marc Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Så för mig är musik konst..Men musik är även musik och design.. hmm, blir konstigt det här.. Design i detta fall kanske kan jämnföras med en produktionen som anpassas för en marknad. eller tex: företaget anlitade en designer för en ny lansering av ett nytt varumärke, men inte anlitade man en designer för att spela contrabas på nya skivan? Enligt mig själv är det relativt opassande att jämnföra konst och design eftersom det är 2 olika saker?
musik (oregistrerad) Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Hej! Detta var ett jobbigt ämne. Nä, skoja bara. Men klockan natt en tidig torsdag (gäsp) känns det segt... Nåväl: Musik är musik. Konst är konst. Skulptering är skulptering. Matlagning är matlagning. Design är design. Hantverk är hantverk. Författande är författande. Och så vidare. Men man kan däremot säga "det är EN KONST att spela nyckelharpa, det är EN KONST att göra en skulptur, det är EN KONST att designa ett armbandsur vettigt, det är EN KONST att skriva en intressant novell och det är EN KONST att skapa en fantastisk fyrarätters måltid. Förstår ni? Om det inte är någon konst att göra något, så är det ENKELT. Alltså är det INGEN KONST då... Det är alltså även EN KONST med teoretisk fysik t.ex. 😛 :musik 🙂
Umemagnus Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 å dom som sysslar med konstmusik.... hur går det för dom? ... vette tusan.. nu ska jag gå å designa mig en låt... Synes i Brynäs..
tbruce Postat 23 augusti 2006 Trådstartare Postat 23 augusti 2006 Åh det här verkar bli en såndär riktigt härlig diskussion. 😛 Många tankar flög upp i huvudet på mej när jag läste det ni skrev, bl a pwayne hade ju ett riktigt spännande resonemang om språket vs konsten... konsten uttrycker på nåt sätt det som inte språket kan, kanske. Eftersom den "tydligaste" kommunikationen sker genom språket och konsten och språket inte går att sammanföra så kanske man inte kan bena ut vad "konst" betyder eftersom man då använder språk och pratar om ett ord och i själva verket så går det inte att definiera konst i språket eftersom konsten ligger utanför språket och därmed bara går att definiera genom sig självt. Så svaret på vad konst är är alltså att konst är konst, vilket nog har skrivits i den här tråden typ tio ggr redan. Ligger musiken utanför språket? Både ja och nej. Måste den ligga inom konsten bara för att den ligger utanför språket? Hmm. Men! En tanke som slog mej var att tänk om konst inte ens finns? Det kanske är en religion. Som gud, massa människor tror att han/det finns och man går till kyrkan/muséet och alla pratar om honom/det så till slut så tror man tillochmed själv att man upplever honom/det! Jag minns när jag var mindre så fattade jag ingenting, barn har ofta svårt att se "poängen" med nåt som bara är en ruta på ett papper eller så. Det kanske är för att resten bara är inbillning?
marc Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 konsten uttrycker på nåt sätt det som inte språket kan Just så är det 😛 All musik uttrycker något annars skulle det inte vara en konstform.
Tilly Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Hej! Detta var ett jobbigt ämne. Nä, skoja bara. Men klockan natt en tidig torsdag (gäsp) känns det segt... Nåväl: Musik är musik. Konst är konst. Skulptering är skulptering. Matlagning är matlagning. Design är design. Hantverk är hantverk. Författande är författande. Och så vidare. Men man kan däremot säga "det är EN KONST att spela nyckelharpa, det är EN KONST att göra en skulptur, det är EN KONST att designa ett armbandsur vettigt, det är EN KONST att skriva en intressant novell och det är EN KONST att skapa en fantastisk fyrarätters måltid. Förstår ni? Om det inte är någon konst att göra något, så är det ENKELT. Alltså är det INGEN KONST då... Det är alltså även EN KONST med teoretisk fysik t.ex. 🙂 :musik 🙂 lol du är nog den enda som är så egotrippad och quotar sig själv 😛 Skoja ba musik! 🙂 (driver lite med dig)
Tilly Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Så för mig är musik konst..Men musik är även musik och design.. hmm, blir konstigt det här.. Design i detta fall kanske kan jämnföras med en produktionen som anpassas för en marknad. eller tex: företaget anlitade en designer för en ny lansering av ett nytt varumärke, men inte anlitade man en designer för att spela contrabas på nya skivan? Enligt mig själv är det relativt opassande att jämnföra konst och design eftersom det är 2 olika saker? precis 😛
