Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tycker nästan detta är den jobbigaste biten med att skriva musik, och tyvärr så måste man ju kämpa sig igenom det för att få till "riktiga" låtar:

Okej, att sitta och plinka på gitarr eller piano och få upp några ackord och en melodi i huvudet är ju en baggis, men att sen skriva en andra del till detta... det är så svårt! Inte så att jag inte kan, har skrivit säkert hundratals låtar med flera delar, men jag tycker alltid att det är jobbigt. Balansgången mellan likt/olikt är svår, och man har ingen karta med sig för att hitta rätt heller... Är det nån som har nåt knep att dela med sig av? Liksom, skriva vers 2 är buslätt. Utgå från vers 1 fast variera lite. Men skriva refrängen är ju tvärtom. Utgå inte från versen för då blir det likt, men variera inte för mycket för då blir det för schizo. 😱 Sitter här med en kanongrej som jag tror är en vers, men jag hör inte vad som ska komma efter den... 😏 Försöker på alla sätt att tänka mej hur det skulle kunna fortsätta, men det blir bara sådär patetiskt schlagerstort utan tanke bakom. 😉

😱

EDIT: Förtydligade titeln en aning...

Redigerat av tbruce
Annons
Postat
Försöker på alla sätt att tänka mej hur det skulle kunna fortsätta, men det blir bara sådär patetiskt schlagerstort utan tanke bakom.  😉

😏

Kanske där du gör fel, du tänker för mycket. 😱

Sluta tänka, börja lyssna istället. Lyssna på vad du hör inuti ditt eget huvud... om harmoni och melodi till vers kommer av sig själv, måste ju även refrängen kunna göra det. Ditt kompositionssinne kanske bara är låst på versen för mycket? Ungefär som att försöka komma på hur låten X går när låten Y samtidigt dönar på radion.

Släng om ackorden, byt några, ploja lite, vissla o nynna lite utan bakgrund... drick sprit! Nånting borde ju kunna inspirera kreativiteten att tappa fokus på versen och istället fortsätta på refrängen... det finns där säkert, du ska bara släppa fram det. 😱

Eller lägg upp slasken här så hjälper vi dig... 🙁

Postat

Eller gör som jag när jag känner att jag inte får till en refräng i låten: Skippa refrängen. 😉 Av de 20-tal låtar vi har gjort med bandet är det 2-3 stycken som saknar refräng. 😏

En av våra bästa och mest omtyckta låtar har ingen refräng. Å andra sidan har den en hel del sticks och variationer.

Postat (redigerat)
Försöker på alla sätt att tänka mej hur det skulle kunna fortsätta, men det blir bara sådär patetiskt schlagerstort utan tanke bakom.  😉

😏

Kanske där du gör fel, du tänker för mycket. 😱

Sluta tänka, börja lyssna istället. Lyssna på vad du hör inuti ditt eget huvud... om harmoni och melodi till vers kommer av sig själv, måste ju även refrängen kunna göra det. Ditt kompositionssinne kanske bara är låst på versen för mycket? Ungefär som att försöka komma på hur låten X går när låten Y samtidigt dönar på radion.

Släng om ackorden, byt några, ploja lite, vissla o nynna lite utan bakgrund... drick sprit! Nånting borde ju kunna inspirera kreativiteten att tappa fokus på versen och istället fortsätta på refrängen... det finns där säkert, du ska bara släppa fram det. 😱

Eller lägg upp slasken här så hjälper vi dig... 🙁

Mycket bra inlägg! Tackar för det...

Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar att tänka och lyssna i det här fallet skulle skilja sig åt... jag måste ju lyssna på hur det känns som att en fortsättning skulle kunna låta? Dvs "tänka mej hur det skulle kunna fortsätta"... Men visst är jag säkert för "låst" i versen, och det är väl just det... man måste blanda lagom av det som redan finns och av nya saker i de nya delarna, antar att det enda som funkar är att helt enkelt testa att blanda in olika typer av nya element/idéer tills man hittar nåt som funkar. 🙂 Det handlar ju om både musikaliska idéer såväl som textmässiga; man måste ju hitta en ny infallsvinkel på texten också för att kunna få till en ny del som känns riktigt motiverad (oftast så är det ju så att de olika delarna även textmässigt fyller olika "funktioner", typ versen är berättande, refrängen sammanfattar alltihop, sticket ser allt ur en annan vinkel, etc). Det är ofta den vägen jag löser det här; tänker mej nya textrader utifrån det som finns, och då dyker det oftast upp nån melodi tillsammans med det. Kanske är det där problemet ligger, att jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta texten.

Ska slå mej ner vid pianot imorrn och försöka lite till.

Har ingen slask inspelad än men kan ju slänga upp texten iaf:

utan henne blir det kallt

hon är flickan utav salt

hon är flickan alla pojkarna vill ha

men det är bara jag

som får henne att stanna kvar

hon är vackrast utav allt

hon är flickan utav salt

men det är bara jag

Så, vad ska nu hända med flickan av salt i refrängen? 🙂

EDIT: Det här skulle eventuellt kunna vara en refräng egentligen, och isåfall så blir det nog mycket lättare... men melodin har mer verskänsla, och då finns ju risken att man får två olika verser, vilket kan göra låten lite tråkig typ, även om den är bra...

