VacUm Postat 29 augusti 2006 Postat 29 augusti 2006 Sen finns ju förstås oxå begreppet konstmusik.Nån som gör sånt här? Det är väl typ all orkestrerad musik skriven efter 1900, och som endast har i syfte att vara just musik och inte en del av något annat. kanske det. Däri räknas inte programmusik då? Inte den blekaste aning..
MrPhil (oregistrerad) Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Sen finns ju förstås oxå begreppet konstmusik.Nån som gör sånt här? Det är väl typ all orkestrerad musik skriven efter 1900, och som endast har i syfte att vara just musik och inte en del av något annat. kanske det. Däri räknas inte programmusik då? Inte den blekaste aning.. Jag tänkte på Mahler. Programmusik gjord på 1900-talet. Tror konstmusik som begrepp är lite yngre ändå, typ efter 1940 kanske. När det börjar bli konstigt... typ absolut chromata.... 😆
Florian le Sage Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 (redigerat) Mahler gjorde klassisk musik i modern form och inget annat! (fantastiskt bra musik dessutom...om ni inte greppat detta...) Redigerat 30 augusti 2006 av Florian le Sage
MrPhil (oregistrerad) Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Mahler gjorde klassisk musik i modern form och inget annat!(fantastiskt bra musik dessutom...om ni inte greppat detta...) han gjorde programmusik, eftersom hans symfonier ofta skildrade olika scener o miljöer. Slå upp begreppet. han bröt många konventioner på sin tid o blev totalsågad av dåtidens kritiker. Lite föregångare på många sätt till filmmusik.
Florian le Sage Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 jodå, han är bra...programmusik tror jag dock inte han kallade sin musik för 😎
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 (redigerat) Sen finns ju förstås oxå begreppet konstmusik.Nån som gör sånt här? Jepp jag gör uteslutande konst(ig)musik ta och lyssna på tidens spår på min SoundClick. Och på min polares dikt musiksatt av mig. Göran Tidens spår lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1649941&q=lo hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1649941&q=hi Sanningen lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1633080&q=lo hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1633080&q=hi Redigerat 1 september 2006 av Burnin Sven
VacUm Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Sen finns ju förstås oxå begreppet konstmusik.Nån som gör sånt här? Det är väl typ all orkestrerad musik skriven efter 1900, och som endast har i syfte att vara just musik och inte en del av något annat. kanske det. Däri räknas inte programmusik då? Inte den blekaste aning.. Jag tänkte på Mahler. Programmusik gjord på 1900-talet. Tror konstmusik som begrepp är lite yngre ändå, typ efter 1940 kanske. När det börjar bli konstigt... typ absolut chromata.... Tolvtonstekniken/EAM och liknande är från sent 1800-tal/tidigt 1900-tal. Läs på. 1930 och senare fick väl romantiken en revival mer och man började blicka tillbaka på den gamla harmoniken och utgå från den. Däremot gjordes ett tvärkast efter andra världskriget då konstmusiken ställde sig som en motpol till det Hitler ansåg vara den främsta/bästa musiken (1800-talsromantik) och åter igen blev atonal.
musik (oregistrerad) Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 varför vill ni kalla er musik för konst?? ja... konstiga människor 😆
Florian le Sage Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 just precis...när det egentligen bara handlar om---just musik, men det är konst ändå, konstiga människor med konstiga idéer som föder konstiga hjärningar??? he he he... MUSIC IS THE BEST 😆😉😳
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 varför vill ni kalla er musik för konst?? Varför inte, musik har ju alltid varit en del av konstutövandet så varför kan inte amatörmusik vara nån slags konst? Iofs. finns det en hel del proffs här oxå så varför inte undrar bara? Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Fan va folk det va vakna så här dax 😆😉 kul att råkas och att man inte är ensam framför skärmen 😳 men kryper nog ner nu ha D gött ikväll/natt. Mors från Östergötland. Göran
debbie Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 varför vill ni kalla er musik för konst?? Varför inte, musik har ju alltid varit en del av konstutövandet så varför kan inte amatörmusik vara nån slags konst? Iofs. finns det en hel del proffs här oxå så varför inte undrar bara? Göran ja, men det blir ju lite som att tycka att "min teaterpjäs, det är musik det". Jaha, vad betyder det. Ingenting. Är det finare med konst än musik? Är det det ni tycker??
