Jump to content
Annons

Tips på öppen stämning för country


suprapappa

Recommended Posts

hallå

håller på med en uptempo poplåt med lite country-touch och vill ha ett gitarrsolo, gärna slide (sitter och försöker spela på lapsteel-manér på min tele : ) och låten går i E-dur

jag får inte till det alls...tycker det e knepigt att skifta mellan moll resp dur pentatonisk skala

har testat några öppna stämningar bl.a. E-B-G#-E-B-E men det låter skit.

förutom att jag är helt keff....har ni några tips på alternativa stämningar för att få till countrysoundet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tack....ska kolla in det....fick till slut till ett ok solo i öppen E stämning med vanligt fingerspel.....

är dock väldigt sugen på en lapsteel.....några andra tips om det? thomann har en för 900:- men jag antar att elektroniken e skit på den. sen finns det gretchar för lite drygt 3000:-

erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig stämmning på lap-steel är ju e-c-g-a-e-c. Alltså C6. Den stämningen har jag på min. Se också till att "stålet" är tungt. Tex. en tändstiftshylsa är utmärkt. Ett valigt sliderör vär helt värdelöst till detta.

eh.....vilket håll pratar vi om?

jag antar att man då har helt andra strängtjocklekar på en lapsteel för det där var lite knepigt att få till på gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknad från bas till diskant. Strängtjocklek är inte så kritskt. 10-11:or räcker nog.

Om du tycker elektroniken verkar kass på Thoman lapen, så är ju inte en telemick så dyr. Det viktiga är hög outputt. Och ett tungt stål.

Det finns ett steelguitar forum.com som svämmar över av tips m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag är ingen countrygitarrist men försöker lite. Det som slår mig är dels tonarten. Vissa lämpar sig bättre än andra t.ex. G-dur och A-dur då du har nytta av de öppna strängarna. Har du provat med öpet D och sätta klämma på andra bandet. Resultatet kanske blir mer blues än country, men kan vara värt ett försök.

I vanlig stämning mycket bändniningar på b-strängen 7 bandet med tillbakasläpp till 5e bandet tillsamans med e-strängen på 7e bandet. Vet inte om det är till någon hjälp.

MVH

Lindpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...