Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jo nu tänkte jag ställa 2 frågor.

1. När det gäller effekterna i cubase som man lägger på midi tracken och audio tracken så varierar mina. Det stör mig extremt mkt att jag inte kan använda effekterna som finns att välja på audiotracken på MIDI tracken. Går det att fixa på något sätt så att de effekterna går att använda till midi kanalerna. Handlar om sånt som t.ex. reverb, delay osv.

2. Jo nu har jag nyligen köpt ett midi-keyboard. En M-Audio Oxygen 49, som har en del kontroller på synthen också. Det är de som jag har svårt för att förstå mig på hur jag ska kunna få dessa att styra syntharna (om jag förstått det rätt att de skall göra). Jag har testat att högerklicka på en ratt i en synth och välja Controllers. Jag assignade t.ex. en ratt till CC14. På min synth finns det en ratt där det står "C14" under. Det borde väl stämma?...

Jag är lite ny med Cubase så hoppas jag inte retat upp er av min okunskap bara.

Over and Out!

/mobbad

Redigerat av mobbad
Annons
Postat

Känns som att någon gör en tråd om det här varje dag. Du kan inte lägga vanliga effekter på midispår eftersom midi inte är ett ljud utan bara en signal. Midisignalerna går till det vst-instrumentet du använder, och säger åt det vad det ska spela. Vst-instrumentet har en egen audiokanal, och det är där du kan lägga effekter.

Postat
Känns som att någon gör en tråd om det här varje dag. Du kan inte lägga vanliga effekter på midispår eftersom midi inte är ett ljud utan bara en signal. Midisignalerna går till det vst-instrumentet du använder, och säger åt det vad det ska spela. Vst-instrumentet har en egen audiokanal, och det är där du kan lägga effekter.

Förstod nästan att jag skulle få ett sånt svar hehe =) Men är det inte så att midi signalerna går in till synthen som i sin tur skickar ljudet till Mixern och mixern spottar ut ljudet. Då borde det väl gå att lägga en vanlig effekt i mixern eftersom det är ljud som kommer ut från mixern och inte midisignaler. Hursomhelst borde det väl gå att koppla vidare det till en VST-effekt då. Eller har jag fel nu? Nåt sätt borde det väl gå på. Ja menar, både i reason och FL Studio funkar ju dessa saker, att lägga på vanliga effekter på syntharna i mixern.

Postat

ursäkta. är lite trött men jag fattar inte vad du vill åstakomma med att lägga delay på midisignalen. Dels så går det ju inte. Dessutom är det väll bättre att lägga det på vstspåret där du hör hur det låter.

Postat

Ok nu känner jag mig riktigt korkad här =) hehe ni missförstod mig helt och hållet, meningen var inte att lägga effekter på midispåret. Utan på själva ljudet. Jag lyckades hitta var man la in effekter nu på VSTn. Min hjärna va helt låst till mixern =)

Så då va det problemet ur vägen.

Men nu tänkte jag höra ifall någon vet hur jag ska lösa mitt andra dilemma. Med midi-kontrollerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.