Jump to content
Annons

Externt ljudkort med mick till dator och logic


Twist

Recommended Posts

Tjena!

Jag har nu Logic Express, men jag hittar inte micken i logic som är kopplad genom ljudkortet (Presouns Firebox) som sedan går in med firewire in till datorn.

Vart ska man gå in för att hitta ljudkortet/micken i logic?

Jag får även inget ljud när jag sjunger i micken...vad kan felet vara?

Svar behövs så fort som möjligt.

+Vart ska man gå in för att kunna höra sig själv i hörlurarna när man sjunger..

Tack i förhand

//Twist :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första gången du startar programmet får du välja ljudkort i guiden.

Men nu går du förslagsvis till Audio-menyn i Logic, väljer Audio Hardware and Drivers och ändrar 'Built-in audio' till ditt Firebox.

Link to comment
Dela på andra sajter

På det spår där du ämnar spela in (måste för övrigt vara ett audiospår) kan du välja input, antingen till vänster i arrangemangsfönstret, eller i mixern (äpple+2.)

Leta upp den input där som är mikingången på ljudkortet! Tryck sedan rec på det spåret och enter för att börja spela in.

Vet du förresten om ljudet överhuvudtaget går in i ljudkortet, finns det några LEDs som visar det eller så? Och i så fall, vet du huruvida ljudet går vidare in i datorn? Finns det kanske någon mjukvarumixer som följde med ljudkortet som du kan kolla det på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i Ljud/Midi-inställningar att ditt ljudkort verkligen är valt och att det är inställt för att både hantera ingångar och utgångar. Programmet ligger i mappen Verktygsprogram. Här ställer du även in lite andra ljudparametrar som kan vara bra att komma åt.

Hoppas du hittar lösningen på problemet.

//H

Link to comment
Dela på andra sajter

I garageband syns det att micken fångar upp ljud..

Problemet är att jag inte hittar det som richard sa.

Någon som kan hjälpa mig?

På det spår där du ämnar spela in (måste för övrigt vara ett audiospår) kan du välja input, antingen till vänster i arrangemangsfönstret, eller i mixern (äpple+2.)

Leta upp den input där som är mikingången på ljudkortet! Tryck sedan rec på det spåret och enter för att börja spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp men jag får fortfarande inte in något ljud..

På ljud in i systeminställningar/ljud så är presouns valt men det visar ingenting på "nivå in" att micken tar upp ljud. Jag har spelat in med micken på en pc..så det är inte felet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp men jag får fortfarande inte in något ljud..

På ljud in i systeminställningar/ljud så är presouns valt men det visar ingenting på "nivå in" att micken tar upp ljud. Jag har spelat in med micken på en pc..så det är inte felet..

Har du testat alla valen på input på spåret i Logic såsom Linus visade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill "se" ljudet på ingången innan du spelarin så måste en kanal aktiveras för inspelning.

Det finns en liten "R"-knapp som gör detta. Går också bre med "REC"-knappen på kanalen.

Sen ska din VU-mätare ge utslag (förutsatt att allt annat är rätt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...