kenjoswe Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 Hej, Jag har en GuitarPort som har funkat helbra. Problemet är att den drar en hel del CPU i konkurrens med Cubase. Tänkte skaffa mig en pedal med ljudmodulering istället. Vad låter bäst - max 2500 kr? Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 (redigerat) Vilket sound är du ute efter? Pedaler hittar du inte så många bra för det priset. Däremot en beggad Vox Tonelab eller PodXT kanske skulle passa? Redigerat 23 augusti 2006 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 Eller jo, det finns förresten en riktigt bra modelleringspedal i den prisklassen. Men det är just bara en pedal med förstärkarsimulator. Inte så flexibel, men riktigt bra ljud. http://www.v-stack.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 23 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 23 augusti 2006 Vilket sound är du ute efter?Pedaler hittar du inte så många bra för det priset. Däremot en beggad Vox Tonelab eller PodXT kanske skulle passa? Jag spelar typiskt med Hi-gain och inte med så mycket effekter. Jam har en Zoom pedal med rör för ca 3000. Kan det va nåt att ha? http://www.zoom.co.jp/english/products/g71ut/index.php eller en enklare för 1695 kr: http://www.polysonic.com/Zoom/zoombilder/G21U/Zoom_G21U.html /Kent J Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 Jag har inte testat Zooms nya produkter men det är många som skriver ner dem... om du var nöjd med GuitarPorten så borde väl en PodXT vara något för dig, kanske? Vet dock ej vad de ligger på om man skall köpa en begagnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 augusti 2006 Dela Postat 23 augusti 2006 Jag spelar typiskt med Hi-gain och inte med så mycket effekter.Jam har en Zoom pedal med rör för ca 3000. Kan det va nåt att ha? http://www.zoom.co.jp/english/products/g71ut/index.php eller en enklare för 1695 kr: http://www.polysonic.com/Zoom/zoombilder/G21U/Zoom_G21U.html Jag har visserligen bara testat G2.1. Och det är i mitt tycke ett nerköp från toneport ljudmässigt. Och den kommer inte i närheten av varesig Tonelab eller PodXT. Så om du har 3000kr att spendera tycker jag du ska lägga dem där. Men är det absolut en floorboard du vill ha så skulle jag rekommendera Korg AX3000G. Den är ungefär som en Tonelab SE men utan röret. Väldigt prisvärd pedal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 23 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 23 augusti 2006 OK! Tack Jag ska testa;Vox Tonelab, Line6 PodXT och Korg AX3000. Det är ju rätt bekvämt med floorboard även om man inte kör live. Är det någon som testat hur Boss GT-8 låter (något dyrare)? /Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Kollade på börsen idag och de hade en beggad Pod XT Pro (rackvarianten alltså) för 2500:- Den är i Linköping men de brukar kunna skicka mellan sina musikbörsar ganska snabbt. Så skynda fynda. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 28 augusti 2006 Kollade på börsen idag och de hade en beggad Pod XT Pro (rackvarianten alltså) för 2500:- Den är i Linköping men de brukar kunna skicka mellan sina musikbörsar ganska snabbt. Så skynda fynda. Tack! Jag köper om den finns kvar. Har mailat affären. Den fanns inte på deras hemsida. http://www.musikborsen.se/ Däremot fanns det nya för 8295 kr. /Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 28 augusti 2006 Dela Postat 28 augusti 2006 Den var där och det var en lapp som det stod 2500:- och den var den i rackform, XT var det också. Kan gå förbi butiken imorgon (tisdag) och fråga om den och säga att du är intresserad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Vill bara säga att jag rekommenderar INTE en Zoom. Har testat deras nya produkter, och jag tycker INTE att de håller måttet. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 29 augusti 2006 Dela Postat 29 augusti 2006 Sorry! 😮 Det var visst en Pod pro, alltså inte XT, men jag har för mig att metalljuden är samma ändå. 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 31 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2006 Sorry! 😄 Det var visst en Pod pro, alltså inte XT, men jag har för mig att metalljuden är samma ändå. 😮 Tack ändå! Jag fick ett mail från Johan Thunqvist, Musikbörsen-Linköping, som berättade att det var den gamla modellen. Jag såg att det även finns en Line6 FloorPod: http://www.musik-service.de/line-floor-pod...95757334en.aspx ...för 199 EUR. Jag har aldrig sett denna tidigare. Den finns inte ens på Line6 hemsida. Nån som vet nåt om detta? /Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Måste bara tillägga att jag har en Zoom G7.1ut och är väldigt nöjd..bara så att du vet:o) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 1 september 2006 Dela Postat 1 september 2006 Sorry! 