Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag är sjukt trött på alla jäkla kablar som ligger och irriterar mig hela tiden. Vad finns det för alternativ?

Jag skulle helst av allt slippa gitarrsladdarna men det vore inte fel att slippa sladdarna till sång mikarna också? Finns det alternativ för trådlös MIDI? Hörlurar? Upplys mig!

/Metz

Annons
Postat

Trådlösa system finns för allt... även MIDI. Men trådlösa prylar kan vara känsligt för störningar så jag skulle inte använda dessa i inspelningssammanhang.

Postat

Ja va tusan.. Sputniks körde ju trådlöst mellan gitarr och stärkare redan på 60-talet.. AC/DC under 70-talet etc.. Va tror du han hade i skolväskan egentligen? 🙂

Postat

Tackar för tipsen men shit va dyrt det var. Midi-prylen i alla fall, den andra såg jag inget pris på. Finns det inget som en arbetslös man i sina sämsta år har råd med?

Postat
Har USB anslutning på ditt keyboard för MIDI så ska det teoretiskt gå att fixa med 2 st Bluetooth/USB konverters. Det kan bli billigare.

Huh? Hur skulle du få ihop det menar du? WUSB är väl snarare lösningen isåfall.

Postat
Huh? Hur skulle du få ihop det menar du? WUSB är väl snarare lösningen isåfall.

Jo Wireless USB är ju ännu bättre förståss.. Men jag tänker som så att en BlueTooth/USB konverter gör just det den ska.. Konverterarar USB så att protokoll och annat kan överföras via BlueTooth och vice versa. Och genom att ha en USB/BlueTooth konverter i båda ändarna så bör ju även MIDI-protokollet kunna överföras trådlöst via USB->BlueTooth->USB. Det är ju som sagt en konverter det handlar om.. 😉

Postat

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av billigare trådlösa system. Det enda jag testat, och faktiskt ägt, som varit riktigt bra, i de lägra prisklasserna, är Shure The Guitarist. Och det kostade väl ändå runt 4000.

Postat
Jo Wireless USB är ju ännu bättre förståss.. Men jag tänker som så att en BlueTooth/USB konverter gör just det den ska.. Konverterarar USB så att protokoll och annat kan överföras via BlueTooth och vice versa. Och genom att ha en USB/BlueTooth konverter i båda ändarna så bör ju även MIDI-protokollet kunna överföras trådlöst via USB->BlueTooth->USB. Det är ju som sagt en konverter det handlar om.. 😉

Problemet är ju att det inte är någon "konverter" utan en BT mottagare/sändare som kopplas via USB-porten. BT-donglen i sig har ju ingen aning om hur den ska kommunicera med omvärlden, det är bara en "dum låda".

Det finns visserligen sådana adaptrar som du pratar om, men de brukar vara ganska dyra, och sällsynta.

Postat

Jag körde trådlös gitarr på ett gig en gång. Det var coolt att kunna sväva fritt som fåglarna. kviddevitt kviddevitt.

Det var ett ganska enkelt system men förutsatt att inte det finns för många störningskällor runt omkring så fungerar det bra.

Håller med annars. Jag har ambitionen att ha allting snyggt ordnat så att jag bara kan sätta mig och köra, men efter en vecka eller två så ligger det fullkomliga härvor av sladdar i hela studion. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.