Jump to content
Annons

Login

Jacke (oregistrerad)

Recommended Posts

Jacke (oregistrerad)
Postat

SVT2 ikväll 21.30, första avsnittet av teknikprogrammet Login. I avnsitt 1 bl.a.:

Johan Ågren ger sig i väg till Järvsö där Birgitta Ederyd väntar. Hennes låtskrivarambitioner får sig en rejäl skjuts framåt när hon lär sig att spela in musiken på ett lite mer modernt sätt.

och

De riktigt, riktigt ljudfrälsta hävdar med bestämdhet att det blir avsevärt bättre ljud ju dyrare kablar det transporteras i. Lotta sätter påståendet på prov i ett blindtest.
Annons
Arin (oregistrerad)
Postat

hum missa det, var det något att ha?😆

Ser för övrigt att du är Finsk! Mycket trevligt.

Postat
De riktigt, riktigt ljudfrälsta hävdar med bestämdhet att det blir avsevärt bättre ljud ju dyrare kablar det transporteras i. Lotta sätter påståendet på prov i ett blindtest.

Det där låt ju intressant efter en diskussion om liknande i en annan tråd. Bommade också programmet, tyvärr... hmm, hur gick det? Kollar lite svt.se för att se om man kan tjyvkika där.

Postat (redigerat)

Uff, det finns här.. eller skall finnas. Startar ej hos mig, varken i FF eller IE. 😆

Edit:

Who-hoo! Olsberg slog mig med sekunder! 😄

Redigerat av Hellpig
Postat
Uff, det finns här.. eller skall finnas. Startar ej hos mig, varken i FF eller IE. 😆

Inte hos mig heller... 😄

Postat

Vi får nog vänta som sagt... någon kluddar med uppladdningen SVT verkar det som! 😆

Postat
Edit:

Who-hoo! Olsberg slog mig med sekunder! 😄

Är det inte härligt med forum - alla kastar sig in för att svara. Vänta lite, du svarade dig själv, det var nytt. 😆

Postat (redigerat)

Det går iaf nu att se ett inslag om hur man gör ett solskydd av wellpapp till sin laptop 😉

Jag missade också programmet tyvärr. Kabeltestet verkade inte vara så proffsigt gjort dock, se: Login-tråd#1, resp Login-tråd#2

Redigerat av Thomas
Postat

det var inte direkt i samma stil som per boysen/majken skolor det där...

men det var roligt, jag hoppas verkligen att inte får många missade garage band snabbkurs med samson usb microfon som ljudkort.

konvertera vinyl till mp3 var inte heller dum...

Postat
Ja, jo vi talaomfördatorn... Ja, jo jag förstår

Hahhaha:P

Haha....jag såg också programmet. Fortsätter det i samma stil lär det leverera en del klassiska citat till eftervärden... 🙁

Postat

Kollade en sväng på det... Det lär bli en hel del "bashing" från både dator, musik & ljudfolk 🙁 Roliga förklaringar och vetenskapligt tveksamma tester... Och damen med låtarna var ju en riktig klippa 🙂

Jag undrar faktiskt lite vilken målgrupp som är definierad?

Postat
Kollade en sväng på det... Det lär bli en hel del "bashing" från både dator, musik & ljudfolk 🙁 Roliga förklaringar och vetenskapligt tveksamma tester... Och damen med låtarna var ju en riktig klippa 🙂

Jag undrar faktiskt lite vilken målgrupp som är definierad?

Det hade varit så jäkla skönt om de inte hade haft någon som helst målgrupp, det är den typen arbete som jag tänder lite på... (och så spyr jag på de som snackar buisiness lingo eller så spelar jag corporate bingo på deras möten).

MrPhil (oregistrerad)
Postat

mm, kändes väldigt förenklat o flöjtigt alltihop, speciellt när man säger att 'den dyrare kablen har bättre material än den billiga elkabeln, t ex koppar....'

Jag saknade mätvärden och en riktig elfysiker, nu framstod ju ändå ljudtestet som att kabel spelar rätt stor roll. Sex öron och tre lyssningar per kabel ger alldeles för stor slumpvariation.

drloop (oregistrerad)
Postat

"Jag hörde flertonarter... "wow! Tänk vad en kabel kan göra:-)

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är fan att det är skillnad mellan högtalarkablar.

Nu skall jag glömma all teknik och skriva låtar.

Orkar inte tänka på allt jag skulle vilja ändra i hemmastudion.

När jag spelar keyboard hamnar jag ändå "off axis" i lyssningen.

Jag tröstar mig med att det blir inte bättre låtar för att jag har bättre kablar :-)

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Cd-"testet" var det värsta jag sett... skulle man bli klokare av det eller var det bara nån slags plojgrej de hittade på för att fylla ut?..

lägg ner!

Redigerat av BozoBlade
Postat

Allt är förlåtet!

De spelade ju Nine Inch Nails i lyssningstestet, då kan det bara vara bra utfört 😕

/Majken

Postat

jag tycker att det var ett välkommet program, även om den vetenskapliga nivån kunde varit högre.

inslaget med damen i början, får säkert många personer att intressera sig för heminsplningar, och det kan aldrig vara fel.

Postat
Dendär micen. Med usb och inbyggt ljudkort. Är det värkligen nått o ha?

jag tycker att du ska prova den.

eller claes.

Lämnar det åt cleas (alltså proffsen)😕

Postat

jag har läst en del bra Usbmicken som är en samson. att den låter som en tusenkronorsstormembranare gör typ.

Är det bara jag som svt har visat låg klass på två premiärer den här veckan. Både login och musikerminesteriet var, tycker jag i många avseenden lågvattenmärken. Det är ju intressant men dom får ju inte möe sagt på en halvtimma direkt.

Plottrigt och improviserat på nåt sätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.