😎 Det var visst en Pod pro, alltså inte XT, men jag har för mig att metalljuden är samma ändå. 🙂 Tack ändå! Jag fick ett mail från Johan Thunqvist, Musikbörsen-Linköping, som berättade att det var den gamla modellen. Jag såg att det även finns en Line6 FloorPod: http://www.musik-service.de/line-floor-pod...95757334en.aspx ...för 199 EUR. Jag har aldrig sett denna tidigare. Den finns inte ens på Line6 hemsida. Nån som vet nåt om detta? /Kent J. Vad jag förstått det som så är det en pedalversion av Pod 2.0, en modeller jag aldrig gillat, men nu-metalkidsen verkar ju förtjusta i den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 (redigerat) Nu är jag kanske sent ute.. men jag känner mig lite skeptisk till det faktum att Guitarport skulle ta särskilt mycket kräm ur din dator då den fungerar som en DSP-enhet.. att den tar ström via USB kan ju påverka lite, men då med betoning på lite.. Har i ärlighetens namn inte kollat hur mycket CPU Guitarport drar, men min sketna dator blinkar inte ens när jag kör igång programmet med apmycket effekter och en massa bakgrundsprogram.. risken är att det du vinner i CPU utan guitarport äts upp av första bästa reverb i Cubase 😱 Naturligtvis är det inget fel i att köpa nytt.. men det kanske är RAM-minnen eller ny dator som borde stå högst upp bland prioriteringarna? ..Inget illa menat, men det vore synd om du lade 8000 spänn på en XT Pro av endast denna anledningen om det i slutändan inte gör någon skillnad för prestandan.. Nu tror jag inte att detta är den enda orsaken naturligtvis, för det skulle inte motivera ett köp av just XT Pro.. men det är var en tanke.. Hoppas det löser sig! /David "För långa inlägg" Illvaesen 😎 Note: Borde kanske sagt att jag läser slarvigt med, hehe.. max 2500 spänn står det.. men poängen känns ändå relevant så jag behåller inlägget, cheers! 🥰 Redigerat 22 september 2006 av illvaesen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 kolla in boss gt3.. jag har en sån som jag kör basar, elgitarrer, synthar o även sång igenom ibland.. den är jädrans mångsidig, och rätt lätt att ratta ljuden om man lägger ner lite tid på att lära sig.. men det är ju bara skoj.. hehe den e go, o kostar inte mer än 2000 spänn beggat!!!! personligen tycker jag att den kickar podar o allt annat!!!! o den var långt före.. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 22 september 2006 Trådstartare Dela Postat 22 september 2006 Har i ärlighetens namn inte kollat hur mycket CPU Guitarport drar, men min sketna dator blinkar inte ens när jag kör igång programmet med apmycket effekter Naturligtvis är det inget fel i att köpa nytt.. men det kanske är RAM-minnen eller ny dator som borde stå högst upp bland prioriteringarna? Note: Borde kanske sagt att jag läser slarvigt med, hehe.. max 2500 spänn står det Hej, Tack för ditt inlägg! Jag har inte köpt något än men Vox Tonlab ligger bäst till. GuitarPort drar ca 20% av min CPU. Om Cubase craschar eller inte beror på hur mycket effekter jag använder i projektet. Tar jag bort många effekter funkar det. Men det är rätt jobbigt att hålla reda på vilka man tagit bort och slå av och på dessa. Jag har en Pentium 4, klockhastighet 2,4 GHz och med 1 GB RAM. OK, 2500 spänn kanske är rätt lite pengar men jag får en Vox Tonlab för 2995 kr eller en Line 6 POD 2.0 för 1830 kr så 2500 kr är inte så fel. /Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 (redigerat) Har i ärlighetens namn inte kollat hur mycket CPU Guitarport drar, men min sketna dator blinkar inte ens när jag kör igång programmet med apmycket effekter Naturligtvis är det inget fel i att köpa nytt.. men det kanske är RAM-minnen eller ny dator som borde stå högst upp bland prioriteringarna? Note: Borde kanske sagt att jag läser slarvigt med, hehe.. max 2500 spänn står det Hej, Tack för ditt inlägg! Jag har inte köpt något än men Vox Tonlab ligger bäst till. GuitarPort drar ca 20% av min CPU. Om Cubase craschar eller inte beror på hur mycket effekter jag använder i projektet. Tar jag bort många effekter funkar det. Men det är rätt jobbigt att hålla reda på vilka man tagit bort och slå av och på dessa. Jag har en Pentium 4, klockhastighet 2,4 GHz och med 1 GB RAM. OK, 2500 