musik (oregistrerad) Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Är det finare med konst än musik? Är det det ni tycker?? Det kan dom väl ändå inte tycka! Jag är ju finast!! 😆
Umemagnus Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 varför vill ni kalla er musik för konst?? Varför inte, musik har ju alltid varit en del av konstutövandet så varför kan inte amatörmusik vara nån slags konst? Iofs. finns det en hel del proffs här oxå så varför inte undrar bara? Göran ja, men det blir ju lite som att tycka att "min teaterpjäs, det är musik det". Jaha, vad betyder det. Ingenting. Är det finare med konst än musik? Är det det ni tycker?? jamen, det är väl rätt, likaså om man tycker att god mat är som musik, eller om man förknippar musik vid ett annat sinnesintryck.... Jag tänker ofta bilder och känslor när jag gör musik.... å bilder är väl konst? Eller.. vad skiljer en bild från konst? ...är det när den bli målad i olja?... Mystiken tätnar...
Florian le Sage Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 jag tror inte att någon här tänker att varken det ena eller det andra är finare än något annat, trots allt så ligger vi ju på ett musikforum (med vissa tekniska inslag såklart) men musik är ju ALLT, eller???
debbie Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 varför vill ni kalla er musik för konst?? Varför inte, musik har ju alltid varit en del av konstutövandet så varför kan inte amatörmusik vara nån slags konst? Iofs. finns det en hel del proffs här oxå så varför inte undrar bara? Göran ja, men det blir ju lite som att tycka att "min teaterpjäs, det är musik det". Jaha, vad betyder det. Ingenting. Är det finare med konst än musik? Är det det ni tycker?? jamen, det är väl rätt, likaså om man tycker att god mat är som musik, eller om man förknippar musik vid ett annat sinnesintryck.... Jag tänker ofta bilder och känslor när jag gör musik.... å bilder är väl konst? Eller.. vad skiljer en bild från konst? ...är det när den bli målad i olja?... Mystiken tätnar... ja men varför skulle musik vara just konst då? då kan det väl lika gärna vara nåt annat bra då. jag förstår verkilgen inte vad du menar, varför skulle dina tankebilder vara konst??
Florian le Sage Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 eru knepig på nattkröken eller...??? 😆
debbie Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 eru knepig på nattkröken eller...??? 😆 japp, såg just bob hund, så jävla bra. är rätt snurrig i bollen. 😉😳😉
Umemagnus Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 varför vill ni kalla er musik för konst?? Varför inte, musik har ju alltid varit en del av konstutövandet så varför kan inte amatörmusik vara nån slags konst? Iofs. finns det en hel del proffs här oxå så varför inte undrar bara? Göran ja, men det blir ju lite som att tycka att "min teaterpjäs, det är musik det". Jaha, vad betyder det. Ingenting. Är det finare med konst än musik? Är det det ni tycker?? jamen, det är väl rätt, likaså om man tycker att god mat är som musik, eller om man förknippar musik vid ett annat sinnesintryck.... Jag tänker ofta bilder och känslor när jag gör musik.... å bilder är väl konst? Eller.. vad skiljer en bild från konst? ...är det när den bli målad i olja?... Mystiken tätnar... ja men varför skulle musik vara just konst då? då kan det väl lika gärna vara nåt annat bra då. jag förstår verkilgen inte vad du menar, varför skulle dina tankebilder vara konst?? vad anser du vara konst då? Är inte en målad tavla konst?
debbie Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 umemagnus: svårt att definiera, men jag ser ingen anledning till att kalla musik för konst
Umemagnus Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 nä, för det häver man bara ur sig, utan eftertanke........ 😆
Florian le Sage Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 finns överhuvudtaget inga anledningar till någonting här i livet serru, allt är bra om man gillar det---whatever... 😆
debbie Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 finns överhuvudtaget inga anledningar till någonting här i livet serru, allt är bra om man gillar det---whatever... 😆 håller med, ser ingen poäng med att ge saker ett annat namn. det viktiga är väl om man gillar det, inte vad det är...
