Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag vill köpa en moddad ADA Mp-1 gitarrpreamp, men jag får inte tag på nån.

Jag funderar på att köpa en vanlig och modda den själv. Jag har fått tag på info om hur man gör på www.adadepot.com , men jag har aldrig gjort nåt sånt. Är det nån som vet var man kan köpa delarna som behövs, eller finns det nån kunnig som skulle kunna hjälpa mig att modda den.

Det rör sig om en 3.666 Mod, här är listan på delarna.

Tacksam för svar.

(2) 1/4W 1% 220k Metal-Film Resistor

(1) 1/4W 1% 39k Metal-Film Resistor

(1) 1/4W 1% 470k Metal-Film Resistor

(1) 1/4W 1% 1M Metal-Film Resistor

(2) 1/4W 1% 47k Metal-Film Resistor

(1) 1/4W 1% 330k Metal-Film Resistor

(1) 1/4W 1% 2.2M Metal-Film Resistor

(1) 1/4W 1% 680k Metal-Film Resistor

(3) 1µF 50v Electrolytic Capacitor

(1) 0.001µF 200v Polyester Capacitor

(1) 0.0022µF 200v Polyester Capacitor

(4) 0.022µF 200v Polyester Capacitor or Mallory 150s

Input Stage Gain Circuit Replacement Components:

(1) 500k Horizontal Single-Turn 4.5mm Trimpot

24AWG Pre-tinned Bus Jumper Wire.

EQ Section Replacement Components:

(1) 1/4W 1% 13k Metal-Film Resistor

(2) 1/4W 1% 8.2k Metal-Film Resistor

(1) 1/4W 1% 6.8k Metal-Film Resistor

(2) 0.033µF 100v Polyester Capacitor

(1) 10k 3/8” Square Cermet Trimpot (“Bass-Warp”)

(1) 2k 3/8” Square Cermet Trimpot (“Mid-Scoop”)

Redigerat av Frank Zappa
Annons
Postat

Alla delarna finns på Elfa. Du kan antagligen hitta dem billigare på andra ställen, men det är bra att ha nåt att luta sig mot.

www.elfa.se

Låter som en stunds jobb med lödkolven. Lönar sig då att investera i en bra sån och lite olika tennsug / lödfläta.

Gunnar

Postat

Tack så mycket. 🙂 Jag har ju inte gjort nåt sånt förut, men som tur är så hittade jag en steg för steg instruktion som inte kräver att man ska läsa kopplingsschema. 🙂 Jag ska kolla in elfa. Tack för hjälpen.

Postat (redigerat)

Var inne på elfa. Det går tydligen inte att beställa mindre än 1000st av varje grej, jag behöver ju bara EN av varje. 🙂😱😕

Redigerat av Frank Zappa
Postat (redigerat)

Är alla delar "replacements"? Alltså, är delarna i listan komponenter som ska bytas ut mot komponenter i preampen?

Isåfall kan jag inte se hur detta skulle öka ljudkvaliten.

FZ: electrokit.se

Redigerat av ChrioN
Postat

Jag har skickat listan en arbetskollega som är slängd i elektronik. Får se om han vet var man kan köpa dem styckvis.

Postat
  ChrioN sa:
Är alla delar "replacements"? Alltså, är delarna i listan komponenter som ska bytas ut mot komponenter i preampen?

Isåfall kan jag inte se hur detta skulle öka ljudkvaliten.

FZ: electrokit.se

Komponenterna på listan ska ersätta befintliga komponenter i preampen. Vissa komponenter tas bort utan att ersättas, och eq pottarna ersätts. Insignalen justeras också. Det blir mycket mer dist också. Så det blir en jäkla skillnad i ljud. http://www.adadepot.com/adagear/detailled/...ods/mod3666.htm Där finns pdf filen som beskriver vad som ska göras.

Postat

Folkesson brukade skrämma upp gamla ADA för ett par tusen. Tar bort rörkompressionen och surret som ADA har. Plus att EQn snyggas till så att grundljudet (vid +-0 dB) är bättre. Vet inte om han hottar upp dom längre. Men ring å kolla. 036-379120

Postat

Kollade med Folkesson. Tyvärr så moddar han dom inte länge. Lite för väl inte "up-to-date" enligt han. Men jag kollade lite på länkarna här. Det verkar ju rätt soft att göra det själv. Hmm? jag har ju en äcklig mp-1a liggandes :rolleyes:

Kan ju vara kul å testa lite. Sen om det barkar åt skogen så är det ju inte hela världen.

Postat
  KillwithSkill sa:
Det verkar ju rätt soft att göra det själv. Hmm? jag har ju en äcklig mp-1a liggandes :rolleyes:

Kan ju vara kul å testa lite. Sen om det barkar åt skogen så är det ju inte hela världen.

Alla mp-1 går inte att modda, mp-1 classic går inte att modda. Vet inte vilken mp-1 a är.

Postat (redigerat)
:rolleyes:😄 Ja det blev ju lite fel där, visste du att Metallicas black album är inspelat med en mp-1 och ett mesa 2:90 slutsteg. Black album har enligt mig jäkligt bra gitarrljud. Tänk på det nästa gång du kallar den för äcklig. 😆 Annars om du vill bli av med din Mp-1 så köper jag den gärna av dig. Redigerat av Frank Zappa
Postat
  ChrioN sa:
Jaha, på det viset. Trodde det rörde sig om ett så kallat audiofil-mod 😱

Nej för fan. Jag tror att de försöker härma preampdelen och eqn, i en mesa dual rectifier så mycket det går.

Postat
  Frank Zappa sa:
  Hellpig sa:
Jag har skickat listan en arbetskollega som är slängd i elektronik. Får se om han vet var man kan köpa dem styckvis.

Vad sa din polare då?

Han svarade:

Citat
Finns ett kanon bra kit med resistorer ... Dom flesta ingår. Men jag kan titta närmare på det i morgon.  l8r

Jag skickade ett mail till precis nu för att påmiina honom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.