Jump to content
Annons

Spela in dynamisk sång!


lonewind

Recommended Posts

Får man en rak frekvenskurva från 20Hz till 20 kHz på alla instrument har man gjort nåt katastrofalt fel vid inspelningen, om det ens är möjligt att uppnå  😆 .

om ja minns fysiken rätt, så skulle intrumenten låta lika om man hade en rak kurva från 20hz - 20khz. Alltså, om man skulle kunna spela endast tex frekvensen 450 hz, så låter ju den exakt lika på alla instument, det är ju kombinationen av övertoner, och volym förhållanden mellan dessa som ger ett intrument dess klang, eller? fasst nu va de ju inte d den här tråden handla om, så stunt samma..

Intressant tanke faktiskt för om jag i så fall har två instrument som krockar "mycket" på en speciell frekvens o skär den ene så borde instrumentet som blivit skuret låta likadant för lyssnaren i sin helhet eftersom då så kompenserar det icke skurna spåret det skurna.

Som sagt intressant tanke som tål att tänkas på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)

Får man en rak frekvenskurva från 20Hz till 20 kHz på alla instrument har man gjort nåt katastrofalt fel vid inspelningen, om det ens är möjligt att uppnå  😛 .

om ja minns fysiken rätt, så skulle intrumenten låta lika om man hade en rak kurva från 20hz - 20khz. Alltså, om man skulle kunna spela endast tex frekvensen 450 hz, så låter ju den exakt lika på alla instument, det är ju kombinationen av övertoner, och volym förhållanden mellan dessa som ger ett intrument dess klang, eller? fasst nu va de ju inte d den här tråden handla om, så stunt samma..

Intressant tanke faktiskt för om jag i så fall har två instrument som krockar "mycket" på en speciell frekvens o skär den ene så borde instrumentet som blivit skuret låta likadant för lyssnaren i sin helhet eftersom då så kompenserar det icke skurna spåret det skurna.

Som sagt intressant tanke som tål att tänkas på.

Njae, inte riktigt. Instrumenten spelar ju förhoppningsvis olika toner vid olika tillfällen i låten (ammnars blir det en sjuhelvets tråkig låt 😱 ), o då uppför sig nog de två instrumenten i förhållande till varann olika på olika toner, även om de spelar samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Alltså... lite grann är det ju så att EQ använder man för att kompensera 'dåliga' ljudupptagningar. Ta bort oönskade frekvenser, eller öka det som man tycker fattas. En bra inspelning behöver sällan eq:as.

Inställningen på EQ:n hänger helt o hållet på hur det låter.

Jag kanske har förstått saker och ting fel men är det inte meningen att man ska försöka ge varje instrument en plats i mixen med hjälp av eq?

Nej du har inte alls fattat fel, visst använder man EQ för att ge olika instrument egna "platser" i frekvensspektrat. Att använda EQ enbart på halvdåligt inspelade ljud känner jag inte alls igen, blir nog inget vidare i en mix med flera olika instrument om alla har rak frekvenskurva mellan 20Hz-20kHz.

Fast nu är du ute o cyklar lite.

Vilken elbas har det raka spektrat från 20 Hz till 20 kHz?

Vilken blockflöjt har det?

Vilken akustisk gitarr eller vilken sång har det?

De flesta instrument (o sång) har sitt speciella huvudsakliga frekvensområde.

Ibland krockar de dock, t ex elbas o bastrumma, eller elbas o pianots lägre toner, men det är definitivt inte detsamma som att man måste karva ut varje instrument i en mix. Här hänger det lite på hur en låt är arrad o instrumenterad.

Får man en rak frekvenskurva från 20Hz till 20 kHz på alla instrument har man gjort nåt katastrofalt fel vid inspelningen, om det ens är möjligt att uppnå 😛 .

Skär man lite för mycket så kapar man oxå bort en del av olika instruments övertoner. Inte alltid önskvärt.

ah, jag menade alltså inte att instrumentets frekvenskurva är rak mellan 20Hz-20kHz. Vad jag menade var kurvan på EQ:n. Alltså, det jag reagerade på var "en bra inspelning behöver sällan eq:as", vilket jag upplevde som märkligt. Givetvis ska inte alla instrument "karvas" ut till bara ett smalt frekvensområde, men EQ kan enligt mig behövas på de flesta inspelade instrument i en mix, (ok, nu tänker jag främst på inspelning av någon form av populärmusik/annan "modern" musik).

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
ah, jag menade alltså inte att instrumentets frekvenskurva är rak mellan 20Hz-20kHz. Vad jag menade var kurvan på EQ:n.

