Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När jag använder Automation på mina audiokanaler och instrument-audiokanaler så fungerar det helt utmärkt att använda touch funktionen. Men nu så vill jag använda automation på en aux-kanal och har därför lagt ut en kanal i arrange-fönstret och ställt in den till den auxkanalen jag vill använda. Men när jag då sätter på touch och gör min automation så sparas inget. Jag får istället gå in i rullgardinen och välja vad jag vill ska automatiseras och sedan rita in allt. Just nu så är det i form av bypas jag vill automatisera, och det finns inte att välja i rullgardinen så det blir lite svårt att rita in min bypasning.

Någon som vet hur man ska få automationen att fungera på aux-kanaler. Det borde ju inte vara någon skillnad mot andra kanaler, men jag får det inte att funka 🙁

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Konstigt, du vet väl att du inte behöver lägga ut kanalen och sen därefter spela in din automation?

Om du sätter aux i touch/write läge och spelar in din automation ska aux kanalen komma upp automatiskt i arr fönstret.

Vet faktiskt inte varför det inte funkar, har du senaste uppdateringen, 7.2.2?

I värsta fall kan du ju alltid skicka signalen till en bus och automatisera där.

Lycka till 😛

• 4 veckor senare...
Postat
Konstigt, du vet väl att du inte behöver lägga ut kanalen och sen därefter spela in din automation?

Om du sätter aux i touch/write läge och spelar in din automation ska aux kanalen komma upp automatiskt i arr fönstret.

Vet faktiskt inte varför det inte funkar, har du senaste uppdateringen, 7.2.2?

I värsta fall kan du ju alltid skicka signalen till en bus och automatisera där.

Lycka till :rolleyes:

Jorå det vet jag, men grejen är den att när jag ställer Aux-kanalen i touch läge och sedan ändrar intsällningar medans låten spelas så spras det inte. Jag måste istället rita ut allt för att det ska funka. Jag har senaste uppdateringarna så det är inget problem. Men som sagt, det går ju att skicka till en bus och lösa det på så sätt. Men här kommer ytterligare en fråga:

Hur kopierar jag min automation, om jag t.ex. har gjort ett fint filtersvep innan refrängen på en låt och vill ha samma effekt innan andra refrängen. Hur flyttar jag då all automation? Har lyckats med det ibland, men då av en slump. Har försökt lite allt möjligt men aldrig riktigt förstått hur man ska göra 😉

• 2 veckor senare...
Postat

Vet inte om det är det bästa sättet men det jag gör är att jag drar iväg den "klossen" där automationen ligger och helt enkelt flyttar den dit där den nya automationen ska ligga då kommer en fråga upp typ "do you want to copy the automation?" och då kan du ta bort klossen "do you want to delete the automation aswell" (NO) och sen flyttar du tillbaka den ursprungliga klossen :rolleyes:

(klossen är midi noterna)

Eller om det ska vara samma filtersvep innan båda refrängerna är det ju bara att kopiera.

hoppas det inte blev rörigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.