Pico Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 SÄg trailern för programmet igÄr och det sÄg intressant ut. Musikministeriet IkvÀll 21.30 alltsÄ, pÄ ettan. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 PĂ„gĂ„r nu alltsĂ„! đ Verkar rĂ€tt sevĂ€rt sĂ„ lĂ„ngt. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 ha! SĂ„g ni I(n?)glesiaspojken? đ oj. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 (redigerat) Haha... Iglesias i slutet var bĂ€st!! đ (om inte speciellt förvĂ„nande đ) edit: Vacum hann visst före, hehe... Redigerat 21 augusti 2006 av hackeman Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
mornel Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 (redigerat) Iglesias-klippet Ă€r ju rĂ€tt sĂ„ oooolded, men resten var skojigt! Sinnessjukt söt, hon BritneysĂ„ngerskan. đ Redigerat 21 augusti 2006 av mornel Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 fast det var vĂ€l att han mimade live? i sĂ„ fall hörde han ju inte sig sjĂ€lv och dĂ„ kan man inte klaga.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 Iglesias-klippet Ă€r ju rĂ€tt sĂ„ oooolded, men resten var skojigt! Sinnessjukt söt, hon BritneysĂ„ngerskan. đ JassĂ„? Det hade jag bara hört talas om faktiskt. Stackarn. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 (redigerat) fast det var vĂ€l att han mimade live? i sĂ„ fall hörde han ju inte sig sjĂ€lv och dĂ„ kan man inte klaga.. đ Mimade?? Han gapade för full hals i TV-studion. Han KAN inte ha undgĂ„tt att höra sig sjĂ€lv... đČ edit: ddddddddd Redigerat 21 augusti 2006 av hackeman Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 För er som missade det: http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?...10&clipID=10401 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 (redigerat) fast det var vĂ€l att han mimade live? i sĂ„ fall hörde han ju inte sig sjĂ€lv och dĂ„ kan man inte klaga.. đ Mimade?? Han gapade för full hals i TV-studion. Han KAN inte ha undgĂ„tt att höra sig sjĂ€lv... đČ edit: ddddddddd sa de det? ljudupptagningen sög ju röv i sĂ„ fall, för det distade en massa och lĂ€t allmĂ€nt skit... edit: det var vĂ€l inte bilderna som de visade pĂ„ honom... det var nog bara nĂ„t de klippt in Redigerat 21 augusti 2006 av josie87 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 Helge=Enrique? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 men det var ju trevligt att de hade med min tondöva slĂ€kting i alla fall! đČ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 men det var ju trevligt att de hade med min tondöva slĂ€kting i alla fall! đČ Det roliga med din slĂ€kting var ju att han kunde hĂ„lla tonerna relativt rĂ€tt relaterade till varandra, bara det att han kunde inte lĂ€gga dem rĂ€tt till musiken bakom. Han sjöng i en helt annan skala, men annars var det lixom rĂ€tt. Hehe. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 men det var ju trevligt att de hade med min tondöva slĂ€kting i alla fall! đČ Det roliga med din slĂ€kting var ju att han kunde hĂ„lla tonerna relativt rĂ€tt relaterade till varandra, bara det att han kunde inte lĂ€gga dem rĂ€tt till musiken bakom. Han sjöng i en helt annan skala, men annars var det lixom rĂ€tt. Hehe. precis, men sĂ„ blir det för ganska mĂ„nga nĂ€r de sjunger... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
