Jump to content
Annons

dell eller eMac?

Recommended Posts

PurpleHaze (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag är på väg att köpa en ny dator, för Mbox m. pro-tools och skulle vilja ha lite tips.

Har nån provat dell's dimension 8400 eller liknande för musikinspelning? 7956:- för en P4 2,8 Ghz, 1024 Mb DDR2 Ram, 80 GB disk låter ok, i mina öron, men funkar den?

Funderar också på eMac om det finns nån som vet om den funkar till pro tools?

tacksam för svar // Johan

Annons
Postat

Att köra ProTools på PC har både för och nackdelar. Plugin utbudet i RTAS format är betydligt sämre till PC. Detta vägs dock upp av RTAS-VST konverteraren som FxPansion gjort. Då kan du köra gratisplugins i VST format vilket det finns en uppsjö av till PC. Vad gäller datorprestanda så gör Dell bra, tysta och prisvärda datorer. Jämför man med Mac så får man väl snäppet mer dator för pengarna om man köper PC, men skillnaden är inte alls lika stor som den tidigare varit.

/Majken

Postat
Att köra ProTools på PC har både för och nackdelar. Plugin utbudet i RTAS format är betydligt sämre till PC. Detta vägs dock upp av RTAS-VST konverteraren som FxPansion gjort.

Det var som... Visste jag inte alls faktiskt. Byter åsikt och rekommerderar en mac istället! 😮 Då kan du även byta till logic när du ledsnat på protools 😉

Postat

Vill passa på att höja ett varningens finger för märkesdatorer som Dell. Dels så brukar sådana datorer vara utrustade med en del speciella egenheter som kan krångla till det när du behöver konfigurera datorn för att fungera optimalt för musikbruk.

Samtidigt så kan det som från början verkar vara en billig affär bli dyr i längden, eftersom det är svårare att byta ut enskilda delar.

Dessutom så är det inte ovanligt att det finns både inbyggt ljudkort, vilket oftast innebär att du betalar för något som du inte använder, eftersom du antagligen vill använda ett riktigt ljudkort, anpassat för musikinspelning.

Jag hade en gång en dell 8100 (tror jag det var) och när jag sedan skulle uppgradera den så visade det sig att det inte var något standadmoderkort som satt i, så jag fick byta lådan... vilket förståss resulterade i att jag fick sälja hela datorn och sedan bygga en ny, från grunden.

Därmed inte sagt att det kan vara en bra lösning för dig. 😉

Dreamland Project (oregistrerad)
Postat

Jag kör med en Dell Dimension 4600 med SB Audigy 2.0, datorn är en 3.0Ghz med 1Gb minne och 250Gb hårddisk. Det rullar på utan direkta musikaliska datorrelaterade problem. Kan ju inte skylla mina felspelningar på datorn...Eller ? 😉

PurpleHaze (oregistrerad)
Postat

Tack för alla era tips! Gött mos // johan 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.