Redigerat av tbruce
Postat
Eller gör som jag när jag känner att jag inte får till en refräng i låten: Skippa refrängen. 😏 Av de 20-tal låtar vi har gjort med bandet är det 2-3 stycken som saknar refräng. 😱

Believe me, den utvägen har jag använt allt för många gånger... 😉

Postat
Alltså... textmässigt ser det ju mer ut som en refräng. 😱😉

Jag vet 😏

...kanske helt enkelt är där problemet ligger? 😱

Postat

Jag får helt enkelt göra en del som låter som en refräng men där texten är som en vers. 😏

... 😉

Fan vad coolt, det ska jag nog fan göra... 😱

Postat

Satte mej ner nu och skrev två verser på fem minuter. 🙂 Blev några klyschor kanske, men äh vafan.

dag efter dag

dagdrömmer jag

om henne

kan hon va' allt jag vill ha?

utan att få ett svar

har jag smaken av henne kvar

för

hon är vackrast utav allt

hon är flickan utav salt

men det är bara jag

minut på minut

mina tankar slår knut

kring henne

hoppas det aldrig tar slut

utan att få ett svar

har jag känslan av henne kvar

för

utan henne blir det kallt

hon är flickan utav salt

men det är bara jag

och det är bara jag

som får henne att slappna av

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Det är här du ska hitta en partner i skapandet som du dels kan lämna över till, dels ta över från.

Postat

Jag tycker ofta att det man kommer på först (som man oftast känner är en vers) brukar vara mest catchig. Därför låter jag det ofta helt sonika bli refrängen, sen skriver man en ny vers. Är lättare att göra så ofta tycker jag.

Postat
Jag tycker ofta att det man kommer på först (som man oftast känner är en vers) brukar vara mest catchig. Därför låter jag det ofta helt sonika bli refrängen, sen skriver man en ny vers. Är lättare att göra så ofta tycker jag.

Hmm. Så gör nog jag oxå rätt ofta, när jag tänker efter. Eller så tänker jag inte efter då heller, utan jag bara låter default det första som kommer till mig bli refräng. Som du säger, det första man kommer på brukar vara det som är mest catchigt.

Postat
Säg mig... vad heter hon? 😆

Standardkärlekspoptextshittepåflickan. 🙂

Jasså hoooooooooooooon. Henne känner jag också. 😄

Postat

Prova att använda substitutackord. Tex det som ligger mitt emot i kvintcikeln, ex C blir F#dim. Sista ackordets före refrängens parallelltonart. Prova allt. En annan gammal halv låt som du har liggande. Det funkar oftare än man skulle kunna tro. Låt fantasin flöda.

Framför allt berätta vad du bestämde dig för.

Sen håller jag med so mnågon nämnde tidigare. Det är just sånt här man behöver co-wrighter till.

Postat (redigerat)

Har väl inte så mycket mer att komma med, annat än vad folk redan sagt. Men jag tycker definitivt att du ska posta resultatet när du blir klar sen, och berätta hur du gjorde. 😆

Redigerat av Lynxo
Postat

Jag brukar spela partiet några gånger och försöker gå över till något annat och ser om det blir bra. Mer eller mindre jamma fram det för mig själv. Sedan är det ju lite konstigt det här med självkritiskhet - somliga saker som jag var helnöjd med när jag lirade in dem tycker jag nu är apdåligt. Annat som jag ratat men har en slaskinspelning av kan ge mig en nytändning eller återanvändas i en ny låt.

Postat (redigerat)
Självkritik upplever inte jag som nåt särskilt stort problem...

Självinsikt då?

😄🙂

Redigerat av milton
Postat (redigerat)

Om du vill att folk ska fundera ännu mer, ska du döpa henne i texten ex. Anna,

Det gjorde en ökänd kille i sommras, som vi alla känner till. 😄

sommaren 2005 var den en annan kille som slängde in Monica, det gick hem de me.

😛

Bara som ett tips! 🙂

Redigerat av kirtaphus
Postat
sommaren 2005 var den en annan kille som slängde in Monica, det gick hem de me.

Fast egentligen var det väl The Sounds som stod för den låten, i smyg s.a.s. 🙂

Postat
Säg mig... vad heter hon? :rolleyes:

Standardkärlekspoptextshittepåflickan. :rolleyes:

Påminner mig om när Kom igen, Lena! spelades första gången på P3. Reportern var sugen på skvaller. Konversationen gick ungefär såhär:

Reporter: "Vem är Lena?"

Håkan Hellström: "Det är en tjej. I en poplåt. Som jag har skrivit."

Postat
Säg mig... vad heter hon? :rolleyes:

Standardkärlekspoptextshittepåflickan. :rolleyes:

Påminner mig om när Kom igen, Lena! spelades första gången på P3. Reportern var sugen på skvaller. Konversationen gick ungefär såhär:

Reporter: "Vem är Lena?"

Håkan Hellström: "Det är en tjej. I en poplåt. Som jag har skrivit."

😆😎

Postat

Hmm... Här tänks det för mycket! Att skriva/komponera en låt innebär för mig att tänka så lite som möjligt. Jag brukar börja med trummor och bas och hitta en juste hook/groove, intro etc.. Sen så får man med tiden hitta fortsättningen.. Det är precis som en berättelse.. Man får helt enkelt hitta en en logisk fortsättning.. Svårare än så är det inte. Ska man börja och analysera och så vidare så blir det inte bra.. Det blir ingen känsla då.

Du har hört tillräckligt med bra musik för att veta hur en "bra" låt byggs.. Använd känslan helt enkelt.. No analyze! :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.