Jump to content
Annons

Är MUSIK verkligen KONST?


tbruce

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Sen finns ju förstås oxå begreppet konstmusik.

Nån som gör sånt här?

Det är väl typ all orkestrerad musik skriven efter 1900, och som endast har i syfte att vara just musik och inte en del av något annat.

kanske det.

Däri räknas inte programmusik då?

Inte den blekaste aning..

Jag tänkte på Mahler. Programmusik gjord på 1900-talet.

Tror konstmusik som begrepp är lite yngre ändå, typ efter 1940 kanske. När det börjar bli konstigt... typ absolut chromata.... 😕

Tolvtonstekniken/EAM och liknande är från sent 1800-tal/tidigt 1900-tal. Läs på. 1930 och senare fick väl romantiken en revival mer och man började blicka tillbaka på den gamla harmoniken och utgå från den. Däremot gjordes ett tvärkast efter andra världskriget då konstmusiken ställde sig som en motpol till det Hitler ansåg vara den främsta/bästa musiken (1800-talsromantik) och åter igen blev atonal.

ja, konstmusik är tydligen ett samlat begrepp på vad vi lite felaktigt brukar kalla 'klassisk musik'. Som en motsats till populärmusik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musik

http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmusik

Vad ville du säga med tolvtonstekniken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 250
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

är wikipedia måttstocken/bibeln/rättesnöret, jaa då finns det anledning att fundera, visst-ett allmänt uppslagsverk på nätet men ingalunda allomfattande i universiella frågor rörande vår existens/kultur/tros-uppfattning,skall de vara rosa eller cerise---djuplila eller g-string... 😕😛😳😆😆😆

verkar stolligt att folk här alltid hänvisar till wikipedia så fort det tjafsas lite...så billigt liksom, icke grundat på solid kunskap och förståelse av tingens natur...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
jag försöker men lyckas inte alltid vara innovativ när jag gör musik, den måste innehålla nåt nytt.

__________________________________

Folk som säger "Fy FAAAN!" och stänger av när tv spelar opera. De borde fan låsas in i helvetets djupaste håla! Dumma och trångsynta 😕

Bra att du har den ambitionen för ditt skapande, det borde fler ha. 😛

Men att säga att alla som inte uppskattar opera är trångsynta är inte bara trångsynt i sig, utan direkt felaktigt, eftersom det bygger på den felaktiga föreställningen att alla de som inte gillar opera inte har försökt lyssna.

jag har lyssnat igenom tillräckligt mycket opera för att konstatera att jag inte uppskattar formen. Framförallt är det den använda sångtekniken som estetiskt inte tilltalar mitt sinne. Däremot kan jag uppskatta de instrumentala bitarna i många operor.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag älskar opera, speciellt Wagner. Det gäller bara att lyssna på det ett tag för att förstå hur bra sån musik är. Gäller allt, black metal gillar jag också. Death.

bara det här säger en hel del om dig+allt det där blajet om Nietsche,matematik,vetnskap och programmet på TV osv,jaa i sanning är du ute och cyklar gosse, Wagner är ju riktig fjollmusik för Nazister osv...alla extrema människor brukar svänga sig med valkyriedravlet, ärligt talat är du psykopat/fascistoid?

😕

Fast att nassarna gillade Wagner e ju knappast Wagners fel, o det förminskar eller förhöjer ju knappast själva värdet av hans skapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns ju förstås oxå begreppet konstmusik.

Nån som gör sånt här?

Det är väl typ all orkestrerad musik skriven efter 1900, och som endast har i syfte att vara just musik och inte en del av något annat.

kanske det.

Däri räknas inte programmusik då?

Inte den blekaste aning..

Jag tänkte på Mahler. Programmusik gjord på 1900-talet.

Tror konstmusik som begrepp är lite yngre ändå, typ efter 1940 kanske. När det börjar bli konstigt... typ absolut chromata.... 😕

Tolvtonstekniken/EAM och liknande är från sent 1800-tal/tidigt 1900-tal. Läs på. 1930 och senare fick väl romantiken en revival mer och man började blicka tillbaka på den gamla harmoniken och utgå från den. Däremot gjordes ett tvärkast efter andra världskriget då konstmusiken ställde sig som en motpol till det Hitler ansåg vara den främsta/bästa musiken (1800-talsromantik) och åter igen blev atonal.

ja, konstmusik är tydligen ett samlat begrepp på vad vi lite felaktigt brukar kalla 'klassisk musik'. Som en motsats till populärmusik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musik

http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmusik

Vad ville du säga med tolvtonstekniken?

