Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och mixar ett projekt i Cubase SX 2. Projektet består av ca 12 audiokanaler. Jag använde mig av diverse compressorer, Eq, reveb etc som är ganska "tunga" att köra. När jag var klar med mixningen körde jag en nedmixning av alltihop. Direkt när nedmixningen var klar fick jag ett meddelande som lyder följande:

"A serious problem has occured. Please try to save your song under another name and then restart Cubasesx.exe. If this problem persists please contact Steinberg Technical Support with a description of what you do to create this problem, and the created file; C:\program\steinberg\cubasesx2\cubasesx.LOG."

Jag provar att spara mitt projekt under ett annat namn som jag blev tillsagd av meddelandet. När jag tittar på projektfilen med det nya namnet som jag nyss sparat så är filen 0 kb. När jag försöker öppna det ursprungliga projektet igen så får jag bara samma meddelande. Jag kan alltså inte längre öppna mitt projekt, allt är borta!

En teori som jag har är att jag har lastat projektet med för många pluggar och att minnet i datorn helt enkelt inte räcker till. Detta får kanske Cubase att få frispel när jag då försöker ladda in allt på en gång.

Om någon har nåt tips hur jag ska göra så får ni gärna hjälpa mig! 😛

Annons
Postat

Kan det vara nån plugg som har hängt sig och ligger kvar och drar ner hela skiten när Cubase försöker ladda projektet... 😛

Har du testat att starta om datorn?

Annars får du testa att avinstallera pluggarna du har använt (en åt gången) och testladda projektet emellan. Cubase borde bråka lite, men inte krascha...

Postat (redigerat)

Uj uj uj, det här verkar inte vara bra. Arbetar inte med Cubase överhuvudtaget men men. Har du ingen annan fil spard som är väldigt när den du ade klar? Välj den istället då.

Tycker att du ska skicka log filen till steinberg precis som det står i fel meddelandet. Med så lite info som man får genom ditt inlägg är det svårt att sätta fingret på vad det är exakt.

---------------------------------------------------------

Hade ett liknande fel i Fl-studio 4, på den tiden körde jag win 98. och det gick inte att spara. Filerna blev 0kb och det var allt. Efter en del sökande blanf filer så gav jag upp . När sedan Xp införskaffades installerade jag det på alla mina datoer . då funkade det perfekt 😎... Vet inte varför fl 4 inte funkade under 98 på mina datoer.

Hade ett likande problem med E-jay 6. Kunde inte spela egna melodier där. Skicade en liknande log fil för e-jay. När sedan svaret kom till baka bläv jag lää chockad. Det var mitt nya grafik kort som orsakade problemet 😛 .

På ditt problem har jag tyvärr ingen anna lösning är att kontakta steinberg själv.

Kan det vara nån plugg som har hängt sig och ligger kvar och drar ner hela skiten när Cubase försöker ladda projektet...

Har du testat att starta om datorn?

Annars får du testa att avinstallera pluggarna du har använt (en åt gången) och testladda projektet emellan. Cubase borde bråka lite, men inte krascha...

Visst beror det säker på nån av pluggarna men jag tror inte att man kan felsöka på ditt sätt eftersomdet är ett projekt som inte går att spara. Sätt som funkar är ju att göra ett projet för varje plugg och försöka spara. Det som inte går funkar inte 🙂...

Redigerat av Nexustwins
Postat

Lita aldrig på Cubase eller datorer. Dom är djävulens påfund 😆! Räkna med att Cubase och eller datorn pajar!

Backup, backup , backup!

.... och backup på backupen!

Postat

Fast... du kan väl bara starta upp ett nytt projekt och importera audiofilerna från den gamla mappen. Så slipper du i alla fall spela in allt på nytt. Förutsätter att du inte lagt allt du spelar in i en enda fetmapp för då har du problem med att hitta rätt audiofilerna antar jag!

Postat

Har haft nästan samma problem. Jag har fått upp samma dialogruta, men jag har alltid kunnat spara filen efteråt (i både samma namn och ett nytt). 😆

Jag har däremot fått en vana att direkt skrota projekt som jag inte gillar genom att bara stänga ner projektet och välja att inte spara i dialogrutan. Dessvärre sitter vanan inne även när det är ett projekt jag tycker låter bra, vilket i ett otal gånger resulterat i att jag oavsiktligt skrotat det projektet. Så jag vet iaf hur det känns! 😆

Kanske lite intetsägande inlägg men om jag hittar nån lösning nån gång så hör jag av mig! 😆

Postat
Förutsätter att du inte lagt allt du spelar in i en enda fetmapp för då har du problem med att hitta rätt audiofilerna antar jag!

Jo, audiofilerna ligger tryckt i en annan mapp... antar jag i alla fall. Det är nämligen inte min egen dator som strular. Det är en polare som jag hjälper med ett projekt. Jag får be en bön och hoppas att han sparat orginalfilerna någon annan stans! 😄

• 1 år senare...
ub_beast (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej,

När jag idag skulle öppna mitt cubase SX-projekt så gick inte detta. Mycket frustrerande eftersom jag arbetat i ganska många timmar med det.

Felmeddelande: "A serious problem has occurred: please try and save your song under another name and then restart Cubasesx.exe. If the problem persist please contact Steinberg Technical Support with a description of what you do to create this problem, and the created file C:\Program\Steinberg\CubaseSX\Cubase.LOG."

Problemet är att jag sparade som vanligt och att jag därmed inte har en aning om vad jag kan ha gjort för att skapa detta problem. Ingen fil med namnet Cubase.LOG finns under angiven destination heller.

