MisanthroPunk Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Hej. ska lägga några orglar på låtarna med mitt band, och vi har fått låna en kyrka för det. Har ni några tips på hur man får en fyllig, men ändå skarp klang? tips på uppmickningar?
dannepop (oregistrerad) Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Det beror väl helt på vilken musik du spelar om du behöver närmicka eller kan använda dej av kyrkans ambiens. Är det en orgel med många pipor kan det behövas flera mickar för att närmicka. Men om man väljer att spela in i en kyrka så vill man väl ha kyrkans rum med i ljudet och då får man flytta runt mickar och pröva var det låter tydligt men med rumsklang. Tror att det är ett ganska tidskrävande exprimenterande med placering. Men det kanske finns någon annan här som har mer erfarenhet än jag. Danne/
VacUm Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Har spelat in körer och sånt i kyrka med oftast ganska dåligt resultat, men aldrig orgel. Problemet är att kyrkor verkar ha en tendens att brusa (ja, det hörs jäkligt tydligt på inspelningen sen) så jag måste rekommendera många mikrofoner. Ett par på distans och minst ett par lite närmre där orgeln låter starkt så du kan mixa mellan dessa kanaler och hitta en bra nivå. Har å andra sidan räddat upp mina inspelningar med en denoiser men det tummar ju en del på ljudkvalitén och man har allt lite ångest när man kommer upp till studion och märker att det inte låter alls bra (speciellt när kunden står brevid och undrar)... Borde vara massor med kunnigt folk här som har erfarenheter! Jag är också intresserad av hur man får till en sån inspelning bra faktiskt, för där gick jag bet!
Majken Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Frågan är om du vill att det skall låta som en riktig kyrkorgelinspelning eller om du fritt vill prova tekniker för att få fram ett intressant ljud. Den klassiska inriktningen är att kyrkan är en del av instrumentet, vilket gör att man ej skall närmicka orgeln. Istället kan du prova att hissa upp två mikrofoner i mitten av kyrkan i en stereo kombination A/B, M/S eller dylikt. Alternativa mickningar skulle ju kunna vara XY eller öronavstånd vid organisten, kanske rentav närmickning vid piporna. Problemet med att komma nära orgeln är väl om den är trampad eller drivs av en elfläkt, i båda fallen kan missljud förekomma som troligtvis kan förstärkas vid närmickning. Nåja, ett tips är att ta med ett antal mikrofoner och prova olika kombinationer. Om du har tillgång till rejält höga mikstativ som går att hissa ca: 4-5m så vill jag tipsa varmt om att ta med dem också. /Majken
Wintermute Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Det är ju såklart inte kyrkan som brusar, men däremot viss utrustning när den används för att spela in svagare källor. Jag hade varit noga med att välja rätt prylar, för att få så lite brus som möjligt. Och som föregående skribent skrev så är ju rummet nyckeln i detta fall. Beroende på vad det är för orgel så hade jag nog övervägt att använda ett stereopar nära orgeln och ett ute i rummet.
VacUm Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Jo, ett stort rum kan givetvis brusa. Det finns ventillationssystem och allt möjligt som ger brus. Inte elektriskt brus men jag har då aldrig varit i en kyrka som är helt tyst. Det finns riktigt tysta rum (tror dom har ett på chalmers som ska vara, eller har varit europas tystaste) och går man in där så hör man sitt eget blodomlopp brusa något fruktansvärt starkt. Har inte själv varit inne men dom som berättat det för mej säger att det är skitjobbigt.
