Jump to content
Annons

Glorybox - How does it feel


Jimmy.H

Recommended Posts

LÅTNAMN: How does it feel

ARTIST/GRUPP: Glorybox

GENRE: Någon slags synth

LÅTLÄNGD: 3.39

KOMPOSITÖR: Jimmy Häggström

PRODUCENT: Jimmy Häggström

EV. MEDVERKANDE: Jimmy Häggström

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 6,68 MB

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Glorybox - How does it feel

En skiss på en låt jag håller på med. Jag vore tacksam över synpunkter på arr. Framförallt sången. Jag hade en idé om att en enda textrad skulle repeteras genom hela låten, men blir det för mycket? Ska jag kanske ta bort en del sång?

Jag är absolut ingen sångare så kritik på sånginsatsen behöver jag inte. Det är slasksång så ljudet på sången behöver inte heller bedömas. och trummorna är bara ett slaskspår också. Jag ska programmera ett riktigt trumspår innan låten är färdig.

Så kritik/förslag kring arrangemang är alltså det jag skulle vilja ha i första hand.

Tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saknar bas i ljudbilden.

Visst kan man upprepa en fras, fast det kunde nog bli starkare om det på ett eller två ställen kom in något som bröt eller kompletterade. En kör sjungandes ett stycke "hymn"? (Fast det bör nog inte vara i stil med "gilla läget, gilla-la-lala-läget")

Skulle kanske tjäna på att vara långsammare samt mer mörk och suggestiv.

När du lägger nytt trumspår - ta bort cocktailkänslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar bas i ljudbilden.

Precis...

Får lite depeche känsla. Saknar lite kraft i rösten bara.

Den ger en trevlig eftersmak, skulle bara vilja ha lite mer variation.

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Tack för era synpunkter.

DåligtGehör: Trumspåret har du helt rätt i. Faktum är att jag bara la in en färdig rythm från combinatorn i Reason bara för att ha nåt att gå efter. Så helt andra trummor kommer det bli (utan cocktailkänsla) 😉

Jag tror dock inte att jag kommer göra den långsammare. Men tack för tipset!

stajo: Kul att den gav en trevlig eftersmak. Ska kanske försöka få lite mer kraft i rösten, men som jag skrev så är jag ingen sångare och tycker att allt som kommer ut ur käften låter förjävligt, så det är lite svårt att få in nån känsla. 🙂

Jag ska försöka pilla ihop lite mer variation och fixa trummorna så får vi se vad det blir. Tack tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Nu har jag gjort en ny version av låten. Ursprungslänken pekar till den nya versionen.

Det vore schysst som attan om ni som lyssnade på den gamla och kommenterade orkar lyssna nu och se om det är bättre eller om det rentav har blivit sämre nu?

Och alla ni andra får mer än gärna lyssna och kommentera också! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ha lite mer luft/dynamik emellanåt eftersom det blir lite för monotont för denna typ av synth.

Sen skulle jag ta bort lite av boomkänslan som bastrumman har, genom att jobba med eq el. lägga till en till bastrumma med mer diskant och sänka den basiga som redan finns där.

Jag vet att du inte ville ha kritik på sången men när du sjungit om så höj sången!Det är ju precis sån här röst man ska ha till äkta svensk synth :rolleyes:

Men helt klart en skön låt att jobba vidare på! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så som DM skulle låta om David Gahan skulle knarkat bort allt utom en textrad.

Arret blir lite tråkigt efter ett tag, jag skulle nog behöva någon slags refräng eller något annat break för att riktigt tycka om det. Idén med en enda textrad är lite bättre när du gör den än när exempelvis eric prytz gör det. (call on meeeee)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...