Dividend Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 (redigerat) musik är inte konst. konst är konst, o musik är musik.båda är kultur, båda är skapande. men du har rätt att idag är musik mer design än skapande. tillägg: med konst menar jag målarkluddande o skulptering. Du har rätt det är ovanligt med innovativ musik. Varför? Modern klassisk musik kan vara innovativ. jag försöker men lyckas inte alltid vara innovativ när jag gör musik, den måste innehålla nåt nytt. Annars skulle jag inte vilja kalla mig musiker. Det jag menar är att det inte räcker med att låta BRA! Det finns även klassisk musik, från före 1900, t ex opera, som den obildade pöbeln 😳 tycker är dålig. Jag älskar opera, speciellt Wagner. Det gäller bara att lyssna på det ett tag för att förstå hur bra sån musik är. Gäller allt, black metal gillar jag också. Death. Traditionell kinesisk musik. folkmusik. pop och rock, trance kan jag gilla kanske typ 20-30 låtar som har gjorts i historien, men inte för att verka arrogant här men folk som bara lyssnar på det borde vidga sina vyer! Och folk som säger "Fy FAAAN!" och stänger av tv:n när, vad heter programmet där hemma på SVT? ja kommer inte på det... när tv spelar opera. De borde fan låsas in i helvetets djupaste håla! Dumma och trångsynta 😆 Allkunstwerk ist schön und fett....!! Eller nåt 😉 "Hier muss ich rasten" tror jag siegmund säger där i Valkyrian.... Wagner är bra för att skrämma bort störande kineser förresten 😉 (Min flickvän är kinesiska så inga rasist-kommentarer nu tack Redigerat 2 september 2006 av Dividend
Dividend Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Konst är subjektivt. 1. Det finns en objektiv definition inom filosofin av vad konst är. Den måste vara INNOVATIV!! Vilket mycket mycket, kanske 80% av all pop/rock osv inte är.
Dividend Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 (redigerat) tur att ni kan läsa mitt inlägg och lära er något ifrån en som faktiskt vet hur det ligger till: musikskapande kan vara ett konstnärligt uttryck, men om skapandet inte ger skaparen någon tillfredställelse, så är det inte konst. om ni tycker något annat så har ni helt fel. så är det. Du har fel 😆 Återigen, definitionen är att den skall vara innovativ. Musik skiljer sig från andra konstarter pga sin matematiska komponent (är matematiker). Man kan inte bevisa ett matematiskt teorem, om man är full. Pröva att skapa musik efter några öl!!! Går inte. Det beror på att de hjärnceller som först slås ut sitter innanför pannloben, där det LOGISKA tänkandet sitter. Däremot blir teckningar jag ritar och poesi jag skriver MYCKET bättre när jag är full. Då är inte dessa hjärnceller ovan inblandade, utan några andra ... Jag vet tyvärr inte vilka 😉 Redigerat 2 september 2006 av Dividend
debbie Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Konst är subjektivt. 1. Det finns en objektiv definition inom filosofin av vad konst är. Den måste vara INNOVATIV!! Vilket mycket mycket, kanske 80% av all pop/rock osv inte är. hmm, nu är du nog ute å cyklar lite. Det är ingen allmängiltig uppfattning inom "filosofin" och definitivt inte inom konstteorin. Och en objektiv definintion av begreppet konst låter ju ganska underligt... vem syftar du på egentligen?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.