milton Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Hur spelar man in plötsliga starka knallar? Har ett jobb nästa helg där jag ska sitta i en stridsvagn och spela in när dom övar strid. Misstänker enorm ljudnivå under kort tid, kommer nog bräcka mickarnas SPL. Kan man dämpa micken på nåt enkelt sätt? (tänker mig nåt slags dämpnings-skydd som man sätter på, likt ett puffskydd...) Erfarenheter?
Elof (oregistrerad) Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 (redigerat) Du får nog se till att ha en dynamisk mick med högt SPL och en limiter innan inspelningsmediet kan jag tänka mig. Shure SM7 (inte 57) eller nån annan basorienterad mick kanske? Annars om du vågar prova konding så testa røde NT2-A, den har högt spl och kan ställas om till rundtagande. ps. jag har ingen erfarenhet av att spela in stridsvagnar 😄 Redigerat 19 augusti 2006 av Elof
Florian le Sage Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Detta är en konst att spela in, har hört många sk proffsiga ljudupptagningar med både skott och fyrvekerier, verkar inte som om någon lyckas med skiten faktiskt pga de oerhört höga transienterna, förmodligen finns det någon mikrofon som är optimal för detta samtidigt som en utlrasnabb limiter vore på sin plats, alltså inte vad man kan ta med i fält s.a.s. varför ditt jobb blir en till utmaning, var rullar det tanks förresten idag? Lumpen misstänker jag, testa i alla fall (vet ju inte vad du har för inspelningsmedium) med mkt låg gain och en hyfsad kondensatormik, så får du gärna posta dina resultat här, alltid intressant! 😄
milton Postat 19 augusti 2006 Trådstartare Postat 19 augusti 2006 (redigerat) Tack för tipsen. Lutar åt att köra två olika dynamiska, och experimentera lite under tiden, förhoppningsvis få ok resultat från nån. Tanksen rullar i skåne, på P7 i Revingehed, och jag är där med företaget (medieproduktionsbolag) som gör ett filmjobb. PS. Ska bli förbannat kul att åka stridsvagn när dom drar igång kanonerna 😄 Redigerat 19 augusti 2006 av milton
Florian le Sage Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 (redigerat) ok, vi beskjöt sådana konservburkar när jag låg i förnämliga artilleriet på 80-talet, A7 Visby, idel alerta gossar med pansarbrytande grantaer från våra haubitsar, jämt bråk på båten från Visby till Nynäs mellan regementgrabbarna (pansarasen var ju korta små kaxiga individer 😆 ) vi var resliga aristoktrater från Mälardalen... 😳 jag tycker dock du skall testa med en kondensator+ din dynamiska vilken du nu väljer, trial/error...du får ju med lite extra med mitt förslag... 😎 fyllestavning här och därr... Redigerat 19 augusti 2006 av Florian le Sage
pme (oregistrerad) Postat 20 augusti 2006 Postat 20 augusti 2006 Ticket är nog att använda flera mikar. Strunta i att några bottnar vid skotten, mixa in de som inte bottnar.
Frank Zappa Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) En akg D112 borde ju funka, men kan du inte ställa en dynamisk mick i närheten och en konding 150 m bort eller nåt och mixa ihop dem, (då får du ha två inspelningsmedier på olika ställen, du får be en kompis om hjälp). Men jag antar att du inte kan säga "grabbar det blev fel här, kan vi ta om?" 😆 Redigerat 28 augusti 2006 av Frank Zappa
Itzhak Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Hur spelar man in plötsliga starka knallar? Har ett jobb nästa helg där jag ska sitta i en stridsvagn och spela in när dom övar strid. Misstänker enorm ljudnivå under kort tid, kommer nog bräcka mickarnas SPL. Kan man dämpa micken på nåt enkelt sätt? (tänker mig nåt slags dämpnings-skydd som man sätter på, likt ett puffskydd...) Erfarenheter? se till att ha ett medie där du kan spela in med stort bitdjup, så att du kan ha mycket utrymme till transistenter, utan att ljudet blir dåligt i svaga partier. då har du möjlighet att finlira i efterhand. dämpning för mickens skull behövs kanske inte. däremot så kanske ljudet inte låter så "häftigt" som man kanske tror när det gäller knallar (sådant låter häftigare utanför på lite avstånd), men dialog och mekaniska ljud kan ju vara intressanta på sitt sätt. du spelar väl in i stereo?