tbruce Postat 23 augusti 2006 Trådstartare Postat 23 augusti 2006 Kan man säga att upplevelsen av konst inte får vara konkret? Det är ju musik på ett helt annat sätt. Vi lyssnar på själva tonerna och rytmerna, och finner dem i sig njutbara (eller förskräckliga). Vad gäller konst så är det inte den direkta uppenbarelsen av konstverket som tilltalar oss, utan det där bakom som jag inte kan beskriva i ord eftersom språket är för konkret. Jag bara tänker högt här alltså. 😛
Demomannen Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Åh det här verkar bli en såndär riktigt härlig diskussion. 😛 Många tankar flög upp i huvudet på mej när jag läste det ni skrev, bl a pwayne hade ju ett riktigt spännande resonemang om språket vs konsten... konsten uttrycker på nåt sätt det som inte språket kan, kanske. Eftersom den "tydligaste" kommunikationen sker genom språket och konsten och språket inte går att sammanföra så kanske man inte kan bena ut vad "konst" betyder eftersom man då använder språk och pratar om ett ord och i själva verket så går det inte att definiera konst i språket eftersom konsten ligger utanför språket och därmed bara går att definiera genom sig självt. Så svaret på vad konst är är alltså att konst är konst, vilket nog har skrivits i den här tråden typ tio ggr redan. Ligger musiken utanför språket? Både ja och nej. Måste den ligga inom konsten bara för att den ligger utanför språket? Hmm. Men! En tanke som slog mej var att tänk om konst inte ens finns? Det kanske är en religion. Som gud, massa människor tror att han/det finns och man går till kyrkan/muséet och alla pratar om honom/det så till slut så tror man tillochmed själv att man upplever honom/det! Jag minns när jag var mindre så fattade jag ingenting, barn har ofta svårt att se "poängen" med nåt som bara är en ruta på ett papper eller så. Det kanske är för att resten bara är inbillning? Orka kvasiresonera med sig själv på internetforum? Du behöver inte kalla konst för konst om du har nån löjlig hang up...
musik (oregistrerad) Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Hej! Detta var ett jobbigt ämne. Nä, skoja bara. Men klockan natt en tidig torsdag (gäsp) känns det segt... Nåväl: Musik är musik. Konst är konst. Skulptering är skulptering. Matlagning är matlagning. Design är design. Hantverk är hantverk. Författande är författande. Och så vidare. Men man kan däremot säga "det är EN KONST att spela nyckelharpa, det är EN KONST att göra en skulptur, det är EN KONST att designa ett armbandsur vettigt, det är EN KONST att skriva en intressant novell och det är EN KONST att skapa en fantastisk fyrarätters måltid. Förstår ni? Om det inte är någon konst att göra något, så är det ENKELT. Alltså är det INGEN KONST då... Det är alltså även EN KONST med teoretisk fysik t.ex. 🙂 :musik 🙂 lol du är nog den enda som är så egotrippad och quotar sig själv 😛 Skoja ba musik! 🙂 (driver lite med dig) 🙂 Jag var tvungen när jag märkte att mitt inlägg hamnade längst ned på sidan! Vem vill hamna sist, nere på en sida? Ingen läser det, om någon annan går in och skriver om sina egna tankar "bara" och därmed hamnar överst på nästkommande sida. Orättvist det där. Dessutom var det ju enorma visdomsord... 🙂
tbruce Postat 23 augusti 2006 Trådstartare Postat 23 augusti 2006 Åh det här verkar bli en såndär riktigt härlig diskussion. 😛 Många tankar flög upp i huvudet på mej när jag läste det ni skrev, bl a pwayne hade ju ett riktigt spännande resonemang om språket vs konsten... konsten uttrycker på nåt sätt det som inte språket kan, kanske. Eftersom den "tydligaste" kommunikationen sker genom språket och konsten och språket inte går att sammanföra så kanske man inte kan bena ut vad "konst" betyder eftersom man då använder språk och pratar om ett ord och i själva verket så går det inte att definiera konst i språket eftersom konsten ligger utanför språket och därmed bara går att definiera genom sig självt. Så svaret på vad konst är är alltså att konst är konst, vilket nog har skrivits i den här tråden typ tio ggr redan. Ligger musiken utanför språket? Både ja och nej. Måste den ligga inom konsten bara för att den ligger utanför språket? Hmm. Men! En tanke som slog mej var att tänk om konst inte ens finns? Det kanske är en religion. Som gud, massa människor tror att han/det finns och man går till kyrkan/muséet och alla pratar om honom/det så till slut så tror man tillochmed själv att man upplever honom/det! Jag minns när jag var mindre så fattade jag ingenting, barn har ofta svårt att se "poängen" med nåt som bara är en ruta på ett papper eller så. Det kanske är för att resten bara är inbillning? Orka kvasiresonera med sig själv på internetforum? Du behöver inte kalla konst för konst om du har nån löjlig hang up... Orka leka tuff.
