Jump to content
Annons

Koppla in keybord?

jag_alltid_nybörjare (oregistrerad)

Recommended Posts

jag_alltid_nybörjare (oregistrerad)
Postat

ja... ämnestiteln säger väl allt? Alltså hur kopplar in ett keybord till fl studio 6?

(jag är bättre på att spela vanligt piano än att holla på och trycka med musen)

mvh: mig

Annons
Postat

Tja.. Har du en keyboard redan så kopplar du in den till MIDI in på ditt ljudkort.. Svårare är det inte. Fast det förutsätter ju att du har ett ljudkort med MIDI in redan förståss.. Annars finns med massor med keyboards som kan anslutas via USB också.. Ett populärt keybord för ändamålet är t.ex nån av M-audios Ozone Keyboards

Postat
ja... ämnestiteln säger väl allt? Alltså hur kopplar in ett keybord till fl studio 6?

(jag är bättre på att spela vanligt piano än att holla på och trycka med musen)

mvh: mig

Installera den med den medföljande cd:n eller fixa drivrutiner på nått annat sätt.... Tryck sedan F10 välj din typ av klaviatur under input. klicka i rutan "enable".Klart!

// Sebbe

Postat

>Om du inte har MIDI så kan du som sagt hoppas på USB. Om detta är omöjligt kan du koplla MIDI till din seplport på datorn med en speciell sladd som inte är allt för dyr!

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har en Midi in/out keyboard. Använder en USB sladd mellan datorn och keyboarden.

Det funkar hur bra somhällst.

I fl studio kan man även använda sitt tangentbord till att spela in låtar med om man vill, men keyboarden funkar ju naturligtvis bättre.

Nu en fråga.

Finns det något sätt att överföra ljuden som man spelar på sin keyboard till datorn? Om det går att få direkt in i fl-studio hade ju vart skoj, men tills vidare hade det mest vart roligt om man bara lyckades kunna spela in Live det man gör på keyboarden i samma ljud. Börjar tröttna på att använda en microfon då jag vill spela in lite live material.

Postat
Jag har en Midi in/out keyboard. Använder en USB sladd mellan datorn och keyboarden.

I fl studio kan man även använda sitt tangentbord till att spela in låtar med om man vill, men keyboarden funkar ju naturligtvis bättre.

Nu en fråga.

Finns det något sätt att överföra ljuden som man spelar på sin keyboard till datorn? Om det går att få direkt in i fl-studio hade ju vart skoj, men tills vidare hade det mest vart roligt om man bara lyckades kunna spela in Live det man gör på keyboarden i samma ljud. Börjar tröttna på att använda en microfon då jag vill spela in lite live material.

Självklart att du kan använda en extern synth. Om Den bara har en ordentlig utgång för ljud (Line out) och du har ett vettigt ljudkort för att ta in det så ska det nog funka utan större problem. TA och spela upp midi filen i fl (Använd midi out alltså) Din synth börjar då spela melodin. spela in samtidigt som den spelar upp. sen har du en färdig fil 😆

• 2 veckor senare...
Postat

Nu en fråga.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt. men själv har jag köpt ljud till min MIDI keyboard, jag har en M-audio., jag spelar in mina låtar i "Live Lite for m-audio" sen gör jag dom till wave filer, sen lägger jag in dom I FL studio,.

Men du kan även spela in i Cakewalk-Sonar LE ,.,.

Sen undrar jag också ifall man kan spela in FM7 pro-53 ljud i FL studio!? så man inte behöver använda sig ut av flera program!?

Ha det gött!

• 3 månader senare...
Postat

Nu en fråga.

Grymt! Vart hittade du midi -> usb sladden då?

Postat
Jag har en Midi in/out keyboard.  Använder en USB sladd mellan datorn och keyboarden. 

Nu en fråga.

Finns det något sätt att överföra ljuden som man spelar på sin keyboard till datorn?    Om det går att få direkt in i fl-studio hade ju vart skoj, men tills vidare hade det mest vart roligt om man bara lyckades kunna spela in Live det man gör på keyboarden i samma ljud.  Börjar tröttna på att använda en microfon då jag vill spela in lite live material.

Grymt! Vart hittade du midi -> usb sladden då?

Finns MIDI klaviaturer med inbyggda usb adaptorer, finns även att köpa spelarat om din klaviatur inte har usb, Kolla på 4sound!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.