Jump to content
Annons

klicket kommer med vid inspelning

Fatherjawn (oregistrerad)

Recommended Posts

yo.

sitter med:

cubase se

mixer yamaha 10/2

ljudkort audio 192

Problem:

låt säga att jag lagt en gitarr som spår 1. när jag spelar in nästa spår så spelas gitarrljudet från spår 1 också in på spår 2.

Dessutom så spelas också metronomen in.

Vad göra. jag vill ju höra alla mina inspelade spår när jag spelar in ett nytt spår.

hjälp mig.

Dela på andra sajter

Annons

Är det möjligen så, att ljudkortets egen mixer har en ruta som heter "what u hear" eller liknande, som är förbockad...?

Det kan ju också vara ett problem med hur du har kopplat ihop hela härligheten.

Försök beskriva hur du har kopplat det hela, så kanske det dyker upp någon idé...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Yo,

har kopplat enligt följande.

ljudkort in och ut till mixern

pod till mixern

micpreamp till mixern

mixern till stereon

I princip det jag har är kopplat till mixern.

rätt fel????

Dela på andra sajter

Kör du med en hd-mixer både från ljudkortets in/ut in i mixern så tar den upp allt

som då låter ut åker då också in på nya spåret, what you hear is what you get.

Japp, precis så har jag gjort.

jag tyckte det var shyst för då kunna jag lira har alla mina leksaker inkopplade i mixern och sedan mixern till min stereos förstärkare.

Jag har nu testat att gå från ljudkortets ut till stereon istället för till mixern. NU är ursprungsproblemet med att jag fångar upp klick och andra ljudspår borta.

MEN. nu har jag fått andra problem.

Problem 1.

När jag spelar in nu så hör jag det jag "spelat in redan" i stereon. gittaren hör jag i hörlurarna från mixern. problemt med detta är att jag kan ju bara ha ena hörluren på för annars kan jag ju inte höra det jag spelat in...

Problem2.

jag har bara en ingång ledig på stereon. dvs om jag nu vill lira gura utan hörlurar dvs. genom stereon så måste jag gå in på baksidan på stereon och byta ingången från ljudkortets kabel till mixerns kabel.

/HENrik

Dela på andra sajter

Kör du med en hd-mixer både från ljudkortets in/ut in i mixern så tar den upp allt

som då låter ut åker då också in på nya spåret, what you hear is what you get.

Japp, precis så har jag gjort.

jag tyckte det var shyst för då kunna jag lira har alla mina leksaker inkopplade i mixern och sedan mixern till min stereos förstärkare.

Jag har nu testat att gå från ljudkortets ut till stereon istället för till mixern. NU är ursprungsproblemet med att jag fångar upp klick och andra ljudspår borta.

MEN. nu har jag fått andra problem.

Problem 1.

När jag spelar in nu så hör jag det jag "spelat in redan" i stereon. gittaren hör jag i hörlurarna från mixern. problemt med detta är att jag kan ju bara ha ena hörluren på för annars kan jag ju inte höra det jag spelat in...

Problem2.

jag har bara en ingång ledig på stereon. dvs om jag nu vill lira gura utan hörlurar dvs. genom stereon så måste jag gå in på baksidan på stereon och byta ingången från ljudkortets kabel till mixerns kabel.

/HENrik

Vad använder du för program, och vad har du för ljudkort?

Kan du koppla hörlurarna till stereon istället?

Du kan troligtvis monitorera ljudet i musikprogrammet. Då kommer det du spelar på gitarren, via mixern in i musikprogrammet, skickas ut av musikprogrammet och allt kommer höras genom stereon.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Denna typ av problem tas upp i två andra trådar, vilka inte alltid är så lätta att hitta med Sökfunktionen, då man måste skriva in trådens rätta namn.

Hursomhelst, jag hade själv samma problem med mitt ljudkort E-mu 1616, detta att audiospåren adderades hela tiden. Det löstes, med assistans av Majken, genom att jag inte fick glömma att dirigera rätt ASIO-spår till rätt audiospår. I läget att jag skulle spela in ett nytt spår så gällde det alltså att kika i mjukvaruinställningen "Setup device", så att verkligen rätt ASIO-nummer var dedikerade/tilldelade till inspelningen av de nya audiospåret.

Olika ljudkort fungerar olika och så även dess mjukvara och applikationer. Se till att du har angett rätt ASIO. Det kan finnas en mixer i mjukvaruform till ditt ljudkort också. Se till att ljudströmmarna där från tidigare pålägg inte bouncas tillbaka i ljudkedjan - dvs. att monitoreringen är som den är ämnad att vara.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

ok, du har fortfarande inte preciserat hur du kopplat mixerbordet, men det låter lite som att du kör typ main out från mixern direkt in i ljudkortet eller nåt.

Ditt mixerbord har inga subgrupper va? Då kan du kanske lösa det genom att skicka det som ska spelas in till ljudkortet via aux? Då skruvar du upp aux på kanalen du vill spela in, så skickas endast den tillbaks till ljudkortet. Då slipper du blanda in stereon.

Nu vet jag iofs inte om det är någon bra lösning, eller om jag förstått ditt problem rätt, men det var det jag kunde komma på iallafall.

Redigerat av Fidden
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.