Jag har arbetat med projektet på liknande sätt som jag alltid gjort, med undantag för användadet av en plug-in som heter Rverb som dock alltid funnits bland mina plug-ins.

Jag vet att detta inte är mycket att gå på, men jag är desperat. Finns det någon som möjligen kan ha en idé om vad det är som är problemet.

/Oskar

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Postat

När det strular på det sättet, så är det nästan alltid någon plugg som ställer till det.

Gör så, att du plockar ut Rverb-pluggen från vstplugins-mappen (det finns 2 st vstplugins-mappar; en direkt under steinberg-mappen och en under din cubase-versions mapp, så hjälper inte den ena, kan du kolla om pluggen finns i den andra också) och flyttar den till en tillfällig mapp utanför steinberg-mappen.

Om det inte hjälper med den, så kan det vara någon annan plugg som bråkar - och då är det nog enklast att börja med att flytta ut alla pluggarna till en tillfällig mapp, på samma sätt som jag beskrev ovan - och sedan testa att ladda in projektet efter att ha lagt tillbaks en plugin i taget, så hittar du till slut vilken som bråkar.

ub_beast (oregistrerad)
Postat
När det strular på det sättet, så är det nästan alltid någon plugg som ställer till det.

Gör så, att du plockar ut Rverb-pluggen från vstplugins-mappen (det finns 2 st vstplugins-mappar; en direkt under steinberg-mappen och en under din cubase-versions mapp, så hjälper inte den ena, kan du kolla om pluggen finns i den andra också) och flyttar den till en tillfällig mapp utanför steinberg-mappen.

Om det inte hjälper med den, så kan det vara någon annan plugg som bråkar - och då är det nog enklast att börja med att flytta ut alla pluggarna till en tillfällig mapp, på samma sätt som jag beskrev ovan - och sedan testa att ladda in projektet efter att ha lagt tillbaks en plugin i taget, så hittar du till slut vilken som bråkar.

TACK!! Ska testa detta ikväll efter jobbet. Hoppas det funkar 😎

Postat
Sitter och mixar ett projekt i Cubase SX 2. Projektet består av ca 12 audiokanaler. Jag använde mig av diverse compressorer, Eq, reveb etc som är ganska "tunga" att köra. När jag var klar med mixningen körde jag en nedmixning av alltihop. Direkt när nedmixningen var klar fick jag ett meddelande som lyder följande:

"A serious problem has occured. Please try to save your song under another name and then restart Cubasesx.exe. If this problem persists please contact Steinberg Technical Support with a description of what you do to create this problem, and the created file; C:\program\steinberg\cubasesx2\cubasesx.LOG."

Jag provar att spara mitt projekt under ett annat namn som jag blev tillsagd av meddelandet. När jag tittar på projektfilen med det nya namnet som jag nyss sparat så är filen 0 kb. När jag försöker öppna det ursprungliga projektet igen så får jag bara samma meddelande. Jag kan alltså inte längre öppna mitt projekt, allt är borta!

En teori som jag har är att jag har lastat projektet med för många pluggar och att minnet i datorn helt enkelt inte räcker till. Detta får kanske Cubase att få frispel när jag då försöker ladda in allt på en gång.

Om någon har nåt tips hur jag ska göra så får ni gärna hjälpa mig! 😎

Något som BORDE funka är följande:

1. Döp om din Vstplugins-mapp tillfälligt (för att hindra projektet att ladda dina pluggar).

2. Starta projektet (som kommer att klaga på att pluggarna inte är tillgängliga).

3. Rensa alla spår från pluggar.

4. Spara projektet och stäng.

5. Döp tillbaks mappen till ursprungligt namn.

Lycka till.

ub_beast (oregistrerad)
Postat

Tack för hjälpen. Mycket riktigt var det Rverb-pluggen som spökade. Lite synd eftersom jag tyckte den fungerade bättre än de reverbpluggar som jag annars har, men jag får helt enkelt ut på jakt efter en ny plugg. Eller finns det något sätt att få den att fungera? Eller ska jag slänga den i papperskorgen och aldrig titta tillbaka...

Tck för hjälpen i vilket fall.

oskar

Postat

Tack för hjälpen. Mycket riktigt var det Rverb-pluggen som spökade. Lite synd eftersom jag tyckte den fungerade bättre än de reverbpluggar som jag annars har, men jag får helt enkelt ut på jakt efter en ny plugg. Eller finns det något sätt att få den att fungera? Eller ska jag slänga den i papperskorgen och aldrig titta tillbaka...

Tck för hjälpen i vilket fall.

oskar

Det kan ju vara så att någon fil som hör till pluggen, har blivit korrupt - så du skulle kunna testa att installera om pluggen om den har ett installationsprogram. Om det skiter sig igen, så vet du i alla fall hur du löser det... 🙁

Postat

Jag har samma problem... Räcker dock inte med att tömma plugin-mappen. Detta fel fick jag efter att en bluescreen dök upp mitt då jag arbetade. Några fler åtgärder man kan ta sig till?

Postat

Jag har varit ute för att Wav-filer har skadats. Det gick inte att öppna projektet. Använde samma metod som för pluggarna (ovan) och hittade de som var trasiga. Det räckte att öppna och spara om dom i en annan wav-editor (Audacity) så funkade det!

/Jocke

Postat

Tack så jättemycket! Det var ingen trasig wav-fil men ditt tänk fick mig att testa alla filer och det visade sig vara csh-filen som var kajko.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.