Jah Bengt (oregistrerad) Postat 4 juli 2004 Dela Postat 4 juli 2004 Någon som vet nåt om eller redan hunnit testa EMUs nya kort 0404?? är på jakt efter ett billigt och enkelt kort, men hade först tänkt köpa ett M-Audio Audiophile 2496. 0404:an verkar ju va i samma klass, fast en aning billigare. så, nån som har nån aning, eller ska man köpa audiphile-kortet?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 4 juli 2004 Dela Postat 4 juli 2004 På pappret verkar ju EMU-kortet lysande bra i alla fall. Själv har jag ett Audiophile 2496 i denna burken och det funkar kalas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 Även jag e på G att köpa nytt ljudkort och är sugen på 0404:an. Förut kändes Audiophile givet, men nu är det helt plötsligt inte lika säkert. Jag har hört talas om att 0404:an inte är lämpligt som systemkort...nån som kan utveckla detta? Så länge kortet stödjer DirectX så borde det väl inte vara några problem, kan man ju tycka. Sen är jag mycket intresserad av vad det är för omvandlare på kortet. Det låga priset skvallrar ju om att det inte är samma omvandlare som på 1212m. Jag har dock inte sett eller hört någon bekräfta detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 Jag har hört talas om att 0404:an inte är lämpligt som systemkort...nån som kan utveckla detta? Så länge kortet stödjer DirectX så borde det väl inte vara några problem, kan man ju tycka. EMU 0404 bygger antagligen kring exakt samma drivrutiner som 1212 och 1820. Problemet då är att WDM drivrutinerna inte fungerar lika bra som ASIO drivrutinerna. Detta gör att underliga knäppningar ibland kan uppstå i vanliga windowsapplikationer som exempelvis media player. Dessutom händer det även att ljudet bryts helt vid uppspelning, vissa program är mer känsliga för detta än andra. ASIO drivrutinerna funkar dock klockrent och jag är nöjd och glad över mitt 1820m. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PerkaBalo Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 ursäkta min dummhet..... men vad heter det mer än 1820m? då jag har fått tipset här om att jag måste byta kort för att kunna använda ASIO och vart hittar jag det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 ursäkta min dummhet..... men vad heter det mer än 1820m? då jag har fått tipset här om att jag måste byta kort för att kunna använda ASIOoch vart hittar jag det? Det heter E-MU 1820m - Du hittar det på www.emu.com - E-MU 0404 är billighetsvarianten av samma kortserie. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 det är ett bra kort men det har inte 1212M och 1820M A/D D/A omvandlare...inte ens 1820 omvandlare.....men jag tror inte att det är ett dåligt kort alls, kan mäta sig med audiophile 2496 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PerkaBalo Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 man tackar... ska kolla upp det snarast!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 eller esi Juli@...se på JAM.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jah Bengt (oregistrerad) Postat 5 juli 2004 Dela Postat 5 juli 2004 ingen som har hittat nåt test än? kanske e lite tidigt, men snart borde det dyka upp. om nån hittar nåt så låt oss andra få veta =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PerkaBalo Postat 6 juli 2004 Dela Postat 6 juli 2004 har beställt ett E-mu 0404 idag? Nu är det bara att sitta å vänta phuhu!!!!!!!!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 6 juli 2004 Dela Postat 6 juli 2004 va kul, intressant....var beställde du det och vad kostar det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PerkaBalo Postat 6 juli 2004 Dela Postat 6 juli 2004 beställde det via musikbörsen......och därför en summa på 1295:- fick några andra bra tips på köpställen men då jag inte vill använda mitt visa så.... fick det bli börsen....dom har den bara som beställningsvara än! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 6 juli 2004 Dela Postat 6 juli 2004 beställde det via musikbörsen......och därför en summa på 1295:- fick några andra bra tips på köpställen men då jag inte vill använda mitt visa så.... fick det bli börsen....dom har den bara som beställningsvara än! Du får rapportera här sen hur det funkar!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PerkaBalo Postat 8 juli 2004 Dela Postat 8 juli 2004 självklart blir det en rapport sen 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Heder (oregistrerad) Postat 19 juli 2004 Dela Postat 19 juli 2004 (redigerat) ändrat: ...nitade allt jag skrev i detta inlägg eftersom det var fel... :-) Vad som dock stämde var att 0404 har en AK4395 som D/A (AKM:s toppmodell) och en TI Burr-Brown PCM1804 som D/A... :-) Redigerat 20 juli 2004 av Heder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 19 juli 2004 Dela Postat 19 juli 2004 (redigerat) D/A omvandlaren i 1212M och 1820M kortet är ingen AK krets, utan en Cirrus Logic!!!! The convertors in the EMU DAS range are as follows: 1820M A/D Convertors: AK5394A D/A Convertors: Cirrus Logic CS4398 1820 A/D Convertors: Texas Instruments PCM1804 D/A Convertors: Cirrus Logic CS4392 1212M Same A/D and D/A convertors as the 1820M. All Op-Amps are NJM 2068. Redigerat 19 juli 2004 av alexfree Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Heder (oregistrerad) Postat 19 juli 2004 Dela Postat 19 juli 2004 Do'h! Stämmer precis. Ursäkta för mitt spridande av desinformation... :-/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jah Bengt (oregistrerad) Postat 21 juli 2004 Dela Postat 21 juli 2004 någon som har testat kortet än?