Jump to content
Annons

First class lover - Where are you


Recommended Posts

LÅTNAMN: Where are you

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: pop m. lite synthinslag?

LÅTLÄNGD: 4.55

KOMPOSITÖR: ML

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.75 mb

STATUS: Färdig demo?

LÅTLÄNK: Biten

VERSION 2

VERSION 3 finns här.

Så var det dags att lägga upp en ny låt. Denna vet jag om har sunkiga trummor men jag gillar dem så ni behöver inte klaga på dem 😉 (förutom mixmässigt då...)

Gärna åsikter om mixning och om låten i allmänhet. Slutet är jag väldigt osäker på så ni får gärna komma med förslag 🙂

Jag vet att låten är ganska låg volymmässigt men det ska åtgärdas - så upp med volymen!

Är det bättre? Sämre? Andra synpunkter från er som inte skrivit något tidigare? 🙂

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gullig låt! Egen. Pianot skulle jag bytt ut till ett syntljud som glimmar i fjärran.

Trumsektionen är lite för plastig och tunn. Men om Du frågar mig om sången och låten så får Du rätt högt betyg av mig faktiskt. Lite Di Leva nånstans som spökar.

Kanske lite manierat men jag tycker om det för det finns mycket känsla.

Jobba på! Tänkt Dig ett sanslöst driv på trummorna....vilket drag det skulle kunna bli.

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

grym låt. Jag tycker att gitarren ligger för högt och trummorna har du ju av förklarliga skäl lagt långt bak, så dom lär ju bli bättre sen. Mer fokus på synthar efterlyses härifrån.

Kan bli skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar 🙂

Nad Trevligt att höra att du tycker där finns en del känsla i det. Alltid roligast att få bra kritik på sången och DiLeva - ja varför inte, har ju matat mig en del med honom i början av 90-talet så han finns säkert med där på ett hörn.

Jag har ingen talang till att få till såna där trummor du har på dina/era produktioner så jag kör till med lite extra sunkiga så kommer man undan lättare 😉

Pianot tror jag nog att jag behåller, särskilt eftersom jag faktiskt inte kvantiserat det...(men jag halverade tempot när jag skulle spela in 😉 )

Fidden Ska lyssna på lite andra stereos också och ska tänka närmre på gitarren. Är bara så rädd att det ska bli för synthigt så jag ville att gitarren inte skulle drunkna.

Light Head Kul att du ger rösten ett högre betyg än låten, känns som att det är roligare att höra än tvärtom. Man kan ju alltid göra en ny låt liksom... 😉 Är det nån speciell del av låten som är tråkig eller är det hela låten?

Fler som tycker något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar alldeles för lång tid innan sången kommer in, då det blir bra mycket bättre. Korta ner partiet innan det (eftersom det inte händer så mycket i det ändå) Helt okej poplåt annars, men vad är det för ruskigt tunna trummor som du fått på??? Skulle lyfta som fan med fetare trummor. Arret är alltså helt okej men själva ljudet MÅSTE ändras!!! (jag har sett att du skriver att du gillar trummorna men i det här fallet måste jag tyvärr vara lite dryg och säga att jag tycker att din smak i det här fallet är riktigt dålig)

Jobba på lite mer med detta så kan det bli riktigt bra, melodin och sången är ju riktigt sköna!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar alldeles för lång tid innan sången kommer in, då det blir bra mycket bättre. Korta ner partiet innan det (eftersom det inte händer så mycket i det ändå) Helt okej poplåt annars, men vad är det för ruskigt tunna trummor som du fått på??? Skulle lyfta som fan med fetare trummor.

Tack för att du lyssnade!

Hmm korta ned partiet? Ska prova och se hur det låter...