musik (oregistrerad) Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Jag minns när jag var mindre så fattade jag ingenting Detta var både det konstigaste och roligaste jag nånsin läst på detta Forum! 😛
marc Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Vad gäller konst så är det inte den direkta uppenbarelsen av konstverket som tilltalar oss Svaret är nej.. Gå tillbaka till fängelset utan att passera gå!
tbruce Postat 23 augusti 2006 Trådstartare Postat 23 augusti 2006 Jag minns när jag var mindre så fattade jag ingenting Detta var både det konstigaste och roligaste jag nånsin läst på detta Forum! 😛 🙂 fattade ingenting av poängen med konst alltså... 🙂
musik (oregistrerad) Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Jag minns när jag var mindre så fattade jag ingenting Detta var både det konstigaste och roligaste jag nånsin läst på detta Forum! 😛 🙂 fattade ingenting av poängen med konst alltså... 🙂 Jahaa... Där befinner jag mig fortfarande lite grann. Jag vill gärna att konsten ska vara så fotografilik som möjligt, om vi med konst menar tavlor. 🙂 Göteborgarn//:musik
Tilly Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Hej! Detta var ett jobbigt ämne. Nä, skoja bara. Men klockan natt en tidig torsdag (gäsp) känns det segt... Nåväl: Musik är musik. Konst är konst. Skulptering är skulptering. Matlagning är matlagning. Design är design. Hantverk är hantverk. Författande är författande. Och så vidare. Men man kan däremot säga "det är EN KONST att spela nyckelharpa, det är EN KONST att göra en skulptur, det är EN KONST att designa ett armbandsur vettigt, det är EN KONST att skriva en intressant novell och det är EN KONST att skapa en fantastisk fyrarätters måltid. Förstår ni? Om det inte är någon konst att göra något, så är det ENKELT. Alltså är det INGEN KONST då... Det är alltså även EN KONST med teoretisk fysik t.ex. 🙂 :musik 🙂 lol du är nog den enda som är så egotrippad och quotar sig själv 😛 Skoja ba musik! 🙂 (driver lite med dig) 🙂 Jag var tvungen när jag märkte att mitt inlägg hamnade längst ned på sidan! Vem vill hamna sist, nere på en sida? Ingen läser det, om någon annan går in och skriver om sina egna tankar "bara" och därmed hamnar överst på nästkommande sida. Orättvist det där. Dessutom var det ju enorma visdomsord... 🙂 ok då.... 🙂
allansson Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 (redigerat) Vad är konst? För mej är konst något som VIDGAR perspektiven hos publiken! Något som får oss att se verkligheten, eller en viss del av verkligheten, ur en lite annan vinkel. Vad som får vem att vidga vilken del av vilken verklighet är naturligtvis svårt att svara på, men i princip tycker jag att det är en definition som fungerar för mej. Gör inte musik det då? 🙁 EDIT: Wikipedia-definitionen av Konst. Tycker det verkar passa rätt bra in på vad jag försöker göra när jag skriver en låttext eller skapar en melodi eller whatever. Redigerat 24 augusti 2006 av allansson
AndyPandy Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Förstår ni? Absolut. Men nu börjar den här diskussionen bli konstig.
Light Head Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Orkade inte läsa mer än några enstaka inlägg. Helpuckad fråga. Hur stor är en påse? Hur liten är inte en tegelsten? Men ändå svarar jag, det är ju rätt puckat det oxo. Allt som är skapande/skapat är konst på ett eller annat sätt. Serieproducerat är INTE konst. Allt som är uttryck för konstnärens känslor är konst, vare sig någon annan gillar det eller inte. Musik är givetvis konst!
pirateKING Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Helt seriöst, det är väl f*n upp till var och en vad som är konst eller inte. Orka att försöka tvinga sina åsikter på andra. 😆
SyntaxError Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Orkade inte läsa mer än några enstaka inlägg. Helpuckad fråga. Hur stor är en påse? Hur liten är inte en tegelsten? Men ändå svarar jag, det är ju rätt puckat det oxo. Allt som är skapande/skapat är konst på ett eller annat sätt. Serieproducerat är INTE konst. Allt som är uttryck för konstnärens känslor är konst, vare sig någon annan gillar det eller inte. Musik är givetvis konst! Popkonsten är alltså inte konst, enligt dig? Andy warhols Campbellsburkar osv? Jag bara undrar?