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 21 juli 2004 Dela Postat 21 juli 2004 (redigerat) ändrat: ...nitade allt jag skrev i detta inlägg eftersom det var fel... :-) Vad som dock stämde var att 0404 har en AK4395 som D/A (AKM:s toppmodell) och en TI Burr-Brown PCM1804 som D/A... :-) * AKM's ADC toppmodell heter AK5394A (analog till digital omvandlare) * Texas Instruments ADC heter PCM1804 (också analog till digital omvandlare), samma som i EMU 1820 utan M då menar du att DAC är en AK4395 eller? Redigerat 21 juli 2004 av alexfree Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rix Postat 21 juli 2004 Dela Postat 21 juli 2004 E-mu 0404 verkar bara ha obalanserade in-/utgångar. ESI Juli@ som Alex nämnde tidigare har både obalanserade och balanserade, och det skiljer 200:- mellan dem. Kanske ska gå djupare och jämföra kretsarna också? Eller spelar balanseringsfrågan ingen större roll? Kommentarer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 21 juli 2004 Dela Postat 21 juli 2004 E-mu 0404 verkar bara ha obalanserade in-/utgångar. ESI Juli@ som Alex nämnde tidigare har både obalanserade och balanserade, och det skiljer 200:- mellan dem. Kanske ska gå djupare och jämföra kretsarna också? Eller spelar balanseringsfrågan ingen större roll? Kommentarer? beror helt på din studio, om du vill köra balanserad är det bäst att du gör det hela vägen igenom din studio, allt borde vara balanserad då. Om du har långa kablar eller mycket kraft/datakablar etc. är balanserad att föredra, ta bort mycket störningar. Balanserade kablar brukar också kunna bära högre signalnivåer... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 22 juli 2004 Dela Postat 22 juli 2004 (redigerat) E-mu 0404 verkar bara ha obalanserade in-/utgångar. ESI Juli@ som Alex nämnde tidigare har både obalanserade och balanserade, och det skiljer 200:- mellan dem. Kanske ska gå djupare och jämföra kretsarna också? Eller spelar balanseringsfrågan ingen större roll? Kommentarer? titta gärna lite närmare på Juli@ här är ADC DAC Juli@ ADC : AK5385 DAC : AK4358 OPAMP : NJM4580 hemsidan för AKM hittar du här och för NJR är hemsidan här som det ser ut är det bra saker i kortet.....!!! Redigerat 22 juli 2004 av alexfree Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 22 juli 2004 Dela Postat 22 juli 2004 det jag glömde säga är att Juli@ är väldigt likt (inte helt men nästan) ESI's QuataFire610 när det gäller ADC, DAC och OPAMPs! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Heder (oregistrerad) Postat 23 juli 2004 Dela Postat 23 juli 2004 Vad som dock stämde var att 0404 har en AK4395 som D/A (AKM:s toppmodell) och en TI Burr-Brown PCM1804 som D/A... :-)* AKM's ADC toppmodell heter AK5394A (analog till digital omvandlare) * Texas Instruments ADC heter PCM1804 (också analog till digital omvandlare), samma som i EMU 1820 utan M då menar du att DAC är en AK4395 eller? Whooo... Det går bra med mina inlägg nu... Japp, naturligtvis - DAC:en är en AK4395 och ADC:n en PCM1804. En närbild på kortet finns här: http://photos.actionpacked.net/emu0404/card_hires.jpg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 26 juli 2004 Dela Postat 26 juli 2004 En recension av 0404:an finns här. Verkar vara ett vettigt kort, funderar själv på att köpa det. Valet står mellan det och Audiophile. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 26 juli 2004 Dela Postat 26 juli 2004 jag har själv 1212M...om jag hade valet mellan audiophile 2496 och emu0404 skulle jag valt audiophile 2496!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 26 juli 2004 Dela Postat 26 juli 2004 jag har själv 1212M...om jag hade valet mellan audiophile 2496 och emu0404 skulle jag valt audiophile 2496!!! Du får gärna berätta varför om du vill... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 26 juli 2004 Dela Postat 26 juli 2004 (redigerat) jag tycker att audiophile kortet och dess drivrutiner är mer moget och att kortet också ha förbättrats, pga många använder det och därmed höjs kvalitén (man får in mer felrapporter etc.). Jag tror dock att EMU kortet kan bli riktigt bra om ett tag, ~1år och ge 2496 lite konkurrens. Jag tycker att de två korten är likvärdiga, men som sagt med audiophile som mer moget och stabil!!! Redigerat 26 juli 2004 av alexfree Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 26 juli 2004 Dela Postat 26 juli 2004 Jag tycker att de två korten är likvärdiga, men som sagt med audiophile som mer moget och stabil!!! Finns det rapporter om att 0404:an skulle vara ostabilt? Drivrutinerna är samma som de dyrare korten i familjen (1212m och uppåt), och dom har ju erkänt stabila drivrutiner. Eller har jag missat nåt? Just wondering. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.