Nä, du kallade musik för "Konstig", och drar en jämförelse med Chroumata och då menade jag att den sortens atonala musik var tidigare än vad du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
men snälla mr.phil---all musik skildrar någonting sedan urminnes tider, jag tycker det är av största vikt vad kompositören själv avser i sitt medvetandetillstånd avseende verken han/hon skapar, vad andra säger är väl fullkomligt likgiltigt...tänk efter lite nästa gång du svamlar på... 😕

Vad skildrar Bach:s övningsstycken för orgel?

Link to comment
Dela på andra sajter

men snälla mr.phil---all musik skildrar någonting sedan urminnes tider, jag tycker det är av största vikt vad kompositören själv avser i sitt medvetandetillstånd avseende verken han/hon skapar, vad andra säger är väl fullkomligt likgiltigt...tänk efter lite nästa gång du svamlar på... 😕

Vad skildrar Bach:s övningsstycken för orgel?

Det gudomliga. Enligt Bach.

Link to comment
Dela på andra sajter

all musik går igen-i nya former...

vi behöver det, skall någon försöka ge sig på något helt nytt så lär det bli konstigt 😕

oljud etc har redan testats och det är ju INTE njutbart, så är det bara, musik som man vill njuta av på ett eller annat sätt måste härröra från det klassiska, eller banala, eller hårda eller... i all evighet, de bästa låtarna är redan gjorda osv=griniga gamla gubbar kanske men så är det också, därmed inte sagt att det finns massor kvar att göra, bara man har intelligens och känsla nog att smälta ihop formlerna på ett nyskapande sätt, däri ligger ju utmaningen för de SANNA kreatörerna, vad för slags musik det än handlar om..

håller med dig mr.phil om att man inte kan säga som dividend gällande folks trångsynthet eller inte beroende på deras respektive intag av opera, klart fånigt påstående men låt oss garva åt oss själva i slutändan och inte vara så prestigefyllda, det vinner hela världen på!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

men snälla mr.phil---all musik skildrar någonting sedan urminnes tider, jag tycker det är av största vikt vad kompositören själv avser i sitt medvetandetillstånd avseende verken han/hon skapar, vad andra säger är väl fullkomligt likgiltigt...tänk efter lite nästa gång du svamlar på... 😕

Vad skildrar Bach:s övningsstycken för orgel?

har du inte förstått det borde du gå i kloster, hela hans gärning bygger ju på öppningen till himmelriket genom världsliga vedermödor, så vackert och genialt hela vägen!!! edit---vacuum han före,gott nog! 😛

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
är wikipedia måttstocken/bibeln/rättesnöret, jaa då finns det anledning att fundera, visst-ett allmänt uppslagsverk på nätet men ingalunda allomfattande i universiella frågor rörande vår existens/kultur/tros-uppfattning,skall de vara rosa eller cerise---djuplila eller g-string... 😕😛😳😆😆😆

verkar stolligt att folk här alltid hänvisar till wikipedia så fort det tjafsas lite...så billigt liksom, icke grundat på solid kunskap och förståelse av tingens natur...

Känns det bättre för dig om jag börjar skriva citat ur NE, eller är det just att vissa saker faktiskt har fastställda definitioner som stör dig? Att du inte kan svamla o bestämma själv vad du vill tro om allt?

Försök inse att vissa saker är mer eller mindre faktum, medans andra ger mer och ibland totalt utrymme för tolkning o tyckande. Men blanda inte ihop dem.

Ser du nåt faktafel i länkarna jag satte upp, så påpeka det, o hänvisa till din källa. Att per automatik bortse från och utgå från motsatsen till vad som råkar stå i Wikipedia är ju riktigt andefattigt.

Rätta felen om du hittar dem - eller lär dig nåt.

