av hur MIDI och mjukvarusyntar fungerar mer detaljerat, så jag hoppas någon av er kan hjälpa mig!

Jag antar att Sampletank är uteslutet i och med det programmets systemkrav (vilka jag iofs inte har sett på deras hemsida, men jag antar att det krävs mer prestanda än vad jag har att tillgå). Och jag vill undvika att köra Cubase och sedan använda vsti-pluggar eftersom jag inte tror att min laptops prestanda räcker till för det heller.

Så om du som läser detta, har ett tips, så vore jag tacksam!

mvh Yngwie

Annons
Postat

Jag skulle nog satsat på att komma över någon gammal version av Cubasis ( just det. Cubasis, inte Cubase ). Detta program var ju hett när din gamla dator också var det.

Cubasis kan internkopplas så att du använder dig utav den inbyggda GM-banken i datorn när du skapar musik. Ett annat alternativ är att köpa ett hyffsat billigt keyboard ( typ Casio ) och styra via nämnda program genom att koppla den till datorn. Du får en ganska markant kvalitetsskillnad i ljud om du gör detta, för en hyffsad liten penning.

Postat

Tack för tipset Pluffo! Ska testa CubasIS. Att köpa ännu ett keyboard för ljudbankens skull är det inte på tal om. Men Cubasis kanske är vettigt.

Finns det inget program som emulerar mjukvaran som finns i t ex ett billigt Casio-keyboard? Jag tycker intuitivt att det borde finnas en marknad för ett sånt program jag är ute efter. Hmm..

Kom gärna med fler tips någon!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.