Och trummorna 😉 Jo det är något 80-talsset från Hypersonic 2...tänkte jag skulle få det att låta lite häftigt men det verkar inte vara någon annan som har min uppfattning om vad som är ballt 😉

EDIT: Du hann visst ändra ditt inlägg under tiden jag skrev och det verkar som att du inte börjat älska trummorna med tiden 😉

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar alldeles för lång tid innan sången kommer in, då det blir bra mycket bättre. Korta ner partiet innan det (eftersom det inte händer så mycket i det ändå) Helt okej poplåt annars, men vad är det för ruskigt tunna trummor som du fått på??? Skulle lyfta som fan med fetare trummor.

Tack för att du lyssnade!

Hmm korta ned partiet? Ska prova och se hur det låter...

Jag brukar själv göra misstaget att göra alldeles för långa intron och fått konstruktiv kritik för det. Verkar bättre att gå mer direkt rakt på sak i låtarna man gör annars är risken att lyssnaren tappar intresset innan själva låten ens börjat!

Angående trummorna kan det nog också vara så att de är lite väl lågt mixade. Lyft fram dem mer så kommer man att höra hur själva trumljudet är och kan då ge mer konkreta tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN: Where are you

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: pop m. lite synthinslag?

LÅTLÄNGD: 4.55

KOMPOSITÖR: ML

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.75 mb

STATUS: Färdig demo?

LÅTLÄNK: Biten

Så var det dags att lägga upp en ny låt. Denna vet jag om har sunkiga trummor men jag gillar dem så ni behöver inte klaga på dem 😆 (förutom mixmässigt då...)

Gärna åsikter om mixning och om låten i allmänhet. Slutet är jag väldigt osäker på så ni får gärna komma med förslag 🙂

Jag vet att låten är ganska låg volymmässigt men det ska åtgärdas - så upp med volymen!

Din röst passar ju perfekt til Synth musik iaf. 🙂

Trummorna ligger för lågt, pianot ligger för högt.

Hade, som en anna sa här uppe, antingen valgt ett annat piano ljud, eller ett snyggt anpassat synth ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din kommentar Kenta! Har gjort några av ändringarna som du/ni pratat om 😎

NY VERSION

Ny version ute med lite starkare och fylligare trummor. Dubblade upp sunktrummorna med EZD för att behålla sunkkänslan lite men för att få lite fylligare trummor. Sänkte rösten, pianot och gitarren en aning. Höjde synthslingan i ref. Behöll längden på introt för jag tyckte det tog slut för snabbt när jag provade att ta bort några takter.

Är det bättre? Sämre? Andra synpunkter från er som inte skrivit något tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din kommentar Kenta! Har gjort några av ändringarna som du/ni pratat om 😲

NY VERSION

Ny version ute med lite starkare och fylligare trummor. Dubblade upp sunktrummorna med EZD för att behålla sunkkänslan lite men för att få lite fylligare trummor. Sänkte rösten, pianot och gitarren en aning. Höjde synthslingan i ref. Behöll längden på introt för jag tyckte det tog slut för snabbt när jag provade att ta bort några takter.

Är det bättre? Sämre? Andra synpunkter från er som inte skrivit något tidigare?

Tycker fortfarande piano ljudet är fel. Låter. hmm... Som piano ljudet i min första Casio... 😮 Tar up för mycke plats i mina öron och högtalare...

Synthljudet är för lågt. . . Lyssnar medans jag skriver... Lyssnar...

JÄ** PIANO LJUD! hehe 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker instrumentbalansen behöver kollas över litegrann.. Skulle nog kunna funka med en bättre mix.

Särskilt tycker jag sången känns som den ligger ovanpå alltihop. Éxprimentera lite mer med reverb/delay eq samt nivåer på alltihop för att få ett tydligare djup i ljudbilden tycker jag.

Som sagt det skulle nog kunna bli en behaglig låt att lyssna på men som det är nu tycker jag mixen förstör upplevelsen.