Vad olika typer av musik genom musikhistorien faktiskt har fått för epitet är ju knappast 'universiella frågor rörande vår existens/kultur/tros-uppfattning'.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nä, du kallade musik för "Konstig", och drar en jämförelse med Chroumata och då menade jag att den sortens atonala musik var tidigare än vad du menade.

Mm 😕 Konstig var en egen värdering, ingen anspelning på konstmusik som sådan.

Och som du säger, konstmusik är inte benämningen på atonal modern klassisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
men snälla mr.phil---all musik skildrar någonting sedan urminnes tider, jag tycker det är av största vikt vad kompositören själv avser i sitt medvetandetillstånd avseende verken han/hon skapar, vad andra säger är väl fullkomligt likgiltigt...tänk efter lite nästa gång du svamlar på... 😕

Vad skildrar Bach:s övningsstycken för orgel?

har du inte förstått det borde du gå i kloster, hela hans gärning bygger ju på öppningen till himmelriket genom världsliga vedermödor, så vackert och genialt hela vägen!!! edit---vacuum han före,gott nog! 😛

Flera av hans stycken är inget annat än spelövningar. Inte avsedda att publiceras som musikstycken för publik.

De skildrar ingenting.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

men snälla mr.phil---all musik skildrar någonting sedan urminnes tider, jag tycker det är av största vikt vad kompositören själv avser i sitt medvetandetillstånd avseende verken han/hon skapar, vad andra säger är väl fullkomligt likgiltigt...tänk efter lite nästa gång du svamlar på... 😕

Vad skildrar Bach:s övningsstycken för orgel?

har du inte förstått det borde du gå i kloster, hela hans gärning bygger ju på öppningen till himmelriket genom världsliga vedermödor, så vackert och genialt hela vägen!!! edit---vacuum han före,gott nog! 😛

Flera av hans stycken är inget annat än spelövningar.

De skildrar ingenting.

Jodå. Bach var en religiös man och jag tror inte han skrev saker utan att ha någon sorts religiös anknytning. Dessutom är hans etyder äckligt svinbra musik som fortfarande är helt överumplande om man börjar kolla in hur han gjort. Man skriver inte sånt där utan att "mena" något.

edit: såg din edit. Vad har publiken med kompositionen att göra?!

edit2: Förresten så säger du ju emot dig själv. Om det inte var menat som musik utan bara någon sorts fingerövning så är det alltså inte musik, och då funkar inte frågeformuleringen "Är musik konst?".

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

suck... 😕

Att per automatik bortse från och utgå från motsatsen till vad som råkar stå i Wikipedia är ju riktigt andefattigt.
det är ju det som är berikande kära du, lär dig något utav dessa fragmentariska inlägg på ett till synes oskyldigt forum men som faktiskt är riktigt intressanta (inte bara mina självklart) och utvecklande, här finns ju folk med ett och annat innanför pannbenet, som tur är... 😛 Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
men snälla mr.phil---all musik skildrar någonting sedan urminnes tider, jag tycker det är av största vikt vad kompositören själv avser i sitt medvetandetillstånd avseende verken han/hon skapar, vad andra säger är väl fullkomligt likgiltigt...tänk efter lite nästa gång du svamlar på... 😕

Vad skildrar Bach:s övningsstycken för orgel?

har du inte förstått det borde du gå i kloster, hela hans gärning bygger ju på öppningen till himmelriket genom världsliga vedermödor, så vackert och genialt hela vägen!!! edit---vacuum han före,gott nog! 😛

Flera av hans stycken är inget annat än spelövningar.

De skildrar ingenting.

Jodå. Bach var en religiös man och jag tror inte han skrev saker utan att ha någon sorts religiös anknytning. Dessutom är hans etyder äckligt svinbra musik som fortfarande är helt överumplande om man börjar kolla in hur han gjort. Man skriver inte sånt där utan att "mena" något.

Visst skrev han stycken för publik oxå.

Men Das Wohltemperierte Klavier är övningsverk, och utforskande av orgelns möjligheter.

