Jump to content
Annons

Är det ngn skillnad på dom stora förlagen?


suprapappa

Recommended Posts

tjena

har ni någon välgrundad uppfattning om skillnader mellan dom större musikförlagen vad avser att lyckas pitcha låtar till framförallt internationella artister?

jag har snart tänkt att presentera en knippe "kommersiella" låtar för förlagen men har tjuvstartat lite idag då jag har en ingång på ett av dom stora förlagen som mitt band hade avtal med tidigare. det gick ganska bra på en gång....jag skickade en låt för melodifestivalen och dom kommer att skicka in den och jag skickade även en annan stark låt som dom tände på....

det känns inte helt otänkbart att jag kan komma att samarbeta med det förlaget men jag har för några år sedan hört att deras dåvarande songpitcher inte var så bra....dom har förvisso en annan nu.

jag kommer naturligtvis att kontakta andra förlag oxå men det är ju väldigt frestande att bara gå till förlaget där jag har en fot inne och bli "förförd" av dom så därför undrar jag om ngn vet om det skiljer ngt mellan t.e.x Warner Chappel, BMG, EMI, Peer, Sony osv. (dom heter säkert inte så längre eftersom allt slås ihop hela tiden) eller om det bara handlar om fall till fall beroende av vad det är för musik och beroende av personkemi med människorna på förlaget.

jag menar naturligtvis inte att jag för ett ögonblick tror att jag kommer kunna välja och vraka bland förlag utan snarare får vara lycklig om ngn överhuvudtaget fattar intresse för ens låtar.

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Innan du överhuvudtaget går med på nånting tycker jag du skulle läsa det här.

Fast det där handlar väl om band som vill ha skivkontrakt, inte låtskrivare som vill ha förlagskontrakt? 🙂

Ja, Dingbats fick fel på det.

Den sidan han länkar till handlar mycket riktigt om skivkontrakt, och det var inte det frågan gällde...

Förlagen jobbar i stort sett likadant.

Hör av dig till förlagschefen på respektive förlag och be denne förklara vad dom söker hos presumtiva låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar

för att förtydliga lite hur jag tänker så kan ju förlagen skilja sig åt lite i strategier.

jag har hört av en vän som arbetade på förlaget jag har en fot inne på att dom är rätt dåliga på nysigningar men dom är väldigt stora och kan därför knyta till sig redan framgångsrika låtskrivare och artister för att dom har råd att bjuda högst.

medan något annat förlag kanske gång på gång lyckas med att "breka" låtskrivare.

sen kan det ju oxå skilja i hur många man har i sitt "stall". man kan ju ha en stor mängd låtskrivare och artister och inte jobba så hårt för dom utan bara hoppas att 1 av 10 går bra eller tvärtom ha väldigt få och lägga ner mer jobb på att få dom att funka.

ngn som har synpunkter om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...