Jump to content
Annons

LÖST Inget ljud i baselementen i högtalaren

Zyan

Recommended Posts

En av mina två hifi högtalare har förlorat basen, koppla in den på andra kanalen så jag vet att det är högtalaren det är fel på.

Alla sladdar är fungerande (hoppades på att en lödning hade gått upp) och baselementen är seriekopplade.

Tog bilder på det jag tror är ett delningsfilter, vilket var svårt för att baksidan var fastlimmad och enda sättet att komma in var att skruva bort elementen och stack in kameran o fota. Visste inte vad som var interessant så jag bifogar alla bilder. Även de suddiga och ur bild. Min makro på kameran funkar inte så bra.

Nu vet jag inte var jag ska felsöka. Det är röda sladden och den svarta närmast mitten som gör kopplingen till de båda baselementen.

1

2

3

4

5

6

Edit: Länkade bilderna istället...snyggare..blev aldeles för stora.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Annons

Visst är det delningsfiltret du har en bild på.

Det är inte så mycket att felsöka (borde vara hyfsat enkelt). Spolen sitter i serie med baselementen, resten kan väl vara lite olika (?).

Har du nåt att mäta med? Är du lödkunnig?

...men du måste ju komma åt lödningar och komponenter. Hela paketet sitter alltså limmat (inte skruvat) på baksidan av högtalaren?

Du kan ju alltid provköra baselementen (lossa dom, kabelsko eller lödning?) direkt, för att se att de är ok.

tjing

Bengan

Dela på andra sajter

Är lödkunnig och har en multimeter.

Utmärkt.

Du skall ohm- (eller kortslutnings-) mäta över spolen. Multimetern skickar en svag DC när den ohmmäter, och ser då spolen som en bit koppartråd. Alltså skall det vara (i princip) en kortslutning (jättelåg resistans). Dock kan det bli lite lurigt att mäta efterssom det sitter kondningar här och där i närheten.

Jag tror inte att det är spolen det är fel på.

Fan, jag lödde ihop ett par filter så sent som förra veckan, så jag borde ju kunna det här i huvet. Sitter dock på jobbet nu.

Dela på andra sajter

Du gör mig fundersam Vallhagen.

Lite grågor:

Spelar det någon roll var multimeterns plus och minuspol är på de olika sidorna av spolen?

Kan jag mäta på lödpunkterna som går ut till högtalarna?

Kan jag mäta på kontakterna på den båda kontakterna på elementen för att se att det inte är fel i dem.

Kan högtalaren vara inkopplad? OM det är glapp som jag finner när jag pillar så är det en fördel om man hör att det kommer igång.

Efterssom du inte tror det är spolen, vad tror du att det är?

Tack för hjälpen...

Börjar bli jäkligt trött på att bara höra diskant.

Dela på andra sajter

Du gör mig fundersam Vallhagen.

Jag är säkert svamlig. Sitter som sagt på jobbet och har egentligen hjärnan nån annanstans. Jag ber att få återkomma senare ikväll, ok?

Tills dess: Se till att få bort elementen (som sagt, lödning eller kabelsko), och testa elementen var för sig (alltså, sätt på stereon - rätt låg volym - och koppla din vanliga högtalarkabel direkt till elementets + och -). Då ser du om elementen är friska.

Av princip så skall man inte skicka en DC genom en högtalspolen (alltså inte delningsfilterspolen), så du "ska" inte ohmmäta högtalaren med din multimeter. Å andra sidan så tror jag inte det är en våldsamt stor ström, men "lyssningstestet" i förra stycket är bättre.

Om jag får komma med en gissning, så är antingen en eller flera kondningar kaputt, eller så har du bränt ett element.

Dela på andra sajter

Jag tycker att det är ganska osannolikt att någon komponent i filtrer är kass - åtminstone om inte högtalaren är väldigt gammal, så att kondensatorerna har torkat ut eller något sådant. Det är mer troligt att det är elementet som har lämnat in...

