Jump to content
Annons

FYND - Gitarrstärkarsimulator


Screentan

Recommended Posts

Nej, jag tror han menar att han har den liggandes på kanalen med ljudet som kommer in från ljudkortet. Om man öpnnar mixern i Cubase så brukar man se den kanalen längs till vänster. Detta gör att ljudet spelas in som det låter med alla effeker på, tror jag. Inte helt säker men jag tycker det verkar logiskt.  😛

Med risk för att jag ska bli kallad idiot 😆

Vad är det för något. Hur använder man den? Finns den i alla versioner av Cubase?

Skönt att det är fler som frågar 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kikar i manualen (Cubase SX2 - PC)...

Aha! Alt+klick på symbol i mixerns symbolrad, den längs till vänster, ger tillgång till allt även för IN och OUT stripparna. Det hade jag ingen aning om. Varför har Steinberg gömt detta under ett alt+klick. 😄

Det blir ju användbart detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikar i manualen (Cubase SX2 - PC)...

Aha! Alt+klick på symbol i mixerns symbolrad, den längs till vänster, ger tillgång till allt även för IN och OUT stripparna. Det hade jag ingen aning om. Varför har Steinberg gömt detta under ett alt+klick. 😄

Det blir ju användbart detta.

Nu har jag SE3 hoppas det funkar likadant där men det måste väl finnas nåt annat sätt än alt klick? Annars är det ju inte en sådan grej man råkar hitta sådär bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testkört den i ett par timmar och jag blev inte alls lika nöjd som er.

Lät helt ok solo men inne i en mix var den svår att få in i mixen på ett naturligt sätt.

Alltid intressant med lite motstridiga åsikter (skrivet utan sarkasm).

Tycker du det finns nån bättre (antagligen?!)? Vilken/vilka då?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testkört den i ett par timmar och jag blev inte alls lika nöjd som er.

Lät helt ok solo men inne i en mix var den svår att få in i mixen på ett naturligt sätt.

Alltid intressant med lite motstridiga åsikter (skrivet utan sarkasm).

Tycker du det finns nån bättre (antagligen?!)? Vilken/vilka då?

tjing

Bengan

Först blev jag rädd att jag missat något eftersom de flesta här tyckte den var så bra så jag frågade helt enkelt en del andra som jag gillar deras sound och de höll med om att den var allt ifrån kass till tråkig.

En gratis som spöar skiten ur FreeAmp2 (o de flesta köpevarianteroxå) är

http://www.simulanalog.org/

Låt er inte luras av det dåliga gränssnittet (eller rättare sagt att den inte har något).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det Simulanalog programmeraren som ligger bakom Ampeg SVX eller Amplitube 2 också. Antar att IK Multimedia fastnade för honom och gav honom ett jobb 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag tycker också Simulanalog låter bättre. Iaf när det gäller clean och crunch. Speciellt i kombination med lite fina impulsfiler.

Jag tycker största skillnaden ligger på just metaldist där freeamp var usel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det Simulanalog programmeraren som ligger bakom Ampeg SVX eller Amplitube 2 också. Antar att IK Multimedia fastnade för honom och gav honom ett jobb 😄

/Majken

Det skulle inte förvåna mig det minsta!

Link to comment
Dela på andra sajter

En gratis som spöar skiten ur FreeAmp2 (o de flesta köpevarianteroxå) är

http://www.simulanalog.org/

Det är festligt; den där (dom där) har jag aldrig fått att låta bra 😛 , trots allt gott renommé. Kan vara en smaksak då. Eller (vilket jag funderat på) så fixar helt enkelt inte Sonars VST-DX-adapter att göra nåt bra av vissa pluggar...

...men jag får väl ge dom ett nytt försök då😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte fastnat för Simulanalog. Då låter en V-Amp 1 bättre.

Nu provkör jag den (dom). Mitt i surfandet.

Jag får bara ljud i vänster kanal. Det slår mig nu, att det är precis så det varit i Sonar, att det är delvis därför jag inte intresserat mig speciellt.

Men nu har jag samma problem i Tracktion.

Jag hajjar inte det här, jag antar att instrumenten (t ex G-suite JCM900) är MONO-vst-er, och hostprogrammet (Sonar, Tracktion) skickar den första (mono-)signalen till första utgång, som råkar (hävd, tradition) vara vänster.

Är jag ensam om problemet? Jag har "alltid" trott att det var Sonars problem, men nu visar ju Tracktion samma dilemma?

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testkört den i ett par timmar och jag blev inte alls lika nöjd som er.

Lät helt ok solo men inne i en mix var den svår att få in i mixen på ett naturligt sätt.

Alltid intressant med lite motstridiga åsikter (skrivet utan sarkasm).