Att han tillägnade alla sina verk till Gud är inte detsamma som att alla hans verk skildrar något, vilket frågan gällde, speciellt inte på samma sätt som programmusik detaljerat gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
suck... 😕
Att per automatik bortse från och utgå från motsatsen till vad som råkar stå i Wikipedia är ju riktigt andefattigt.
det är ju det som är berikande kära du, lär dig något utav dessa fragmentariska inlägg på ett till synes oskyldigt forum men som faktiskt är riktigt intressanta (inte bara mina självklart) och utvecklande, här finns ju folk med ett och annat innanför pannbenet, som tur är... 😛

Exakt hur är det berikande att utgå från att andra människors samlade kunskaper är fel?

Utgår du på samma sätt från att en XLR-kontakt inte är en XLR-kontakt?

Måste ju bli otroligt berikande att försöka koppla ihop saker i din studio.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl passa på att berätta, troligtvis vet du detta Wagner-freaket dividend, att kung Ludvig II av Bayern i slutet av 1800-talet byggde några riktiga sagoslott/borgar, framförallt Neuschwanstein nära Oberammergau som ju är helt fantastiskt, kitschigt och framförallt-Wagner-inspirerat (de var ju dödspolare)...hans ministrar förklarade honom sinnesjuk eftersom dessa,i egenskap av politiker och maktutövare i jordisk bemärkelse, helst hade sett att regenten la stålarna på krigskassa emot Preussen etc...that´s life, han blev inspärrad och drunknade under mystiska omständigheter..mord??? troligtvis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst skrev han stycken för publik oxå.

Men Das Wohltemperierte Klavier är övningsverk, och utforskande av orgelns möjligheter.

Att han tillägnade alla sina verk till Gud är inte detsamma som att alla hans verk skildrar något, vilket frågan gällde, speciellt inte på samma sätt som programmusik detaljerat gör.

Det kan man säkert spekulera i. Men i hans religiösa logik tycker man det är ganska märkligt att han tillägnar Gud saker som inte har en mening. Musik behöver ju inte skildra något fysiskt. Jag tror vi pratar förbi varandra när det gäller ordet skildra. Menar du att Bachs alla etyder är gjorda rent vetenskapligt för att träna upp tekniken utan någon som helst musikalisk baktanke/värdering? Jag tror inte det. Men visst, det kan egentligen ingen veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

är wikipedia måttstocken/bibeln/rättesnöret, jaa då finns det anledning att fundera, visst-ett allmänt uppslagsverk på nätet men ingalunda allomfattande i universiella frågor rörande vår existens/kultur/tros-uppfattning,skall de vara rosa eller cerise---djuplila eller g-string... 😳😳😳😆😆😆

verkar stolligt att folk här alltid hänvisar till wikipedia så fort det tjafsas lite...så billigt liksom, icke grundat på solid kunskap och förståelse av tingens natur...

I kina är wikipedia förbjudet att surfa till vad det verkar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
edit: såg din edit. Vad har publiken med kompositionen att göra?!

edit2: Förresten så säger du ju emot dig själv. Om det inte var menat som musik utan bara någon sorts fingerövning så är det alltså inte musik, och då funkar inte frågeformuleringen "Är musik konst?".

mm såg din edit nu oxå 🙂

1: Publiken i sig har väl inget med kompositionen att göra. Jag talar om syftet med kompositionen, varför man sätter ihop ett gäng toner o harmonier (musik).

Chansen att musik skriven att framföras för publik skildrar något är större än att ett övningstycke gör det.

2: jag har aldrig sagt att det inte är musik! Bara att det inte skildrar något specifikt tema. Hissmusik skildrar inget heller, men är ändå musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår du på samma sätt från att en XLR-kontakt inte är en XLR-kontakt?

absolut, det kan vara en Canon-kontakt eller sladdjävel, eller mik-kabel, kalla det för man vill men ett är säkert och det är att 1=jord 2=kall 3=het men detta är ju teknikaliteter, inte subjektiva uppfattningar eller dylikt om huruvida Mahler eller Bach gjorde "program-musik" ho ho ha ha, kom igen nu, dina klassificeringar är moderna och borde vägas in i ett historiskt perspektiv med känsla för något helt annat än dina förenklande teser... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att han tillägnade alla sina verk till Gud är inte detsamma som att alla hans verk skildrar något, vilket frågan gällde, speciellt inte på samma sätt som programmusik detaljerat gör.

