Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har köpt min första patchbay, Behringer. (Inga switchar för att ställa den i ett fast läge, den skall klara 4olika "mode")

Hur använder du din patchbay?

3 effektburkar (stereo)

5 syntar (stereo)

1 compressor (stereo)

8 in på ljudkortet

8 ut på ljudkortet

Har du tips på en bra setup?

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Skulle koppla in allt det där helt normalt, alltså med den "default"mode som förhoppningsvis också Behringer kommer med. Enda gångerna jag har använt mig av andra konfigureringar är t.ex kompressorernas sidechain, som man ju vill ha "kopplad" i patchbayen utan att man behöver kablar.

Postat
Skulle koppla in allt det där helt normalt, alltså med den "default"mode som förhoppningsvis också Behringer kommer med. Enda gångerna jag har använt mig av andra konfigureringar är t.ex kompressorernas sidechain, som man ju vill ha "kopplad" i patchbayen utan att man behöver kablar.

Förklara gärna närmare hur du menar. Jag har aldrig använt någon patchbay tidigare så jag vet ingenting...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du kopplar alla grejer med 6.3"<->6.3" kablar fast i patchbayen. Du göringasomhelst "inställningar" i din patchbay, utan kör den som den kom ur paketet. Sen kopplar du ju helt vanligt ihop grejerna med patchkablar (ofta 30cm 6.3"<->6.3").

Ex. Koppla in en synths out på baksidan av patchen i ingångar 1&2 och ljudkortets ingång bak i patchbayen på 3%4. Sen drar du din patchkabel på framsidan från 1&2->3&4 och vips du har patchat in din synths utgång till ingången på ljudkortet.

Hur ingående förklaring vill du ha? Jag rekommenderar att du ritar upp ett schema för hur du tänkt koppla det och läger upp bilden, så kommenterar vi vidare. Ett schema använder jag för övrigt som "minnesregel" så det är en bra idé altt som allt.

Postat
Du kopplar alla grejer med 6.3"<->6.3" kablar fast i patchbayen. Du göringasomhelst "inställningar" i din patchbay, utan kör den som den kom ur paketet. Sen kopplar du ju helt vanligt ihop grejerna med patchkablar (ofta 30cm 6.3"<->6.3").

Ex. Koppla in en synths out på baksidan av patchen i ingångar 1&2 och ljudkortets ingång bak i patchbayen på 3%4. Sen drar du din patchkabel på framsidan från 1&2->3&4 och vips du har patchat in din synths utgång till ingången på ljudkortet.

Hur ingående förklaring vill du ha? Jag rekommenderar att du ritar upp ett schema för hur du tänkt koppla det och läger upp bilden, så kommenterar vi vidare. Ett schema använder jag för övrigt som "minnesregel" så det är en bra idé altt som allt.

Jo så längt är jag med, det var tillräcklig kunskap för att jag skulle köpa en patchbay.

Har du ngn bild? Jag har aldrig ritat ett sådant chema.

En tanke, hoppas du förstår, är att utan att behöva patcha allt för mycket så vill jag få med en effekt i kedjan. synt - reverb - ljudkort. Och jag vill kunna både byta effekt och synt på det mest "ekonomiska" sättet.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
En tanke, hoppas du förstår, är att utan att behöva patcha allt för mycket så vill jag få med en effekt i kedjan. synt - reverb - ljudkort. Och jag vill kunna både byta effekt och synt på det mest "ekonomiska" sättet.

Jag har vissa saker typ preamp-kompressor kopplade så att patchbayen kopplar ihop dessa . Alltså jag har normaliserat dessa kontakter.

Typ såhär.

Normalisera 1&2. Koppla syntens utgång till A1&2 och reverbets ingång till B1&2. Utan patchkabel körs nu ljudet från synthen direkt till reverbet.

Normalisera 3&4. Koppla reverbets utgång till A3&4 och ljudkortets ingång till B3&4. Nu körsl judet utan patchkabel från synten till revernbet till ljudkortet.

Huruvida du vill ha normalised eller halfnormalised är en smaksak, som närmast har att göra med hur du vill kunna göra undantag till din "default"koppling. Och då rekommenderar jag nog Berhingers manual om saken, den är riktigt bra ju dessutom på detta område.

Postat

Jag förstår inte riktigt problemet? 😄 Är ju bara att patcha så som du vill ha det. Synth --> effekt --> ljudkort. Eller missuppfattar jag?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Ja du missuppfattar. Ordet var "ekonomiskt", alltså defaultkopplingar utan patchkablar. Alltså normaliserat.

Postat
Ja du missuppfattar. Ordet var "ekonomiskt", alltså defaultkopplingar utan patchkablar. Alltså normaliserat.

Ah! 😄 Tidigt på morgonen... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.