Alltså, det jag reagerade på var "en bra inspelning behöver sällan eq:as", vilket jag upplevde som märkligt.

Aha. 🙂

Och det jag menar med en bra inspelning är att man fångar instrumentets särart redan vid inspelning. I mitt fall sker detta med mikplaceringar o vinklar mer än EQ-användning. Och inte att förglömma hur man kan ställa stärkare och instrument så att de låter bra i grunden.

Enl ditt sätt att se skulle en orkester som upplevs live (där bara sång går ut genom PA) inte kunna låta bra eftersom man inte kan eq:a de olika komponenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, jag menade alltså inte att instrumentets frekvenskurva är rak mellan 20Hz-20kHz. Vad jag menade var kurvan på EQ:n.

Alltså, det jag reagerade på var "en bra inspelning behöver sällan eq:as", vilket jag upplevde som märkligt.

Aha. 🙂

Och det jag menar med en bra inspelning är att man fångar instrumentets särart redan vid inspelning. I mitt fall sker detta med mikplaceringar o vinklar mer än EQ-användning. Och inte att förglömma hur man kan ställa stärkare och instrument så att de låter bra i grunden.

Enl ditt sätt att se skulle en orkester som upplevs live (där bara sång går ut genom PA) inte kunna låta bra eftersom man inte kan eq:a de olika komponenterna.

Givetvis är mikplacering och inställningar på förstärkare och dyl. jätteviktigt, så man får ett bra grundljud att arbeta med. Ett halvtrött grundljud kommer ju inte bli bra hur man än EQ:ar vid mixning.

Enligt mitt sätt att jobba tycker jag att EQ är en viktig komponent när man mixar, inte bara när man har ett "dåligt" grundljud... jag använder t ex basavskärning på många instrument för att slippa massa murrig bas i mixen, osv... Så jobbar jag, och så jobbar de jag lärt mig av. Har du ett annat tillvägagångssätt som funkar bra för dig så är det ju utmärkt.

Eftersom jag tycker att det oftast är bra att använda en del EQ vid mixning (av Pop/Rock) så tycker jag inte att ett band (där bara sång går ut i PA:t) kan låta bra live? förstår inte riktigt sambandet där...

Edit: inte ens jag förstår min svenska...

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Givetvis är mikplacering och inställningar på förstärkare och dyl. jätteviktigt, så man får ett bra grundljud att arbeta med. Ett halvtrött grundljud kommer ju inte bli bra hur man än EQ:ar vid mixning.

Enligt mitt sätt att jobba tycker jag att EQ är en viktig komponent när man mixar, inte bara när man har ett "dåligt" grundljud... jag använder t ex basavskärning på många instrument för att slippa massa murrig bas i mixen, osv... Så jobbar jag, och så jobbar de jag lärt mig av. Har du ett annat tillvägagångssätt som funkar bra för dig så är det ju utmärkt.

Eftersom jag tycker att det oftast är bra att använda en del EQ vid mixning (av Pop/Rock) så tycker jag inte att ett band (där bara sång går ut i PA:t) kan låta bra live? förstår inte riktigt sambandet där...

Edit: inte ens jag förstår min svenska...

Från slutet:

Ett band som spelar utan att gå igenom ett pa kan du inte mixa annat än med individuella inställningar på instrument o förstärkare o således inte påverka med EQ. Alltså kan det inte låta bra?

Alltså, basavskärning använder jag rätt mycket, finns ju inen anledning att ha med <80 Hz på sång, blockflöjt, akustisk gitarr etc. 😳 Men det är inte i mixen jag gör detta utan vid inspelningstillfället. Jag 'skulpterar' ljudet redan vid inspelningen alltså, o det är mitt arbetssätt 😆

En del jobbar enl principen "fixa allt i mixen", medan jag vill göra mixningen så lätt som möjligt för mig.

Jag glömde komponenten 'valet av mik' vid inspelning oxå.

En SM 57 som passar till många saker skär ju automatiskt bort en del i ljudspektrat. Väljer man den till rätt sak funkar det, till fel sak så funkar det sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, jag förstod hur du menade, men jag tycker inte det riktigt stämmer överens med det jag sa...

Jag tycker absolut att ett band (vars instrument/förstärkare inte är uppmickade) kan låta skitbra, men det är inte exakt det ljudet jag är ute efter om jag gör en studioinspelning.

Annars är jag helt med på vad du säger, att "fixa allt i mixen" är inget som funkar för mig heller... (men lite fixar jag gärna 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...