ostfisk Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 "Det sÀgs att Julio Iglesias ljudtekniker..." Det sÀgs? Bra program för övrigt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 Om Julio sjöng playback den dÀr gÄngen sÄ hade han ju ingen medhörning alls pÄ sin egen sÄng. Inte konstigt om det lÄter skit dÄ. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 fast det var vĂ€l att han mimade live? i sĂ„ fall hörde han ju inte sig sjĂ€lv och dĂ„ kan man inte klaga.. đ Mimade?? Han gapade för full hals i TV-studion. Han KAN inte ha undgĂ„tt att höra sig sjĂ€lv... đ± edit: ddddddddd Om ljudet Ă€r riktigt högt sĂ„ hör man ju inte sig sjĂ€lv. Och dĂ„ kan det nog lĂ„ta sĂ„ hĂ€r om man gapar med. (Hmmm, sen nĂ€r blev jag unge Herr Iglesias störste försvarare đ ) Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 Ooh, nu blev jag nyfiken, sĂ„ jag kollade pĂ„ internet. Riktigt bra program mĂ„ jag sĂ€ga, Ă€ven om jag tycker teveformatet Ă€r vĂ€ldigt frustrerande (gah, jag kan inte bestĂ€mma sjĂ€lv hur mycket jag vill veta om varje Ă€mne. Primitivt! đ± ) Tycker de hade bra resonemang om "Ă€kthet", att det kanske inte Ă€r det viktigaste att det Ă€r "Ă€kta". Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 (redigerat) Killen med ljudloggorna framstod som en riktig trĂ€skalle imo. Vem fan vill dansa till hans kycklinglĂ„t? TĂ€nk att ha det som yrke, att skriva musik sĂ„ folk köper mer kycklingar? Jag menar, det var vĂ€l inte dĂ€rför han började med musik? Hela hans snack om musiken som en funktionell produkt fick mig att krĂ€kas. Vad hĂ€nde med konsten? Viljan att förmedla kĂ€nslor större Ă€n "livet har sina goda stunder"? Jag skulle vilja lĂ„sa in honom i ett mörkt rum med alla hans barndomsidoler, sĂ€kert en packe Bay City Rollers-singlar isf đ, och inte slĂ€ppa ut honom förrĂ€n han lovade att sluta försöka manipulera folk med toner, och istĂ€llet spela frĂ„n hjĂ€rtat. Redigerat 22 augusti 2006 av Fruppe69 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 (redigerat) Killen med ljudloggorna framstod som en riktig trĂ€skalle imo.Vem fan vill dansa till hans kycklinglĂ„t? TĂ€nk att ha det som yrke, att skriva musik sĂ„ folk köper mer kycklingar? Jag menar, det var vĂ€l inte dĂ€rför han började med musik? Hela hans snack om musiken som en funktionell produkt fick mig att krĂ€kas. Vad hĂ€nde med konsten? Viljan att förmedla kĂ€nslor större Ă€n "livet har sina goda stunder"? Jag skulle vilja lĂ„sa in honom i ett mörkt rum med alla hans barndomsidoler, sĂ€kert en packe Bay City Rollers-singlar isf đ, och inte slĂ€ppa ut honom förrĂ€n han lovade att sluta försöka manipulera folk med toner, och istĂ€llet spela frĂ„n hjĂ€rtat. SĂ„ vad jobbar du sjĂ€lv med? Det dĂ€r med att man inte ska fĂ„ jobba med musik för att tjĂ€na pengar och för att göra en produkt tycker jag Ă€r ett inskrĂ€nkt synsĂ€tt. Vad Ă€r det för fel pĂ„ att tjĂ€na pengar pĂ„ att göra ginglar, ljudloggor och reklammusik, om man nu Ă€r bra pĂ„ det? Ăr det lika illa att göra grafiska loggor eller reklamfilm? Konsten i hans verk var ju att skriva melodier som sĂ€tter sig i ens undermedvetna, som tilltalar utan att vi tĂ€nker pĂ„ det, som vi visslar pĂ„ stan utan att vi tĂ€nker pĂ„ det. Det