å vad fan vet DU om det???

Enkelt käre watson. Tillägna är icke detsamma som att skildra.

Annars kan du ju berätta vad styckena skildrar. O då ska det inte vara något diffust som ära till Gud, utan mer detaljerat. Om det ska vara programmusik alltså, vilket var utgångspunkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chansen att musik skriven att framföras för publik skildrar något är större än att ett övningstycke gör det.

Eller tvärtom! Ett övningsstycke måste ju kunna intepreteras. I alla fall om det ska fungera för en musiker som kommit förbi nybörjarstadiet. Men visst, det finns exempel på övningsstycken som tenderar att bli rena teknikövningar och där kommer garanteratt det musikaliska uttrycket i kläm. Jag reagerade på att du drog upp Bach som exempel eftersom all hans musik är intelligent på så otroligt många plan att jag vägrar tro att han inte försöker säga något med allt han gör. Men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Menar du att Bachs alla etyder är gjorda rent vetenskapligt för att träna upp tekniken utan någon som helst musikalisk baktanke/värdering? Jag tror inte det. Men visst, det kan egentligen ingen veta.

Nej, nej. 🙂 men vissa. och musikalisk baktanke kan det ju ha, utan att 'skildra' något, som i programmusik, vilket hela denna diskussion började i.

Min tanke med ett stycke kan ju vara att demonstrera hur två skalor låter samtidigt spelade. Men det behöver ju inte 'skildra' något som en händelse/scen/scenario.

Ett känt stycke programmusik är Tavlor på en utställning - heter den väl? - av Musorgskij. Det skildrar en vandring på en tavelutställning, o de tavlor man kan se. Det är ett exempel på det jag menar med skildring.

Till programmusik skrevs oxå ofta en liten text som talade om vad styckena skildrade, så att man kunde följa med i bladet o samtidigt höra musiken.

Ett annat exempel på musik som knappast skildrar något lär väl vara improviserad musik. Men det hindrar ju inte att det är musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Är alla som du in JÖNS-KÖPING 😳😳😳 bist du ferrückt oder was...

Lär dig stava om du ska använda tyska. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag tror att J.S Bach inte kunde låta bli att sprida vidare sin kanal och kontakt med det gudomliga oavsett vad det handlade om för sorts stycken/kompositioner, helt enkelt baserat på hans karaktär, jag har studerat honom väldigt ingående i många år, köpt riktigt vettiga böcker, och nu talar vi BIG SIZE vetenskapligt/historiskt belagda kunniga författare/musikforskare, som ni vet så är Engelsmän rätt freakade när det gäller traditioner osv...lyssnat på hans musik,spelat den själv på både piano-orgel och cembalo bla bla bla...Arthus Schnabel skrev dessutom en riktigt bra bok för längesedan i ämnet...

i andra sammanhang kan jag nog sägas hålla med om att rena övningsetyder skrivna av tex Carl Czerny osv inte innehåller annat än plågsamma men utvecklande passager för fingerteknik osv...utan någon som helst gudomlighet, men det är andra kisar serru!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
OK, jag tror att J.S Bach inte kunde låta bli att sprida vidare sin kanal och kontakt med det gudomliga oavsett vad det handlade om för sorts stycken/kompositioner, helt enkelt baserat på hans karaktär, jag har studerat honom väldigt ingående i många år, köpt riktigt vettiga böcker, och nu talar vi BIG SIZE vetenskapligt/historiskt belagda kunniga författare/musikforskare, som ni vet så är Engelsmän rätt freakade när det gäller traditioner osv...lyssnat på hans musik,spelat den själv på både piano-orgel och cembalo bla bla bla...Arthus Schnabel skrev dessutom en riktigt bra bok för längesedan i ämnet...

i andra sammanhang kan jag nog sägas hålla med om att rena övningsetyder skrivna av tex Carl Czerny osv inte innehåller annat än plågsamma men utvecklande passager för fingerteknik osv...utan någon som helst gudomlighet, men det är andra kisar serru!!! 🙂

O salig blir du säkert på din tro 😳

Konstigt att du som läst så mycket totalt missat begreppet programmusik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...