Tycker du det finns nån bättre (antagligen?!)? Vilken/vilka då?

tjing

Bengan

Först blev jag rädd att jag missat något eftersom de flesta här tyckte den var så bra så jag frågade helt enkelt en del andra som jag gillar deras sound och de höll med om att den var allt ifrån kass till tråkig.

En gratis som spöar skiten ur FreeAmp2 (o de flesta köpevarianteroxå) är

http://www.simulanalog.org/

Låt er inte luras av det dåliga gränssnittet (eller rättare sagt att den inte har något).

Var på www.simulanalog.org kan man hitta det som sparkar Free Amp's stjärt? Namn? Länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt+klick

vart ligger klick?

Lite som det när Homer Simpson gå upp i vikt för att få jobba hemma:

(Framför datorn som just startat upp)

Dator - Press any key

Homer - Hmmm.... press any key... hmm... can't find the any-key!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt+klick

vart ligger klick?

Lite som det när Homer Simpson gå upp i vikt för att få jobba hemma:

(Framför datorn som just startat upp)

Dator - Press any key

Homer - Hmmm.... press any key... hmm... can't find the any-key!

Hehe... den är lätt att se!

20050928_10.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testkört den i ett par timmar och jag blev inte alls lika nöjd som er.

Lät helt ok solo men inne i en mix var den svår att få in i mixen på ett naturligt sätt.

Alltid intressant med lite motstridiga åsikter (skrivet utan sarkasm).

Tycker du det finns nån bättre (antagligen?!)? Vilken/vilka då?

tjing

Bengan

Först blev jag rädd att jag missat något eftersom de flesta här tyckte den var så bra så jag frågade helt enkelt en del andra som jag gillar deras sound och de höll med om att den var allt ifrån kass till tråkig.

En gratis som spöar skiten ur FreeAmp2 (o de flesta köpevarianteroxå) är

http://www.simulanalog.org/

Låt er inte luras av det dåliga gränssnittet (eller rättare sagt att den inte har något).

Var på www.simulanalog.org kan man hitta det som sparkar Free Amp's stjärt? Namn? Länk?

Simulanalog Guitar Suite

Ladda hem (VST PC)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte fastnat för Simulanalog. Då låter en V-Amp 1 bättre.

Nu provkör jag den (dom). Mitt i surfandet.

Jag får bara ljud i vänster kanal. Det slår mig nu, att det är precis så det varit i Sonar, att det är delvis därför jag inte intresserat mig speciellt.

Men nu har jag samma problem i Tracktion.

Jag hajjar inte det här, jag antar att instrumenten (t ex G-suite JCM900) är MONO-vst-er, och hostprogrammet (Sonar, Tracktion) skickar den första (mono-)signalen till första utgång, som råkar (hävd, tradition) vara vänster.

Är jag ensam om problemet? Jag har "alltid" trott att det var Sonars problem, men nu visar ju Tracktion samma dilemma?

tjong

Bengan

Alltså det är en MONO effekt!

Stereo vill du väl bara ha på effekter som delay, reverb etc?

Och då lägger du de effekterna på en effekt kanal som du routar gurorna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte fastnat för Simulanalog. Då låter en V-Amp 1 bättre.

Nu provkör jag den (dom). Mitt i surfandet.

Jag får bara ljud i vänster kanal. Det slår mig nu, att det är precis så det varit i Sonar, att det är delvis därför jag inte intresserat mig speciellt.

Men nu har jag samma problem i Tracktion.

Jag hajjar inte det här, jag antar att instrumenten (t ex G-suite JCM900) är MONO-vst-er, och hostprogrammet (Sonar, Tracktion) skickar den första (mono-)signalen till första utgång, som råkar (hävd, tradition) vara vänster.

Är jag ensam om problemet? Jag har "alltid" trott att det var Sonars problem, men nu visar ju Tracktion samma dilemma?

tjong

Bengan

Alltså det är en MONO effekt!

Stereo vill du väl bara ha på effekter som delay, reverb etc?

Och då lägger du de effekterna på en effekt kanal som du routar gurorna till.

Ja det är mono. Du missförstår mitt dilemma lite;

Alltså, både Sonar och Tracktion (så långt jag lyckas i alla fall) klarar inte av mono-VSTer på ett vettigt sett.

Tracktion skickar signalen rakt av till vänster, tyst i höger. Ingen chans att panna alltså.

Sonar erbjuder två alternativ; antingen som monokanal, då den oprocessade signalen blandas med den G-Suite (t.ex. JCM900-)processade signalen. Det låter förstås bajs. Annars så kan man köra den som stereokanal och då får man en oprocessad signal till höger och den processade till vänster. 😄

Jag HAR kollat som fan efter inställningar, och jag har käbblat med Sonarsupporten om det här. Dåligt med respons.

