Jump to content
Annons

En bra bass och kick.

DublinMudslide (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Tjenna,

Ny här på forumet.. 😄

yes, över till frågan. Jag är väll en nybörjare på fl studio. Kan "basics" och har koll på allting med piano roll osv. Men min fråga är;

Vilka Packs tycker ni jag ska använda till att få en riktigt bra och "hård" kick-bass ?

Såsom i de flesta Techno-Trance låtarna. Jag brukar köra med vanlig Kick + SimSynth;

Bassdeepsaw + BassdeepSq. Men när man lyssnar på den kombinationen och är lite smånöjd så dör den "nöjda" känsla direkt när man hör en Techno/Trance låt och tänker min bass var inte så dunkig trotts allt. Har ni några rekomendationer på hur man ska få ett sådant sound som jag önskar ?

Hade fint alla,

-Erik

Annons
Postat
Tjenna,

Ny här på forumet.. 😄

yes, över till frågan. Jag är väll en nybörjare på fl studio. Kan "basics" och har koll på allting med piano roll osv. Men min fråga är;

Vilka Packs tycker ni jag ska använda till att få en riktigt bra och "hård" kick-bass ?

Såsom i de flesta Techno-Trance låtarna. Jag brukar köra med vanlig Kick + SimSynth;

Bassdeepsaw + BassdeepSq. Men när man lyssnar på den kombinationen och är lite smånöjd så dör den "nöjda" känsla direkt när man hör en Techno/Trance låt och tänker min bass var inte så dunkig trotts allt. Har ni några rekomendationer på hur man ska få ett sådant sound som jag önskar ?

Hade fint alla,

-Erik

Ett hett tips är ju alltid Vipzone´s eller vengeance Essential Clubsonds (Vol2). Det som finns i fl måste du arbeta med länge och vara erfaren för att kunna hantera. Till basar har vipzone sköna sf2 filer. (kräver Fl XXl) annars finns vaungard och Zt3a+. PS. Du kan alltid avända söken för att få svar på frågor snabbare. Eller så kan du bläddra själv.

Postat (redigerat)

Tackar för svar!

Jag försökte på mej att installera reFX och lyckades att installera in plug-in;et i fl och allt. men jag vet inte hur man får fram den nu ? den verkar inte ligga under "packs" osv. Var kan jag hitta denne ?

EDIT; http://vipzone-samples.com/multisamples.php <- Där fanns det OTROLIGT shysta bassar + leads! hur kan man få tag på dem elr kostar dem pengar?

Jag tror jag måste lära mej hela den här "+Plugin" grejjen, hur man lägger till osv. berätta gärna hur man gör 😄

Redigerat av DublinMudslide
Postat (redigerat)

JAA! Den var otrolig , Vilken synth använde du ? och vilka namn på orginal pluggsen?

Berätta gärna hur du gör om du har ork och lust, skulle vara evigt tacksam för det 😛

Postat

Sätt dig ned, börja använda mixern.

Då kan du använda de flesta basar och trummor som låter hyffsade och trixa upp ljudet.

fruity mixer på alla instrument, och lite Fruity Reverb på trummorna skadar inte.

Mixa med högre och lägre ljudnivåer och blanda in instrumenten i varandra.

Postat (redigerat)

okej, jo jag märkte att osc3 går att trixa ihop väldigt fint, men hur använder man sig av "effects" ? så fort jag försöker typ lägga den på en plugin eller pack så står det att den inte är en generator inte kan läggas i channeln ;s

EDIT: Rattar på spakarna som in i med får inte alls lika bra klang i basen som han har :rolleyes: , men har rattat Kicken så det dunkar som aldrig förr :rolleyes:

Postat
Hehe du får mecka med pitch evelope 😱 Där har du tricket! 😄

Peace out!

You got PM 🙂

Postat

Du lägger till en vst synth genom att högerklicka på en kanal >> insert >> more >> Klicka på refresh i rutan somm kommer upp. Klicka i "Vaungard (Demo)" och alla andra som du vill ha i listan och lärefter stäng. Nu har du alla dina pluggar i högerklicks menyn >> instert/Replace 😱

// Sebbe

Postat (redigerat)
Du lägger till en vst synth genom att högerklicka på en kanal >> insert >> more >> Klicka på refresh i rutan somm kommer upp. Klicka i "Vaungard (Demo)" och alla andra som du vill ha i listan och lärefter stäng. Nu har du alla dina pluggar i högerklicks menyn >> instert/Replace 😱

// Sebbe

hm.. jag har installerat vanuguard och gjort allt som stod och ändå finns det inte med i rutan när jag refreshar :S , och när jag väljer att lägga en "effect" på ngn av channlarna så säger den att "can't drop effect on to a channel" och så kommer det upp ngt som heter "Wrapper" som inte har ngra funktioner..

Men åter, hur gör jag får att få den sköna bassen som sjodahl har ? Vet att jag kan bli/är grymt tjatig men tycker det är riktigt skojj så vill lära mej hur man gör 😄

Postat
Du lägger till en vst synth genom att högerklicka på en kanal >> insert >> more >> Klicka på refresh i rutan somm kommer upp. Klicka i "Vaungard (Demo)" och alla andra som du vill ha i listan och lärefter stäng. Nu har du alla dina pluggar i högerklicks menyn >> instert/Replace 😉

// Sebbe

hm.. jag har installerat vanuguard och gjort allt som stod och ändå finns det inte med i rutan när jag refreshar :S , och när jag väljer att lägga en "effect" på ngn av channlarna så säger den att "can't drop effect on to a channel" och så kommer det upp ngt som heter "Wrapper" som inte har ngra funktioner..

Men åter, hur gör jag får att få den sköna bassen som sjodahl har ? Vet att jag kan bli/är grymt tjatig men tycker det är riktigt skojj så vill lära mej hur man gör 😆

Du ska inte dra en effekt till någon av kanalerna, du ska endast adressera ljudet till en effektkanal (F9). Fruity wrapper som du säger har inga funktioner säger du? fakjtum med är det nästan viktigaste i hela fl-studio. Det är den som öppnar vst:erna och andra format.

Vad det gäller basen så får du nog kontaklta sjohdal för mer detaljerad info 😆.

Postat (redigerat)

Ja hurra! Precis vad världen behöver!

Jag vill minsann också göra tuff bebistrance!

http://www.speedyshare.com/886889375.html

EDIT: Så att ingen missförstår mig, är det nog bäst att jag lägger till ett [/ironi]

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Där här är riktig

Redigerat av Drik
Postat
Ja hurra! Precis vad världen behöver!

Jag vill minsann också göra tuff bebistrance!

http://www.speedyshare.com/886889375.html

EDIT: Så att ingen missförstår mig, är det nog bäst att jag lägger till ett [/ironi]

LOOOOOOOOOL! 🙂

Hahahaha 😎 - Power to the baybies! 😄

Där här är riktig TRANCE

😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.