Jump to content
Annons

Eternal - Hej Nina Hej *updated again!* V 5.1


Eternal

Recommended Posts

LÅTNAMN: Hej Nina Hej

ARTIST/GRUPP: Mikael Andersson

GENRE: Partyskit! Metal? Pop? Rock?

LÅTLÄNGD: 01:55

KOMPOSITÖR: M. Andersson

PRODUCENT: M. Andersson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 192

STORLEK: 2.65

STATUS: Första utdraget...

Ja, då var jag där igen... Att jag alltså ger bort en låt som present. Har gjort detta två gånger tidigare och det verkar vara uppskattat så jag var tvungen att göra en till Nina också. 😆

Min ambitionsnivå är på ungefär 50% så smågrejer är inte viktiga. Låten ska vara ganska trallvänlig.

Observera försöket till metalscream precis innan solot. 🙂

Men vad ska komma efter solot? En brygga och sedan refräng + avslut?

Går denna hem på en fest tror ni?

Jaja, svara om ni vill annars kan ni skita i det. 😄

Vill ni sjunga denna istället för mig? Eller vill ni lägga basen? Hör av er! 😳

Version 4.1 finns nedan:

Mikael Andersson - Hej Nina Hej * Build 4.1 🙂

Och nu finns den slutgiltiga och bästa enligt mig. Jag har lyssnat på eran kritik. Hoppas att vi är mer överens nu! 😆

Tanka 5.1 nedan:

Nyaste och sista versionen... Tanka!

Nina31.mp3

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skall du gifta dig med henne?

😄

På hög volym skulle det nog passa skitbra, men det känns som om det är en tonart högt för rösten din.

Musiken är kanoooon men sången.. ja sången är lite väääääl bakåtskjuten i halsen.

Elgitarren är fin som schmöööör !

En vers till och två avslutande refränger så är du i hamn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du gifta dig med henne?

😄

På hög volym skulle det nog passa skitbra, men det känns som om det är en tonart högt för rösten din.

Musiken är kanoooon men sången.. ja sången är lite väääääl bakåtskjuten i halsen.

Elgitarren är fin som schmöööör !

En vers till och två avslutande refränger så är du i hamn!

Haha nej jag är inte intresserad av henne på ett sådant plan. 😳

Du gav mig en idé med sången. Jag vet själv att jag inte är något vidare på att sjunga. Jag lägger en förfrågan i "samarbetsdelen".

Kan passa på att fråga efter bashjälp också. 😆

Tack för svaret Nelerion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, sången var väl sådär men annars funkar det ju! Om det är lite plojlåt sådär så kanske den egentligen inte behöver vara så mycket längre??? "Budskapet" hinner väl gå fram ändå! Möjligtvis en refräng till på slutet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, sången var väl sådär men annars funkar det ju! Om det är lite plojlåt sådär så kanske den egentligen inte behöver vara så mycket längre??? "Budskapet" hinner väl gå fram ändå! Möjligtvis en refräng till på slutet!

Det var värst angående sången. Så mycket kritik brukar jag inte få angående den. Jag får sjunga om hela skiten extra noga. Sedan lägger jag upp igen. 😳

Japp en refräng måste till tycker jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel med basen som ligger nu då? Om jag hinner kanske jag kan göra det, men vad vill du ha för typ/stil... som det är nu eller jazzigare eller hårdare eller följa gitarren mer eller... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde inte lyssna klart på den. Texten var så pinsam att jag var tvungen att stänga av. *rysa*

Men det brukar dom vara i plojlåtar, och det brukar mest vara jag som inte klarar av dom, så problemet är på min sida.

Det jag hann höra var att sången inte lät så bra. Kanske för hög tonart som någon sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde inte lyssna klart på den. Texten var så pinsam att jag var tvungen att stänga av. *rysa*

Men det brukar dom vara i plojlåtar, och det brukar mest vara jag som inte klarar av dom, så problemet är på min sida.

Det jag hann höra var att sången inte lät så bra. Kanske för hög tonart som någon sa.

Haha... Jag förstår dig.. Jag har också haft svårt för sådana där låtar. 😕

Så det är sången som måste ändras. Alla verkar ju säga det så jag ska allt sjunga om idag eller imorgon.

Jag kan helt klart bättre. Fast bara till en viss gräns. Det bästa vore om någon annan kunde ta ton.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär nu har jag gjort en del...

*Sjungt om allt. Det blev allt lite bättre tycker jag.