Som Vallhagen säger, så kan du utan bekymmer koppla in elementet direkt till förstärkaren för att verifiera att det är där felet ligger. Eftersom det är basen, så är det helt ofarligt. Hade det däremot varit diskanten, så hade det varit VÄLDIGT låg volym och nerskruvad bas som gällde.

Du ska INTE ohm-mäta medan högtalaren är inkopplad, utan den ska vara bortkopplad från filter och förstärkare! Är den inkopplad till filtret, så påverkar komponenterna där och du kan bli lurad av det. Är den inkopplad till förstärkaren när den är igång, så kan du bränna både slutsteg och multimeter på kuppen... 😱

Att köra likspänning genom ett baselement är normalt inte det minsta farligt. Man kan t ex enkelt se vilken polaritet den har genom att koppla in ett 1.5V-batteri. Om konen rör sig utåt när batteriet kopplas in, så har man högtalarens pluspol där batteriets pluspol är inkopplad - och om konen i stället rör sig inåt, så är högtalarens pluspol där batteriets minuspol är inkopplad...

Dela på andra sajter

Man kan t ex enkelt se vilken polaritet den har genom att koppla in ett 1.5V-batteri. ...

Det där tricket (med bifogad spännings- (och ström-) storlek) kände jag faktiskt inte till. Tack för det:) ...eftersom jag inte kände att jag hade kött på benen, så avrådde jag.

Att öht mäta på delningsfilter gör man ju lämpligast utan högtalare ja. Och vice versa.

tjing

...och visst, nu är jag hemma från jobbet.

Dela på andra sajter

Tack för hjälpen grabbar...och Claes hade rätt med att elementet har gett sig. Provade båda och ena gav inget ljud ifrån sig.

Är det bara att köpa nytt? Svårt att tro att det är lönt att laga men jag kan inte ens se att det är trasigt. Vad kostar ett nytt? Antar att man måste köpa två för att få symetri.

Bifogar lite nya bilder så ni kan bedömma.

Trasigt element framifrån

Trasigt element från sidan

Trasigt element baksida

Översiktsbild på högtalarna

Dela på andra sajter

Om du tycker om högtalarna i övrigt så är det en bra ide att köpa nytt element. Jag har för mig att hifi-kit kan vara ett ställe att kolla efter element. De har en butik på Kungsholmen men säljer på postorder över hela Sverige.

http://www.hifikit.se/

Skall du högtalarna för dunka-dunka så räcker det att byta den som är trasig. Vill du ha det för lite mera kritisk lyssning så skall man nog egentligen byta bägge elementen så att stereobilden låter lika.

Gunnar

Dela på andra sajter

Får du tag på ett likadant, så är det nog inga större bekymmer att bara byta det. Det kan vara lite skillnad i ljudet i början, men det kommer nog att blir jämnt väldigt snabbt - om inte högtalarna är väldigt gamla och har körts hårt - för då kan det vara idé att byta båda basarna samtidigt...

Zachry finns väl hos http://www.ljudia.se om jag inte kommer ihåg fel...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

byta båda basarna samtidigt

Menar du en bas på vardera högtalare? Eller alla fyra?

Jag ska höra med den riktiga ägaren , har dem bara till låns av brodern. 😏

Men 10" av Z kostar 800kr på Ljudia, och det är inte samma så då måste man köpa 2 annars blir det stor skillnad i ljudet.

Dela på andra sajter

byta båda basarna samtidigt

Menar du en bas på vardera högtalare? Eller alla fyra?

Jag ska höra med den riktiga ägaren , har dem bara till låns av brodern. 😄

Men 10" av Z kostar 800kr på Ljudia, och det är inte samma så då måste man köpa 2 annars blir det stor skillnad i ljudet.

Tänkte inte på att det var två i varje... 😏

Eftersom de andra är ok och lika gamla, så ska det ju räcka att skaffa en per låda. Se till att det är samma impedans på de nya som på den trasiga...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.