Fidden Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Musik är en användare på forumet som ser ut såhär: Ibland är han lite konstig vad gäller trådämnen, det kan jag hålla med om. (Fast jag tycker också musik är konst)
Florian le Sage Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Precis, vad som skall kallas för vad eller inte är väl upp till var och en, nu råkar det emellertid vara så att vi har valt ett ord för musik och ett för konst osv och dessa gränsar ju till varandra i och med att det handlar om något som någon skapat, likaså design och form etc men kanske i dessa fall mer härrörda ifrån redan skapade former men med en twist...lite gratis så att säga och lite eget ändå! Min mor, som var konstnär sade till mig att hon avundades mig som kunde spela och komponera, för ur musiken hon hörde (inte bara min såklart) såg hon även bilder och kände olika saker, jämfört med hennes eller andras tavlor/bilder etc där man givetvis inte hör en låt men ändå känner något, synintrycket vid bra/dålig konst förmedlar ju något till den som betraktar, helt subjektivt och upp till varje person såklart, samma med musik men ni kanske förstår poängen i det hela: MUSIKEN HAR ALLT, den kan göra oss aggresiva/peppade/sorgsna/jättehappy eller rent av hela oss om vi drar det långt! (finns en förborgad kunskap om sfärernas musik som ligger i högre oktaver osv som endast de utvalda känner till, dvs de i FLS sekt 😆 ) Trot eller ej men så är det i alla fall, men det viktigaste av allt tycker jag är att man skall akta sig för att ständigt söka kategorisera allt som vi kan uppleva eftersom det är så individuellt, låt vara att musik är musik och konst är konst, att placera in i ytterligare fack är ju en enda plåga tex-den låten är hip-hop m R&B influenser och reggaekomp men det kanske inte kompositören tycker, detta framgår alltför ofta på ett direkt missvisande sätt i speciellt RECENSIONER som nog är det sämsta påfund vi hittat på, eller hur, det sitter ju en massa favoriserande supernördar på dessa poster i alla fall i vårt fjantrike, med sina pinsamt okunniga prettofasoner som skall diktera för massorna vad som är bra/dåligt, inom konsten är det nästan på samma sätt fast där tillkommer andra aspekter såsom finrummet och mera s.k. intellektuellt/kulturella aspekter som är likartat föraktfulla i sin selektivism och slickar du inte röv och hänger med "rätt" folk så är du ingen. Alltså, se upp för denna ständiga kategorisering som även trådskaparen fastnar i och snärjer ihop begreppen i rena paradoxer! 😮
newform Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 "Kultur, det är bara k** och supa!" /Morfar hahaha fy satan va rätt!
Torwald Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Scheiss!! Är det någon här inne som faktiskt har läst lite filosofi? Jag har haft milslånga diskussioner om det här ämnet, och jag är så jävla trött på det att jag kan spy på det. tbruce, ditt resonemang är försvarbart, men ditt ursprungliga inlägg faller på att du blandar in estetik. Det är omöjligt att hävda sin ståndpunkt på ett övertygande sätt med argumentation som den här: Ofta, inte alltid men ofta, är bilder som har denna konstnärliga extra dimension ganska fula ur ren bildsynpunkt. Det är inget vackert naturalistiskt landskap utan kanske något förvrängt, något kantigt, något fult. Dvs, som bild betraktat dåligt, som konst betraktat bra. Samma sak händer med musiken när man trots allt försöker använda den som uttrycksmedel för konst; som musik betraktat blir den rätt dålig. Carl Andrés "Equivalent VIII" skapade ju en enorm uppståndelse på grund av att den var så kontroversiell. Du påpekar ju i din definition att "Konst ska 'säga' något". Frågan är vad sa Andrés verk? Onekligen fick han folk att tänka, men det fick ju romantikerna också. Man får helt enkelt inte glömma att konst också kan förmedla en känsla eller ett intryck, såväl expressionistiskt som impressionistiskt. Om man tar detta i beaktning är det ju enkelt att få in dels många former av litteratur i konstdefinitionen, men framför allt: musik.
MrPhil (oregistrerad) Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 All musik uttrycker något annars skulle det inte vara en konstform. Kyckling på fredag? 😳
MrPhil (oregistrerad) Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Helt seriöst, det är väl f*n upp till var och en vad som är konst eller inte. Orka att försöka tvinga sina åsikter på andra. 😳 Att uttala sin åsikt är inte att tvinga den på någon.
floaty Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 All musik uttrycker något annars skulle det inte vara en konstform. Kyckling på fredag? 😳 Ja, här uttrycker alltså skaparen/konstnären sitt tryckande behov att inmundiga kyckling (Gallus gallus domesticus), och helst då på en veckodag som ligger mellan torsdagen och lördagen.
Light Head Postat 24 augusti 2006 Postat 24 augusti 2006 Om den som skapat något själv tycker att det är konst så är det konst, oavsett om någon annan tycker det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.