spänn kanske är rätt lite pengar men jag får en Vox Tonlab för 2995 kr eller en Line 6 POD 2.0 för 1830 kr så 2500 kr är inte så fel. /Kent J. Oh förlåt, ville inte få det att låta som att det var lite pengar.. menade mest att jag var löjligt fel ute när jag pratade om XT Pro i sammanhanget.. Jag är själv på väg att införskaffa en sådan efter att ha använt Guitarport i flera år. Tokigt nog sålde jag denna för att de nya Intel-Macarna dök upp, och därmed dog mina förhoppningar om kompatibilitet med de äldre Macarna jag använder. Tji fick jag, för sen en månad tillbaks (ungefär?) är detta inte längre ett problem. Dock har jag aldrig upplevt Guitarport som "tung", och då har jag själv en AMD 1,8 GHz med 1 Gig i RAM, 7200 varvs hårddisk.. inte heller min iBook G4 (som jag testat Guitarporten på efter att ha lånat tillbaks den från polaren som smart nog köpte den) har klagat, och den är ännu lite sämre rent prestandamässigt, särskilt hårddisken då den är bärbar. Den datorn är dock helt renodlad studiomaskin och behöver inte dras med onödiga bakgrundsprogram när det kommer till inspelning. Dock saknar jag vissa funktioner, som att kunna ta den till en replokal, eller studior som inte har Guitarport installerad. Istället har man fått lägga spåren hemma under stress för att sedan kila till studion och upptäcka att man likförbannat måste lägga om dem senare. Blir avancerat när man inte har lyssning värd namnet hemma och faktiskt bara kan gå på erfarenhet när jag försöker luska ut "hur mycket botten har den här kompgitarren egentligen?". Så jag förstår varför den portabla varianten är lockande. Att jag sätter eld på hela min ekonomiska tillvaro och köper en XT Pro har snarast att göra med kopplingsmöjligheterna, och då speciellt digitala I/O samt re-amping av ett smidigt slag (springandet mellan hemmet och studion så gott som eliminerat). Toook långt inlägg för alla som har för kul för sitt eget bästa så här på fredags kvällen Note: By the way, en polare äger faktiskt en Vox Tonlab och är mäkta nöjd med det 😎 Redigerat 22 september 2006 av illvaesen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 23 september 2006 Trådstartare Dela Postat 23 september 2006 Note: By the way, en polare äger faktiskt en Vox Tonlab och är mäkta nöjd med det 😲 Ja, och nu har dom blivit billigare 249 EUR = 2300. http://www.musik-service.de/Vox-Valvetroni...95719600de.aspx Jag skrev att dom skulle sänka priset - och det gjorde dom! Två dagars leverans från Tyskland med DPD - Deutche Paket Dienst (Posten). Bor man nära ett Postcenter får man det levererat till dörren. /Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 24 september 2006 Dela Postat 24 september 2006 Ja, och nu har dom blivit billigare 249 EUR = 2300.http://www.musik-service.de/Vox-Valvetroni...95719600de.aspx Jisses, då ska jag ta och köpa en så slipper jag släpa hem min Tonelab SE så fort jag ska spela in. Tack för upplysningen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 24 september 2006 Dela Postat 24 september 2006 Köp den fort! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenjoswe Postat 11 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 11 oktober 2006 Köp den fort! Ja, nu har jag den. Men det blev den stora varianten, ToneLabSE. Den låter väldigt bra! /Kent J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Köp den fort! Ja, nu har jag den. Men det blev den stora varianten, ToneLabSE. Den låter väldigt bra! /Kent J. Det gör den verkligen, har själv en sån och är riktigt nöjd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 ToneLab VOX och KORG har samma modelleringsteknik. REMS eller vad det heter. Det enda som skiljer KORG ifrån VOX är det inbyggda röret. Den stora med två pedaler är bra, men man skall se till att ställa in knapparna på baksidan och "default"-läget ordentligt, den kan lätt låta instängd och dynamikfattig om man inte passar sig. Något underskattade är Digitechs större modelleringspedaler. De låter faktiskt sketabra. Jo KORG äger numera varumärket VOX. Korg AX3000G är ju i stort sett en nerbantad Tonelab SE. Nej, det är desktopversionen som ligger på 2300. Vilket är grymt billigt det med tycker jag, den slår ju lätt POD2.0 på fingrarna. (och PodXT med enligt mig, men det är ju subjektivt). Jag är lite delad till Digitechs burkar. Visserligen tycker jag att många ljud låter bra. Men samtidigt tycker jag de låter ganska plastigt. Men det är ju en smaksak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.