Till sist tror jag att trummorna behöver en ansiktslyftning. Lite fräshare samplingar skulle nog göra underverk.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna 😄

Kenta Casiopiano 😳 Well det är Boesendorfer 290 så helt sunkigt är det inte men det är ju ett flygelljud som blir lite luddigt i en ösigare låt som denna. Ska prova anv. mitt Magenda sf2 piano istället och ev sänka hela pianot en oktav...

Synthljudet behåller jag ganska lågt eftersom det har sån panorerande effekt.

Bozoblade Sänkte reverbet en aning på den senaste versionen men du har rätt, den ligger inte riktigt i mixen. Ska blöta upp lite och se...

Trummorna behåller jag förmodligen (envis som jag är 😄 )

EDIT: Tillägg

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Känslig och skön sång på en bra låt! Ok ska förstås tjata om trummorna jag också 🙂 Förstår hur du tänker och bitvis är dom helrätt men den refrängen är värd lite mer driv.

Du skrev att du tänkte korta introt?? Gör det och do the same med det instrumentala partiet efter andra ref.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Inte så impad. Men det kanske bara är jag? Sången är intressant dock och det är bra. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tja!!

när det gäller den här låten så skulle jag säga att den är absolut långt ifrån att vara en klar demo

det som behövs är betydligt mer kompressorer, få bättre trummor, tydligare baskagge t.ex. och sedan bör stråkarna bytas ut samt mixas om helt enkelt.

kan låta hårt men det som är okej är ju grundmaterialet som man kan bygga vidare

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain: Tack för de snälla orden. Trummorna låter jag faktiskt vara nu...Vet ärligt talat inte hur jag ska få mer driv i dem. 😛

Kortade inte introt men väl mellanpartiet som ju faktiskt var alldeles för kort. Så tack för den kommentaren.

Thimmie: Synd du inte är impad men att du gillar sången är ju som jag skrivit tidigare alltid det roligaste att få bra kritik för 😉

mr_chess "Absolut långt ifrån klar demo"? Puh, nu blev jag trött, så illa är det väl ändå inte? Man hör väl ändå hur musiken låter i grunden el. så har jag missuppfattat demo-konceptet 😉 Har inte så stark dator så med fler kompressorer skulle den nog gå under 🙁

Jag har iaf höjt baskaggen en del och sänkt stråksynthen i introt + lite andra justeringar..alltid nåt 😆

Men det är bra att du höjer ribban så jag jobbar på... 🙂

NY VERSION finns här.

La på lite mer reverb på rösten, ändrade till ett annat piano, höjde bastrumman, kortade mellanpartiet och pillade med lite nivåer.

Nån som inte har tyckt till som har någon kommentar?`(Börjar tröttna lite på denna låten nu, fast det har väl ni också gjort 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Version 3 lyssnar jag på.

Spontant låter det kalas om arr och mix. Faktiskt är arret i en helt egen klass i dagensdemoskörd. Kanske agurasolot är lite överflödigt, försök korta låten med en halv minut eller så.

Sången kunde funka... jag hade tokkomprimerat den, smådistat, kapat botten rejält - och framförallt tagit väck reverbet, alternativt dämpat toppen på det.

En lite alternative vibe skulle klä din personliga sångstil, och framförallt måste den komma närmare för att stå ut mot den stora stråk / bandmattan.

Ordet "god" sticker i mitt gnälliga öra. Känns inte bra, om det är uttal eller textmässigt vet jag inte riktigt.

Som demo är det helt ok, inte långt kvar till färdig produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din kommentar Demomannen!

Då är jag kanske inte helt ute och cyklar vad gäller arr och mix...puh 😆

Ta bort botten på sången har jag funderat på men det blir så himla tunt i verserna. (Men det är klart, man skulle kunna ta bort lite botten när allt drar igång i ref. Det är ju mkt som ska få plats 🤪 ) Lite dist på sången ska provas.

Jag gillar att sjunga "God". Känns tufft på nåt sätt 🙂

Kul att du godkänner det som demo iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...