*Lagt dit ett mer seriöst intro.

*Fixat ett stick efter gitarrsolot.

*Höjt sista refrängen ett helt tonsteg (Där når jag inte helt upp... Men vad gör det?)

*Boostat högre registret på sången... Sången känns lite tydligare i mitt ljudsystem i alla fall.

*Höjt elguraljudet. Dock inte kompet.

Vad tycker ni nu då? 😕

Nya versionen! Mikael Andersson - Hej Nina Hej * Build 4.1 😄

Vet att det distar lite ibland. Ska fixa detta sedan.

Det saknas kompgura på sista refrängen.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel med basen som ligger nu då? Om jag hinner kanske jag kan göra det, men vad vill du ha för typ/stil... som det är nu eller jazzigare eller hårdare eller följa gitarren mer eller... :rolleyes:

Den är ful helt enkelt. 🙂

Skulle vara kul om du fick tid att lägga en riktig bas ja.

Vill ha den 80-tals basic så att säga. Stabil med en del fillins på slutet av vissa takter. Enkel är ledordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på nya versionen! Sången låter helt klart bättre nu! Tycker dock att den är lite väl högt mixad och lite väl "torr"! Tonartshöjningen blir lite väl "hög" för din röst men det är ju en plojlåt så vafan!

Jag gillade dock det där fåniga introt som du tagit bort!

Link to comment
Dela på andra sajter

niklasjansson (oregistrerad)

Låten fungerar men här kommer lite tips så att du kan förbättra den lite:

- Sången ligger för högt mixad. Sänk den något.

- Trummorna känns tyvärr lite döda och inget tryck i kaggen. Det enda jag hör av trummorna är lite klena cymbaler.. Har du något annat trumkit som du kan pröva att köra med?

- Basen skulle funka bättre om den inte kör helnoter som den gör nu (?). Testa att få den att "pumpa" lite mer.

Men annars, bra jobbat, gillar soundet du fått till på gitarrsolobitarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kareoke ju! 😕 Som om Du sjunger i en halvtaskig mick på en

pytteliten scen och är halvpackad. Men det är KUL! Ryck bort lite bas i sången, dra ner den lite i mixen och komprimera den. Den måste ligga i fas med musiken och det gör den faktiskt inte nu. Men som idé är Du bara så go mot henne!

Bra tag!

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som kareoke ju! 🙂 Som om Du sjunger i en halvtaskig mick på en

pytteliten scen och är halvpackad. Men det är KUL! Ryck bort lite bas i sången, dra ner den lite i mixen och komprimera den. Den måste ligga i fas med musiken och det gör den faktiskt inte nu. Men som idé är Du bara så go mot henne!

Bra tag!

Nad

Haha, jo det stämmer säkert det du skriver. Men jag har som sagt gjort detta snabbt och slarvigt.

Sedan är jag inte bra på att sjunga. Men jag tycker det funkar. Man får ta det för vad det är helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär! Nu har jag uppdaterat den för sista gången. Det som är gjort är:

* Sänkt volymen på sången.

* Lagt mer reverb och delay på sången.

* Dragit på lite fler kompressorer på sången.

* Skurit bort basen i sången.

* Lagt ett färskt gitarrsolo.

* Lagt komp på sista refrängen.

* Lagt leadgitarr på sista refrängen.

* Höjt volymen på kompgitarr.

* Höjt baskaggen.

* Lagt en flummig elgitarr i sticket.

* Sänkt Synthen.

Nu får det räcka tycker jag. Vad säger ni? Låter det bättre än förut?

Version 5.1 finnes nedan:

Ladda här!

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Har både lätt och svårt för den här typen av låtar - hatkärlek typ.. Hursomhelst jäkligt kul just därför. Det ÄR ju den här typen av låtar som klarar epitetet "Årets sommarlåt" (läs: sommarplåga) vad man än tycker om dom.

Tycker du fick till det bra efter dina ändringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har både lätt och svårt för den här typen av låtar - hatkärlek typ.. Hursomhelst jäkligt kul just därför. Det ÄR ju den här typen av låtar som klarar epitetet "Årets sommarlåt" (läs: sommarplåga) vad man än tycker om dom.

Tycker du fick till det bra efter dina ändringar.

Haha förstår vad du menar med hatkärlek.

Kul att du tycker det blivit en förbättring. Jag har verkligen försökt att lyssna på allas åsikter. Och de flesta håller jag med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...