MisanthroPunk Postat 5 juli 2004 Trådstartare Postat 5 juli 2004 Istället kan du prova att hissa upp två mikrofoner i mitten av kyrkan i en stereo kombination A/B, M/S eller dylikt. Alternativa mickningar skulle ju kunna vara XY eller öronavstånd vid organisten är inte insatt i A/B, M/S osv.. vad handlar dessa begrepp om? antar att det handlar om olika kombinationer av placeringar, eller är jag helt ute och cyklar? visst låter rum alltid, men det brukar inte störa mickar avsevärt, då de inte så intensiva.. fast kyrkor, som är så stora som de är, kan nog ha lite väl mycket av den varan. vad jag vill åt är kyrkans ambiens och efterklang, i de flesta fall. fast det vore inte fel att uppfatta mer av själva orgelspelandet heller, för andra sektioner.. Musikstil, tja, blanda ihop 60talspop, rock, ambient och industrial, så.. ;P
trombonisten Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Hej, jag har spelat in en del i kyrkor. Och det är rätt besvärliga lokaler ibland. Akustiken ställer till både det ena och det andra tycker jag. Inte provat att spela in orgel dock, men lite gissande kan jag väl också tillföra. Kan du berätta ungefär hur kyrkan ser ut, står orgeln som brukligt på en ganska stor läktare på ena kortsidan? Är den här körläktaren någorlunda stor borde det fungera att ställa mikarna där, kanske lutade lite ut över skeppet. Är det en normalstor orgel, eller är det kororgeln (den lilla framme vid koret) ni tänkt använda? För att fånga efterklangen kan du dels experimentera med att sätta mikarna längre bort eller att använda olika typer av mik. En rundupptagande mik (omni) tar ju upp mer efterklang än en riktad. Gjorde jag det själv skulle jag nog ha sådär tre uppsättningar av stereomikar på lite olika avstånd, för att senare kunna mixa till lagom dos av efterklang. Jag kan tänka mig att sätta huvuduppsättningen av miker sådär en 5 till 15 meter framför orgeln, i höjd med huvudverket eller så. Lite beror det väl hur piporna ser ut också, trumpeter (eller vad de nu heter, de där som sticker rakt fram på vissa orglar) kan ju vara lite ganska riktade. Det kan vara så att du vill ha upp mikarna lite framför läktaren på en riktigt hög "svajmast" och det kräver i sådana fall en hel del planering. Proffsen tror jag gärna hänger upp mikar i vajrar från taket (och hoppas att ingen får skiten i huvet). Det kan kanske gå att vara närmare också. Uppställningen av mikar beror lite på vad man har för mikar och vad man vill uppnå. Jag rekommenderar att du gör en google sökning på ORTF microphone så får du en hel träffar (på engelska). Med omni mikar behövs det lite avstånd mellan mikarna, från sådär 30 cm upp till 2 meter, beroende på en massa omständighter. Kardioder brukar jag sätta upp i ORTF (17cm, 110 grader). Åttor brukar man sätta upp i Blumlein, dvs korsade i cirka 90 grader, ovanför varandra. XY rekommenderar jag vanligen inte för sånt här, funkar bäst på nära håll tycker jag. Allmänt sett skulle jag rekommendera att skippa de allra största baspiporna helt och hållet. En kyrkorgel kan ju ha 16 fots eller ännu större bas som går ändå ner i infraljuden. Få har väl högtalare hemma som kan återge sånt på ett bra sätt (jag hade en gång i tiden ett bashorn på 400 liter eller så, men det var förr i tiden det). Jag tror nog att var mikarna låter bäst också till viss mån påverkas av vilka stämmor man spelar på i orgeln. En stor orgel är ju just det, stor. Den kan ju ha både positiv och bröstverk och mellan dom kan det ju vara många meter. Sen som allmänt när man spelar in på avstånd krävs det att mikarna brusar så lite som möjligt. Antingen högklassiga småmikar eller transistoriserade* stormembrans kondingar är väl troligen det som passar. Kan man ställa om miken mellan omni /cardiod/åtta ger det ytterligare chans till experimenterande. En lågbrusig transistoriserad* mikförstärkare rekommenderas också. Det är svårt på förhand att säga hur en mik kommer att låta, så det är bra att ha några olika att prova med. Efter inspelningen brukar jag alltid skära bastonerna brutalt. Alla kyrkor jag spelat in i brukar ha en riktigt otäck efterklang i basen någonstans. Spela en baston och den kan klinga i flera sekunder alldeles av sig själv. Dessutom hörs bilar och flygplan o sånt väldigt väl. Bästa tipset är väl dock att gå dit och lyssna och tänka. Eventuellt ta med två mikar och prova på lite olika ställen medans någon kliar tangenterna. Lycka till. Tr. *) Det är inget fel på rör. Pratar vi toppklassiga grejor, alltså inte såna där vanliga projektstudiosaker, så kan rör vara att föredra. De brukar brusa lite mer, och det gäller särskilt billighetsmodellerna, men det finns undantag bland mikarna. Jag tycker mig ha sett att Röde har en hyfsat billig rörmik med mycket låg b.
Sauron (oregistrerad) Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Jo, ett stort rum kan givetvis brusa. Det finns ventillationssystem och allt möjligt som ger brus. Inte elektriskt brus men jag har då aldrig varit i en kyrka som är helt tyst. Det finns riktigt tysta rum (tror dom har ett på chalmers som ska vara, eller har varit europas tystaste) och går man in där så hör man sitt eget blodomlopp brusa något fruktansvärt starkt. Har inte själv varit inne men dom som berättat det för mej säger att det är skitjobbigt. Ursäkta ( lite off topic ) jag jobbar en våning över SAAB automobiles ljudlab på teknisk utveckling, jag har ett antal tillfällen varit inne i deras provceller och föregående talare har rätt, det är förbannat jobbigt efter ett par minuter när man börja höra sitt hjärta och även andra mysko ljud som egentligen inte finns, men som hjärnan förmodligen vill höra... 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.