testa (oregistrerad) Postat 4 juli 2004 Postat 4 juli 2004 Hej! jag har några funderingar. PÅ vilket sätt får jag den bästa ljudkvaliten vid inspelning av en live konsert av en kör i kyrka med riklig akustik. Ska jag använda mig av hd-ispelning eller funkar det med att skaffa en inspelningsbar DVD kanske eller något annat. (kanske använda min DV kamera som har mic ingång) Har tänkt att använda en mixer och sedan vidare till inspelningsmediet. förslag på program har prövat Acid och sound forge Jag har ej line ingång på min bärbara dator jag har sett att det finns interfac via USB är dessa bra eller är det bättre att gå på Inspelnings bar DVD. Vilken typ av mickar rekomenderas plasering osv.
trombonisten Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Hej. Här finns mycket att säga, och jag har själv massor kvar att lära. Jag har spelat in en hel del akustiska ensembler, mest orkestrar dock, och har nog lite tips att ge. Viktigast är naturligtsvis det man spelar in, men efter det är det nog mikplacering som jag tycker är viktigast. Det beror också till viss del på vilken typ av mikrofoner man har och vilken typ av ljudideal man har. Vill man ha med lokalens akustik så väljer man nog bara ett fåtal mikrofoner, ofta bara 2 för stereo, och arbetar mycket med att placera dem och kören exakt rätt i förhållande till varandra. Ett par decimeter hit eller dit kan göra en mycket stor skillnad. För att få mikrofonerna helt rätt krävs ofta att man har rätt höga mikstativ, jag har själv ett stativ som är fyra meter högt, och tycker ibland att jag behöver ha ännu högre. Tyvärr är det nog så att sånt här nog inte går att läsa sig till, jag tror man måste ha ett öppet sinne och prova tills man hittar något som fungerar. Några av mina sämsta inspelningar är gjorda med hyfsad utrustning men där mikarna hamnat fel. Ett särskilt problem är att vissa lokaler i princip är omöjliga att hitta bra placeringar i. Då får man i stället plocka fram en hel massa mikrofoner och placera nära dem som sjunger / spelar. Och sen skall det mixas ihop. Tyvärr tycker jag inte resultatet blir bra ens när de stora proffsen gör sånt här, jag tycker det är bättre att försöka få till akustik och mikplacering i stället. Men finns det inget alternativ så finns det inte. Sen är det då mikar. Det finns en hel massa sådan att välja på, allt ifrån billigt till jättedyrt. Jag tror att det är en bra ide att antingen försöka låna av någon kamrat, eller att köpa något rejält billigt som första försök. Jag skall försöka ge några tips i ett senare mail. Du kommer ganska långt med en Sony stereomik för sådär 1500 kronor, men det är också så att sökandet efter den perfekta miken aldrig tar slut. Rent allmänt kan man säga att det du vill ha är "neutrala" mikar, dvs sådana som inte lägger på något typiskt ljud. Inga mikar är helt neutrala, men många är gjorda speciellt för att ge ett bra sound för sångar som sjunger väldigt nära miken. Det "soundet" är inte vad du är ute efter, så de flesta av dagens billigare mikar är inte så lämpade. Men det finns undantag. Rent allmänt brukar man rekommendera rundstrålande mikar för akustiska inspelningar, omni kallas de på engelska. Två sådana, placerade en bit ifrån varandra, sådär 30 cm till 2 meter ifrån varandra, ett par meter upp, något bakom dirigenten brukar vara en utgångspunkt. (Experimentera är det som gäller) Man kan också ha riktade mikrofoner, exempelvis cardoids (njure på svenska?). Personligen tycker jag då att uppsättning i så kallad ORTF är att föredra. Beroende på lokalen kan det vara en fördel med dessa. Många har uttryckt att favoritmikarna för inspelning av just kör, är två stycken bandmikrofoner, som ju har ett upptagningsmönser som kallas 8:a. Uppsättningen av sådana mikar brukar kallas för Blumlein (det finns massor att söka på nätet om sånt här med mikuppställningar). Då pratar vi dock rätt mycket pengar för mikar och särskilt för förstärkaren. Sen behöver du antagligen en förförstärkare till mikrofonen. Det finns bra förförstärkare speciellt för mikar, men det finns också en hel som lägger på ett särskilt "sound" här också. De billigare rörförstärkarna på marknaden är ofta avsedda att lägga på just ett sånt sound. Det finns också mixrar med bra förförstärkare för sånt här, men de allra billigaste får man se upp för. Slutligen skall du spela in. Själv gör jag HD-inspelning med en bärbar dator och är jättenöjd me det. Det finns en hel del olika valmöjligheter med externa ljudkort här. Ett alternativ som jag själv tycker fungerar bra, bara föra att sätta lite perspektiv, är en låda som kallas MBox och som kommer från DigiDesign. Där finns redan alldeles utmärkta mikrofonförstärkare, och det kommer med ett bra program. Man hittar nog begagnade sådana för runt 3000 kronor idag, nypris är 3.995:-. Mitt råd är att absolut satsa på 24 bitars inspelning, för sån här inspelning spelar det roll. Det räcker dock utmärkt med 44.1kHz, högre frekvenser är överkurs tycker jag. DVD är ett alternativ som jag aldrig provat. Det borde kunna fungera, likaledes har jag för mig att det är helt OK ljudinspelning på DV-kamerorna. Jag har ibland använt en MiniDisk, och även om det inte är i samma klass som en HD-inspelning på datorn så duger det bara man är noggrann med nivåerna. Det finns också så kallade DAT-bandare, men de är väl mer eller mindre på utdöende. Nå, ett antal ord på vägen, hoppas jag inte skrämt bort dig. Håller du till i Stockholmstrakten, så kan du ju kontakta mig så kan jag komma och prova, jag lär mig gärna mer hela tiden. (Mail finns i profilen). Trombonisten.
testa (oregistrerad) Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Tackar för svaret, jag bor i Småland. Jag har ochså fått tips på att Shore SM 57 kan funka
Wintermute Postat 6 juli 2004 Postat 6 juli 2004 Det ska du inte lyssna på. Du behöver kondensatormikrofoner...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.