Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla! Jag har en liten fråga om reverse som jag tror kan bli lite krånglig att förklara men ska göra ett försök. Är ett stort fan av "reversade" ljud/slingor men vet inte riktigt hur jag ska få till det som jag vill. Jag skulle vilja kunna ta ut en melodi i huvudet som jag vill ha den och sen behålla just den melodin fast i ett "reversat" tillstånd. Problemet är ju att när jag kör reverse på melodin så spelas hela ljudet baklänges vilket jag inte vill. Ett alternativ är ju att spela in melodin baklänges och sedan köra reverse på den men det kan ju bli ganska svårt när det rör sig om mer komplicerade slingor. Hoppas att jag har förklarat tillräckligt utförligt. Finns det något bra sätt?/plug?

Tack på förhand

Annons
Postat

Kan det vara ett bakvänt reverb du vill ha? Då får du ju en effekt som låter lite baklänges fast tonerna är rätt. Jag vet inte riktigt hur man gör detta på lättast sätt tyvärr annat än med ett hoppande mellan inspelningsprogrammet och ett annat program där du vänder på slingan ett antal gånger för att uppnå önskad effekt.

Postat
Kan det vara ett bakvänt reverb du vill ha? Då får du ju en effekt som låter lite baklänges fast tonerna är rätt. Jag vet inte riktigt hur man gör detta på lättast sätt tyvärr annat än med ett hoppande mellan inspelningsprogrammet och ett annat program där du vänder på slingan ett antal gånger för att uppnå önskad effekt.

Före :rolleyes:

Postat (redigerat)
Hej alla! Jag har en liten fråga om reverse som jag tror kan bli lite krånglig att förklara men ska göra ett försök. Är ett stort fan av "reversade" ljud/slingor men vet inte riktigt hur jag ska få till det som jag vill. Jag skulle vilja kunna ta ut en melodi i huvudet som jag vill ha den och sen behålla just den melodin fast i ett "reversat" tillstånd. Problemet är ju att när jag kör reverse på melodin så spelas hela ljudet baklänges vilket jag inte vill. Ett alternativ är ju att spela in melodin baklänges och sedan köra reverse på den men det kan ju bli ganska svårt när det rör sig om mer komplicerade slingor. Hoppas att jag har förklarat tillräckligt utförligt. Finns det något bra sätt?/plug?

Tack på förhand

Det är som du själv säger: spegelvänd melodin och vänd sen på ljudfilen. Har gjort så med körer ett par gånger och det kan bli väldigt läckert faktiskt. Och så himla svårt är det inte. Vill du slippa tänka så spela in det "rätt", vänd på ljudfilen och planka, spela in det du plankade och vänd tillbaka. Nu har du "rätt" melodi fast med baklängesljud.

edit: förtydligande

Redigerat av VacUm
Postat

Baklänges reverb liknar den effekten jag vill uppnå men är ändå inte tillräcklig. Ett sätt jag testat som funkar någorlunda är att skapa "grids" för varje ton i slingan och sedan ändra om alla delarna så att tonerna spelas i följden slutet-början för att sedan köra reverse på hela kalaset. Då uppnår jag önskad effekt men som ni säkert kan förstå så är det riktigt j**la omständigt och tidskrävande. Tänkte därför att det kanske fanns nåt bättre sätt eller rent utav ett program som kunde lösa mitt problem. Som så många andra är jag en lat en. Tack för svaren iallafall

Postat

Det är som du själv säger: spegelvänd melodin och vänd sen på ljudfilen. Har gjort så med körer ett par gånger och det kan bli väldigt läckert faktiskt. Och så himla svårt är det inte. Vill du slippa tänka så spela in det "rätt", vänd på ljudfilen och planka, spela in det du plankade och vänd tillbaka. Nu har du "rätt" melodi fast med baklängesljud.

edit: förtydligande

Intressant. Om jag förstått dig rätt så ska jag alltså försöka lyssna till den reverserade slingan och sedan försöka spela den som den är för att slutligen köra reverse igen?? Hmm det låter som det kan fungera. Måste prova på en gång. Du ska ha tack!

Postat

Vad är det för instrument det handlar om...? Är det nåt som kan styras av en sequencer så är det ju busenkelt...

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fan allting man tänkte på stod ju redan ovan...

om inte swell kanske?

har du inget ljudexempel på vad du söker?

Redigerat av Elof
Postat

Före 😱

Morr! 😄

Hur du något ljudexempel med det där med griden? Jag fattade inte riktigt där... 🙂

Postat
Vad är det för instrument det handlar om...? Är det nåt som kan styras av en sequencer så är det ju busenkelt...

Det kan i princip vara vilket instrument som helst men främst tänker jag nog på plockad gitarr. Tycker det är svårt att få det bra eftersom melodierna kan bli något komplexa

Postat
Fan allting man tänkte på stod ju redan ovan...

om inte swell kanske?

har du inget ljudexempel på vad du söker?

Swell? kan du förklara vidare tror du? kan inte lägga upp något ljudexempel förrän om några dar pga att jag är på besök hos tjejen i växjö

Postat (redigerat)

Hmm!

Testat att sätta lång Attack, väldigt kort Decay och noll Sustain på ljudet?

Du får säkerligen fippla lite smått så att tonerna tajmas rätt, men kanske värt ett försök?

Oh Well, bara ett förslag! 😄

Hoppas att det löser sig...Peace!

EDIT : SYNTSKADAD!

Läste nu att det var gitarren Du ville få att låta Reversad 🙂

Redigerat av Emo Niobic
Postat

hade velat bifoga ett kort exempel på hur en gitarrgrej jag vände på låter... men det verkar inte gå på samma sätt som i demoavdelningen...

Så här gjorde jag iaf. Spelade in "riffet" som det är egentligen, vände på det och så var det bara att lära sig det "åt fel håll". Sedan spelade jag in det och vände på det.

Jag tolkar det som det är detta du är ute efter... inte ngt baklängesreverb?!?!

Postat

Tack alla för svaren!

@Emo niobic: Jättebra tips även fast det handlade om synth och inte gitarr. Har aldrig provat att reversera synthljud men ska testa nu.

@mossman: Det sättet har jag redan testat. Funkar ganska ok men tycker det är alldeles för omständigt

Postat
hade velat bifoga ett kort exempel på hur en gitarrgrej jag vände på låter... men det verkar inte gå på samma sätt som i demoavdelningen...

Så här gjorde jag iaf. Spelade in "riffet" som det är egentligen, vände på det och så var det bara att lära sig det "åt fel håll". Sedan spelade jag in det och vände på det.

Jag tolkar det som det är detta du är ute efter... inte ngt baklängesreverb?!?!

Du har helt rätt! fick det tipset av Vacum (några inlägg längre upp) och ska prova så fort jag kommer hem till lyan. Verkar vara det smidigaste sättet hittills. Synd att du inte kunde lägga upp något ljudexempel

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Baklängesreverb på ett annat sätt:

Bakvänd ljudfilen, processa fast ett reverb så att det sitter på filen, vänd tillbaka. Reverbet är nu före.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.