Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjoho!

Jag har varit en ganska glad användare av Cubase SX1 i ca 4 år. Men nyligen har det börjat bete sig jävligt underligt. När jag gör en mixdown så vägrar den ta med vissa saker, oftast Bas-spåret.

Projektet är inte särskilt tungt, jag har mixat betydligt jobbigare projekt och det har gått finfint. Jag har inte installerat några nya pluggar. Har provat att avinstallera både Cubase och pluggarna, men inget verkar hjälpa.

Jag har visserligen köpt ett nytt moderkort, och det va kanske 2 veckor efter det som det här började hända (det funkade fint dom 2 veckorna).

Nån som varit med om samma sak och/eller vet hur man kommer till rätta med det?

Annons
trubaduren (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjaba! Vad har Du för dator? Orkar den med alla audiospår? Kan ju vara så att datorn inte klarar av att fixa en mixdown med alla spår!!

Har själv stött på detta fenomen men då verkar det handla mer om att Cubase inte klarar av mixdownen. Har Du en crackad version eller original?

Kenneth

P.S. vilket ljudkort använder Du? Har Du avaktiverat moderkortets audio?

Redigerat av trubaduren
Postat

datorn är en P4 2.8ghz, 1GB ram, ljudkort: M-box. Och jag har som sagt kört betydligt tyngre grejer än det här. Processorn ligger på 50% som max när projektet är igång. Inget knaster eller andra konstigheter.

Programmet har fungerat felfritt i alla år så jag tvivlar på att det har börjat bugga... har ju installerat om både cubase och pluggarna utan framgång.

Och det är alltid bas-spåret som faller bort och i nåt fall skippade den ett reverb. Det här händer kanske 3 gånger av 4-5. Då är det bara starta om och göra om det och hoppas på det bästa...

Snart slår jag sönder datorhelvetet. Ni anar inte vad det här har kostat mig i tid. Ibland kan jag få sitta en timme och bara göra mixdowns som inte funkar...

Postat

Det vågar ajg tyvärr inte svara på... Jag vet att socketen på processorn är rätt gammal så jag antar att kortet inte är top of the line.

Vad innebär det annars i praktiken? Kan det va DET som orsakar problemet? För det har ju funkat, kanske 2 veckor, med det nya kortet...

Postat

Det chipsetet orsakar i alla fall en massa problem för musiker - men fungerar skitbra för gamers... Exakt vilka problem som dyker upp, vet jag inte - men vanligt är att man inte kommer upp mer än till kanske 60-70% på CPU-mätaren i Cubase innan det börjar knastra och spraka i ljudet - även om man har ökat latency...

Postat

Du har inte monitorn iklickad på exv basspåret när du ska göra din mixdown? Beroende på vilka inställningar du har gjort i Cubase kan det vara så att just det spåret inte kommer med i mixdownen.

/J

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.