Jump to content
Annons

Gitarr preamp/DI-Box

Recommended Posts

distinkt (oregistrerad)
Postat

Jag har kollat runt lite på forumet efter tips på gitarr-boxar men jag är osäker på om det är en preamp eller kanske en DI-box man ska sikta på? Eller båda och kanske?

Den ska endast användas till gitarr-inspelning och kopplas till ett Hammerfall HDSP 9632-kort, nånstans runt 2000-2500kr!

Jag har kollat igenom forumet lite och jag såg att Claes bl.a. rekommenderade Studio Projects VTB-1, men jag skulle gärna vilja ha ett "ofärgat" ljud! 😄

Line Audio Design DMP verkar ju onekligen också intressant men då måste man väl punga upp en extra tusing för en DI-box om jag har förstått rätt, och det är lite över min budget atm

Aja, om ni har några tips så välkommnas dom! 😉

Annons
Postat

distinkt,

Antar att detta ljudkort endast har lineingångar, (eventuellt balanserade och omkopplingsbara -10/+4dB) så det bästa är att köpa någon form av gitarrpreamp/prossessor med högohmig instrumentingång och utgång med line-nivå, typ Vox Tonelab eller liknande. (då får du också lämplig EQ och diverse effekter på köpet i samma burk)

Det går i och för sig att ansluta gitarren via en enkel passiv DI-box typ ART Zdirect, LEEM FDR-60 eller liknande, men skulle tippa på att signalen precis räcker för att styra ut ljudkortet i -10 läget och alla kranar på max.

--Bosse

distinkt (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Grejen är att jag lirar med Guitar Rig, och då borde man väl egentligen inte behöva inbyggda effekter/stärkar-emuleringar etc? Känns onödigt att lägga ut extra-pengar.. Men iof kanske sånt man får ta! 😳

Redigerat av distinkt
Postat

Å andra sidan låter Tonelab i mitt tycke avsevärt bättre än GuitarRig. Men det är ju som alltid en smaksak. Du lär ju lätt hitta en beggad för 2000kr iaf, ny ligger den väl på 3kkr om jag inte minns fel.

Och det finns ju inget som hindrar en från att plocka det gottaste ur de båda.

distinkt (oregistrerad)
Postat

Låter ju fint iof :>

En fråga bara: Kan man skippa alla effekterna och bara använda den som en anslutnings-enhet ifall man skulle vilja det?

Postat

Nu har jag inte desktopversion av tonelab utan stage edition. Där kan man iaf stänga av allt i kedjan. Men jag vill minnas att någon skrivit att man inte kan stänga av preamp-delen i desktopversionen. Hurvida det stämmer vet jag inte.

Någon som sitter med den som kan bekräfta? Phobos?

Postat (redigerat)

Kanske ART "Tube MP" eller M-Audio "Audio Buddy" skulle passa dig ??

En enkel pre-amp med både balanserad mikrofongång och separat högohmig telejacks ingång för instrument.

Tror att dom kostar under en tusenlapp nya ute i affären.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
distinkt (oregistrerad)
Postat

Tack för inputen allihopa, jag tror det får bli nåt mittemellan. 😆

Läste lite recensioner om M-Audio DMP3 Dual Mic Pre och den borde väl funka rätt bra som första preamp va? Verkar passa mig rätt bra också.

Postat

Behringer har en di box för 220. bara köra den rakt in i ljudkortet eller in i mixer och sen ljudkort beroende på vad du använder.

Så länge du inte har aktiva mickar eller lundgren mickrofoner så är det lugnt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.