Om nån trots det har ett tips om hur man får det vettigt, så tar jag mer än gärna emot tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är mono. Du missförstår mitt dilemma lite;

Alltså, både Sonar och Tracktion (så långt jag lyckas i alla fall) klarar inte av mono-VSTer på ett vettigt sett.

Tracktion skickar signalen rakt av till vänster, tyst i höger. Ingen chans att panna alltså.

Jag är inte riktigt med på vad du menar?

Om du klickar av "Treat as stereo pair" på en input i Tracktion och kopplar en av de två inputs du får till ett spår så spelar den ju in i mono. Likaså går monitorsignalen i mono.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är mono. Du missförstår mitt dilemma lite;

Alltså, både Sonar och Tracktion (så långt jag lyckas i alla fall) klarar inte av mono-VSTer på ett vettigt sett.

Tracktion skickar signalen rakt av till vänster, tyst i höger. Ingen chans att panna alltså.

Jag är inte riktigt med på vad du menar?

Om du klickar av "Treat as stereo pair" på en input i Tracktion och kopplar en av de två inputs du får till ett spår så spelar den ju in i mono. Likaså går monitorsignalen i mono.

Jag har provat precis det du skriver. Jag spelar alltid in gitarr (och sång) som monospår (det är ju liksom självklart). Men så fort jag slänger på en mono-VST (och jag TROR detta gäller ALLA mono-VST-pryttlar) så får jag bara utljud i vänster kanal.

Om jag däremot trycker igenom gitarrsignalen oprocessad (inga pluggar alls) så låter det alldeles "som det ska". Det är som att Tracktion tror att det "blir stereo" så fort man slänger på en plugg.

Att det är som det är med Sonar, har jag s a s fått bekräftat, att dilemmat även ligger hos Tracktion förvånade mig dock något.

KANSKE är det så, att detta var en av de buggar som åtgärdats i Tracktion2, jag har bara det gamla "give-away-Tracktion" som följde Guitar Player för nåt år sen.

Jag antar att du kör Tracktion själv, och inte har detta problem? Du har provat G-suite-pluggarna fsts?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, nu var det ett tag sen jag körde Tracktion 1, men jag kan inte minnas något sådant problem med det. Men det är möjligt att det fanns där bara att jag alltid kört stereopluggar. Vet inte så noga. Kan ju även vara så att problemet åtgärdats i någon av 1.x versionerna. Jules var ju ganska flitig med uppdateringar på den tiden.

Men i Tracktion2 är det inga som helst problem iaf.

En lite jobbig lösning men endock en lösning borde väl vara att göra ett rack, lägga in pluggen i racket och koppla utsignalen från pluggen till båda kanalerna.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte fastnat för Simulanalog. Då låter en V-Amp 1 bättre.

Nu provkör jag den (dom). Mitt i surfandet.

Jag får bara ljud i vänster kanal. Det slår mig nu, att det är precis så det varit i Sonar, att det är delvis därför jag inte intresserat mig speciellt.

Men nu har jag samma problem i Tracktion.

Jag hajjar inte det här, jag antar att instrumenten (t ex G-suite JCM900) är MONO-vst-er, och hostprogrammet (Sonar, Tracktion) skickar den första (mono-)signalen till första utgång, som råkar (hävd, tradition) vara vänster.

Är jag ensam om problemet? Jag har "alltid" trott att det var Sonars problem, men nu visar ju Tracktion samma dilemma?

tjong

Bengan

Alltså det är en MONO effekt!

Stereo vill du väl bara ha på effekter som delay, reverb etc?

Och då lägger du de effekterna på en effekt kanal som du routar gurorna till.

Ja det är mono. Du missförstår mitt dilemma lite;

Alltså, både Sonar och Tracktion (så långt jag lyckas i alla fall) klarar inte av mono-VSTer på ett vettigt sett.

Tracktion skickar signalen rakt av till vänster, tyst i höger. Ingen chans att panna alltså.

Sonar erbjuder två alternativ; antingen som monokanal, då den oprocessade signalen blandas med den G-Suite (t.ex. JCM900-)processade signalen. Det låter förstås bajs. Annars så kan man köra den som stereokanal och då får man en oprocessad signal till höger och den processade till vänster. :rolleyes:

Jag HAR kollat som fan efter inställningar, och jag har käbblat med Sonarsupporten om det här. Dåligt med respons.

Om nån trots det har ett tips om hur man får det vettigt, så tar jag mer än gärna emot tipset!

Det verkar ju inte klokt 😱

Bästa tipset är kanske att byta inspelningsprogram 😱

Det är inte nån inställning på ljudkortet du missat?

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...