Jump to content
Annons

Hur spelar/tänker en blåsare


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag sitter och försöker göra blås till en storbands-schlagerlåt.

just nu använder jag ett blåssektionsljud, alltså inte uppdelat i olika instrument och det är inte särskilt mkt stämmor.

finns det t.e.x. någon skillnad i staccato resp. legato spel beroende på i vilket register man ligger eller spelar det ingen roll?

om man ser till staccato resp. legato, reglerar man detta enbart med luftflödet eller beror det oxå på hur man spelar med klaffarna?

hur stora hopp kan man göra tonmässigt? (på en gitarr eller ett piano kan man röra sig väldigt långt med fingrarna och ännu längre med hela handen men för en sångare är det svårare att göra ett väldigt plötsligt tonsprång på 1½ oktav)

det kanske låter som konstiga frågor men jag vet absolut ingenting om blås och tycker det är skitsvårt men måste sitta och kämpa med det : )

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det tanken att riktiga blåsare skall spela det? Eller är det mest för att det skall påminna om blås?

Några tankar.

- det skiljer sig en del åt mellan de olika instrumenten. Sax / trumpet / trombon funkar lite olika så man skriver lite olika för dem. Lyssna gärna på "klassiska" band som Ellington eller Basie så kan du höra skillnaderna.

- staccato / legato är samma men resulterande sound blir lite olika beronde på register. De olika instrumenten har oftas flera "register" med lite olika sound.

- staccato görs med luften / tungan enbart.

- stora hopp kan var besvärliga. Jag tränar en hel del på sånt, en ren oktav brukar inte vara något problem. En oktav plus kvart är rejält svårt. Att hitta tonen oavsett storleken på hoppet är inget problem, problemet är att göra ett stort hopp snabbt. Med luft mellan tonerna är det vanligen inget problem.

- om riktiga musiker skall spela det, tänk på att det måste finns nånstans att andas. Noterna skrivs också beroende på instrumentet, trumpeter skrivs till exempel för Bb instrument i G-klav, tromboner i basklav klingande och saxar är olika beroend på typ av sax.

Några snabba tankar.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det tanken att riktiga blåsare skall spela det? Eller är det mest för att det skall påminna om blås?

tack trombonisten (mkt passande : )

det är inte tänkt att det ska spelas med riktiga instrument men jag behöver rätt "tänk" för att få det att påminna om blås överhuvudtaget

Link to comment
Dela på andra sajter

en sak som många missar på - när man använder sig av virtuella instrument - är att man spelar melodierna såsom en keyboardist och inte en blåsare. blåsare måste andas, det skiter vi keyboardister i 🙂 men så kan det låta apa om blåsarr också.

så tänk på att dina melodier kan andas, frasera.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du har möjlighet, gör mycket små accenter. så att det låter levande.

och tänk som när man tex gör kör grejor i studio tipsen, ändra stämmorna något från varandra..

en annan grej är att du faktist annvänder olika instrument ljud, tex trumpet, saxofon och trombon, och om du gör det var noga med hur du fördelar stämmorna! om trumpeten ligger överst och trombonen underst, låt det ALLTID vara så då!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...