Xancerman Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 då jag håller på med vapenljud en hel del (även stridsvagnsljud) så är det nästan en omöjlighet att få en källa som inte distar.. knepet är att spela in med så låg volym som möjligt och sedan köra hårt med limits i efterhand för att få det fylligt.
Hilmer Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Jag gjorde lumpen i en IKV91 som inte är en stridsvagn definitionsmässigt, men ser ut som en stridsvagn och låter som en stridsvagn. 9 cm kanon hade den i alla fall. Nu var ju det här '90-'91 och man glömmer fortare än man önskar nuförtiden, men om du sitter i stridsvagnen och har mickarna inne i stridsvagnen så kommer du nog inte att få en så fantastisk smäll som du tror. Det jag kommer ihåg från våra skjutövningar är mera rasslet från mekaniken när kanonröret rekylerade och kastade ut tomhylsan. Men vi hade ju naturligtvis hörselskydd på oss så den riktiga toppen dämpades ju förstås av dem. Det intressantaste under övningen kommer nog ändå att vara att höra eldgivningskommandona och samtalen inne i vagnarna. Motorerna låter ju en hel del så det kan vara idé att se till att du kan få med intercomen plus radiotrafiken. Har du däremot micken utanför vagnen så smäller det desto mer.
Xancerman Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) kan visa några exempel från min värnplikt.. hade med mig en minidisc och en sony ECM-MS907 mic.. detta lyckades jag snappa upp.. är rätt nöjd med inspelningarna, då jag med ganska små medel lyckats frilägga själva skottljuden i efterhand. hoppas det ger lite inblick. https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=29840 Redigerat 28 augusti 2006 av Xancerman
iOlle Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 En bra idé kan nog vara att se till att du har en bra stereo mic som ta upp ambiencen, den kommer antagligen att bottna vid skott men det spelar mindre roll om du har en backup mic med lågt ställd gain som säkert klarar smällen som du kan mixa in när ambience micken spricker. Limitera den starkt vid redigering så får du en riktig fet smäll! Då borde du vara hemma... // O
milton Postat 3 september 2006 Trådstartare Postat 3 september 2006 Väcker tråden igen... Vart ute en dag nu, och ska börja klippa materialet i veckan. Hade en MD som stod vid en avskild radio och bara spela in radiokommunikationen. Samtidigt sprang jag omkring och försökte fånga stridsljuden på bästa sätt, automatelden lät bra, kanonskotten blev sådär var första intrycket. Till nästa gång (ska dit ett antal gånger i höst) tänkte jag sätta upp en ambiencemik på avstånd nånstans ute i skogen för att bara fånga ljudet av avlägsen strid. Dova smäller långt borta, blandat med fågelkvitter...vi får se hur det blir. Till den som ska göra något liknande i framtiden kan jag tipsa om... - Det är klurigt att monitorlyssna när det samtidigt krävs dubbla (!) hörselskydd när man befinner sig närmre än 100 m från stridsvagnarna... 😎 - Terrängbilar skumpar. Som f-n. Packa utrustningen säkert!
Florian le Sage Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 jag tror på ambient-tipset, räcker ju om du befinner dig 100m ifrån...kondensator!
Overkill Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Till nästa gång (ska dit ett antal gånger i höst) tänkte jag sätta uppen ambiencemik på avstånd nånstans ute i skogen för att bara fånga ljudet av avlägsen strid. Dova smäller långt borta, blandat med fågelkvitter...vi får se hur det blir. Finns dte verkligen fåglar i närheten där? 😏 Dumma saker i så fall 😕
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.