Ă€r inte meningen du ska dansa till hans kycklinglĂ„t, det dĂ€r har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik? Jag förmodar du anser att de som gör ringsignaler ocksĂ„ Ă€r trĂ€skallar, de gör ju ocksĂ„ en produkt. Men var sĂ€tter du grĂ€nsen? Om man producerar hits till Britney Spears gör man en Ă€nnu större produkt. Ăr Max Martin en Ă€nnu större trĂ€skalle dĂ„? BĂ„da Ă€r bĂ€ttre Ă€n ett vanligt nio-till-fem jobb, imo. Redigerat 22 augusti 2006 av hackeman Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Killen med ljudloggorna framstod som en riktig trĂ€skalle imo.Vem fan vill dansa till hans kycklinglĂ„t? TĂ€nk att ha det som yrke, att skriva musik sĂ„ folk köper mer kycklingar? Jag menar, det var vĂ€l inte dĂ€rför han började med musik? Hela hans snack om musiken som en funktionell produkt fick mig att krĂ€kas. Vad hĂ€nde med konsten? Viljan att förmedla kĂ€nslor större Ă€n "livet har sina goda stunder"? Jag skulle vilja lĂ„sa in honom i ett mörkt rum med alla hans barndomsidoler, sĂ€kert en packe Bay City Rollers-singlar isf đ, och inte slĂ€ppa ut honom förrĂ€n han lovade att sluta försöka manipulera folk med toner, och istĂ€llet spela frĂ„n hjĂ€rtat. Ăh, sĂ„ Ă€r det i verkligheten. Tyckte det var skönt att höra en Ă€rlig röst i den branchen för en gĂ„ngs skull. Han Ă€r skitduktig pĂ„ sitt jobb och ser det som ett jobb och inget annat. Det Ă€r skitskoj att göra jinglar och reklamfilmsljud/musik, ger rejĂ€lt med betalt och Ă€r otroligt lĂ€rorikt ur mĂ€ngder av perspektiv. Skitbra producent-i-praktiken-skola. Du ska ordna sĂ„ngare, musiker, fĂ„ saker klara i tid, vara bra pĂ„ att kommunicera, kunna presentera dina idĂ©er pĂ„ ett bra sĂ€tt samtidigt som det ska lĂ„ta bra. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Det Àr inte meningen du ska dansa till hans kycklinglÄt, det dÀr har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik? Grejen var att han menade att hans musik var lika bra som nÄgon annan, att det gick jÀttebra "att dansa till kyckling-pÄ-fredag, till exempel". Men han gör inte musiken för att han mÄste, för att hjÀrtat slÄr snabbare just dÄ, eller för att han vill glÀdja andra mÀnniskor - utan för att han vill sÀlja kyckling. Och det hörs, förstÄs. Det Àr ett Àckligt och krasst sÀtt att se pÄ konst tycker jag. Man behöver inte "sÀtta nÄn grÀns", men att som han anvÀnda toner för att manipulera mig att köpa Big Mac, det har jag 0 respekt för. I mina ögon Àr han en riktig hora och en skam för musikerkÄren. Och nej, sÄ behöver det inte alls vara "i verkligheten". Alla har möjlighet att vÀlja om man vill jobba Ät McDonalds, eller spela musik man gillar och mÄr bra av. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Det Àr inte meningen du ska dansa till hans kycklinglÄt, det dÀr har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik? Grejen var att han menade att hans musik var lika bra som nÄgon annan, att det gick jÀttebra "att dansa till kyckling-pÄ-fredag, till exempel". Men han gör inte musiken för att han mÄste, för att hjÀrtat slÄr snabbare just dÄ, eller för att han vill glÀdja andra mÀnniskor - utan för att han vill sÀlja kyckling. Och det hörs, förstÄs. Det Àr ett Àckligt och krasst sÀtt att se pÄ konst tycker jag. Man behöver inte "sÀtta