Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nyligen gjort lite inspelningar till en demo och jag har haft tillgång till mycket bra utrustning. Här är en av låtarna. Jag kan inte mycket om bearbetning och jag tycker att grundljudet låter ok. Men har ni några tips för hur man ska kunna göra låten ännu bättre? Filen är i mp3 av storleksmässiga skäl. Kommer att arbeta med min wave-fil.

Annons
Postat

Inspelningen är som sagt redan gjord och som jag spelar i den låten kommer jag aldrig mer att kunna spela. Men vad är problemet rent konkret?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du har ett kort fult metalliskt eko som beror på rummet du spelat in det i. Betong högst troligt? Hur mycket du än efterbehandlar det kommer du att ha kvar den där metalliska klangen i det hela. Jag antar att det du har i mp3:an nu inte har nåt tillagt eko/reverb/delay. Annars är det ju totalt omöjligt att bedöma.

Lägg up A/B-test. A=Dry och B=Ditt bästa försök till efterbehandling.

Postat

Håller med föregående inlägg - rummet låter inget vidare.

Men gitarren låter fint.

Bra spelat, fin känsla, intressant musik - låter asiatiskt?

Du kan testa att dra av lite diskant för att dämpa de vassa reflexerna men det kommer givetvis att påverka gitarrens övertoner.

Mvh Omni

Postat

Sakura!

Är det Yuquijiro Yocohs gitarrtolkning av den traditionella japanska låten?

En av mina favoriter, fint spelat 😱

Jag har den liggandes här och har tänkt ta mig an den när jag får tid.

Lägg gärna upp när du gjort ändringarna så vi får höra.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Ska det till något mer eller är detta det som låten innehåller?

Nu lyssnar jag iofs i skitdatahögtalare men jag tycker inte rummet stör faktiskt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Ta på ett par studiohörlurar så märker du hur soundet leder till sk. listening fatigue, alltså med tiden blir det tungt att lyssna.

Postat

Grundinspelningen är f.n. orörd, likaså mp3-filen. Det är inspelat i en mindre kyrka. Rummet var mer eller mindre ett litet test för att se om lokalen var bra anpassad för gitarr.

Som Magpie säger så är det klassikern Sakura och det är Yocohs version, ja. Dock egen tolkning av noterna 😄

Kommer inte att ha möjlighet att lägga upp något än på ett tag. Har inte tillgång till ordentliga studio- och redigeringsmöjligeter än. Men imorrn börjar skolan och då kommer jag kanske att ha det inom kort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.