nÄn grÀns", men att som han anvÀnda toner för att manipulera mig att köpa Big Mac, det har jag 0 respekt för. I mina ögon Àr han en riktig hora och en skam för musikerkÄren. Och nej, sÄ behöver det inte alls vara "i verkligheten". Alla har möjlighet att vÀlja om man vill jobba Ät McDonalds, eller spela musik man gillar och mÄr bra av. AlltsÄ, rent moraliskt kan jag hÄlla med dig, men han sa ju sjÀlv att han inte ens försöker producera nÄgra pophits, och detdÀr med dansandet var vÀl bara nÄgon kul grej. Och "göra musik för att man mÄste" Àr nog lite vÀl romantiserande, en popproducent fÄr rÀtta sig minst lika mycket efter skivbolag och hur det lÄter pÄ radion om han eller hon ska fÄ betalande jobb. Han menar ju inte att man ska ha nÄgon konstnÀrlig respekt för honom, och det Àr helt rÀtt. Han kan ett hantverk som vilken snickare som helst och varken mer eller mindre. Och om snickarn fÄr in ett jobb om att spika hyllor pÄ McDonalds (och almanackan rÄkar va ganska tom den mÄnaden) sÄ tro fan han tar jobbet. Man har liksom inte rÄd att tacka nej hur sorgligt det Àn kan vara. Vill man Àndra pÄ samhÀllet tror jag man behöver dra i helt andra trÄdar. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 AlltsÄ, rent moraliskt kan jag hÄlla med dig, men han sa ju sjÀlv att han inte ens försöker producera nÄgra pophits, och detdÀr med dansandet var vÀl bara nÄgon kul grej. Och "göra musik för att man mÄste" Àr nog lite vÀl romantiserande, en popproducent fÄr rÀtta sig minst lika mycket efter skivbolag och hur det lÄter pÄ radion om han eller hon ska fÄ betalande jobb. Han menar ju inte att man ska ha nÄgon konstnÀrlig respekt för honom, och det Àr helt rÀtt. Han kan ett hantverk som vilken snickare som helst och varken mer eller mindre. Och om snickarn fÄr in ett jobb om att spika hyllor pÄ McDonalds (och almanackan rÄkar va ganska tom den mÄnaden) sÄ tro fan han tar jobbet. Man har liksom inte rÄd att tacka nej hur sorgligt det Àn kan vara. Vill man Àndra pÄ samhÀllet tror jag man behöver dra i helt andra trÄdar. Vettigt inlÀgg. Men jag kan Àrligt inte se att snickarens och musikerns uppgifter liknar varandra - alls. Musik för mig Àr inte en funtionell produkt. Kalla det romantiskt flummeri om du vill, men jag kan aldrig se pÄ det sÄ. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Det Ă€r inte meningen du ska dansa till hans kycklinglĂ„t, det dĂ€r har du missuppfattat. Brukar du dansa till reklammusik? Grejen var att han menade att hans musik var lika bra som nĂ„gon annan, att det gick jĂ€ttebra "att dansa till kyckling-pĂ„-fredag, till exempel". Han sade förvisso att han inte var bra pĂ„ att göra hits, lika lite som hitmakare var bra pĂ„ att göra det han gjorde. Men han gör inte musiken för att han mĂ„ste, för att hjĂ€rtat slĂ„r snabbare just dĂ„, eller för att han vill glĂ€dja andra mĂ€nniskor - utan för att han vill sĂ€lja kyckling. Och det hörs, förstĂ„s. Jag tror han gör det för att han vill sĂ€lja sina produktioner och fĂ„ lön för dagen, inte för att sĂ€lja kycklig. Det Ă€r ett Ă€ckligt och krasst sĂ€tt att se pĂ„ konst tycker jag. Som Vacum skrev tror jag inte han ser det som konst, utan som ett jobb. Man behöver inte "sĂ€tta nĂ„n grĂ€ns", men att som han anvĂ€nda toner för att manipulera mig att köpa Big Mac, det har jag 0 respekt för. I mina ögon Ă€r han en riktig hora och en skam för musikerkĂ„ren. Jo, men kom igen, sĂ€tt en grĂ€ns. đ Jag undrar, Ă€r det bĂ€ttre att anvĂ€nda bild, film eller form för att manipulera dig att köpa en viss produkt? Eller Ă€r man en hora och skam för filmbranschen dĂ„? Designers av alla de slag som skapar för att sĂ€lja, Ă€r de ocksĂ„ horor? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Jo, men kom igen, sĂ€tt en grĂ€ns. đ Du jag Ă€r inte intresserad av att diskutera det hĂ€r med dig. Allt du skrivit hitills visar klart och tydligt var du hör hemma i frĂ„gan - du fĂ„r ondgöra dig över sĂ„ssarna / konstnĂ€rerna / bidragssamhĂ€llet med polarna hur mycket du vill, men jag bryr mig fan inte. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Goeran Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 haha.. hĂ„ller med hackeman till 523% đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 haha.. hĂ„ller med hackeman till 523% đ Pöbelbeteende. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Jo, men kom igen, sĂ€tt en grĂ€ns. đ Du jag Ă€r inte intresserad av att diskutera det hĂ€r med dig. Allt du skrivit hitills visar klart och tydligt var du hör hemma i frĂ„gan - du fĂ„r ondgöra dig över sĂ„ssarna / konstnĂ€rerna / bidragssamhĂ€llet med polarna hur mycket du vill, men jag bryr mig fan inte. VadĂ„ ondgöra mig över sĂ„ssarna / konstnĂ€rerna / bidragssamhĂ€llet med polarna?? Var kom det dĂ€r ifrĂ„n?? Har vi ens pratat om konstnĂ€rer som lever pĂ„ samhĂ€llsbidrag? Och nej, jag pratar inte om det med mina polare heller. Men nu förstĂ„r jag var du "hör hemma". Jag tyckte det var en intressant frĂ„gestĂ€llning och ville dĂ€rför diskutera med dig som verkar ha en fast uppfattning. Men det Ă€r okej, jag vill inte diskutera med dig heller, lĂ€ngre. Du verkar bara vara ute efter att krĂ€ka av dig av ditt förakt, och andra perspektiv Ă€n ditt eget Ă€r av totalt ointresse. Storsint. Heja. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Ska vi slĂ„ss om det? đ Han sa vĂ€l tillochmed sjĂ€lv att han inte sĂ„g sig som konstnĂ€r? Jag tycker det Ă€r upp till honom att göra vafan som helst, man kan ju inte lĂ€gga nĂ„n moralisk aspekt pĂ„ att nĂ„n gör en serie ljud som har ett annat syfte Ă€n att uttrycka nĂ„t flummigt inre sjĂ€lsligt blaha som bara mĂ„ste ute. JĂ€mförelsen med grafisk design och illustration Ă€r bra; det finns olika typer av bilder, en del har ett konstnĂ€rligt vĂ€rde medans andra kanske "bara" försöker illustrera en viss grej eller sĂ€lja nĂ„got. Man kan ocksĂ„ dra en parallell till film, dĂ€r finns hela skalan... allt frĂ„n folk som gör verkligt konstnĂ€rliga filmprojekt, via folk som gör hollywoodanpassade grejer efter en ganska hĂ„rd mall, till folk som gör ren och skĂ€r reklamfilm. Det Ă€r inget fel pĂ„ nĂ„t av det, det Ă€r bara olika. Varför finns den hĂ€r diskussionen om "Ă€kthet" bara i just musik? Det Ă€r sĂ„ fĂ„nigt! Folk blir jĂ€tteupprörda om man anvĂ€nder autotune pĂ„ ett svĂ„rsjunget parti, medans ingen blir förvĂ„nad över att man anvĂ€nder stuntkillar i filmer, eller att man gör massa efterbearbetning och redigering digitalt. Vad fan i helvete Ă€r skillnaden? Autotuna pĂ„ för fan. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.