Jump to content
Annons

Byta rör i mickar

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Fick ett tips av en jänkare att det kunde vara idé att satsa på nya (bättre) rör i en lågbudgetmick för att krama ur lite mer. Det skulle göra en jäkla skillnad, mannen verkar vara seriös och kompetent så det borde ligga nåt i vad han säger. Han hade gjort det på några av sina egna med bra resultat, klar förbättring tydligen. Företaget han hänvisade till köpte tydligen in rör från Europa. Så frågan är vad säger ni folks och var får man tag på bra rör, det känns ju tokigt att köpa från USA det som dom har importerat från oss här över. Tänkte ev. testa att byta i mina TSM MT 47:or.

Tacksam för svar

Annons
Postat

Tja.. Visst låter rör olika... eftersom snubben är från USA så skulle han säkert rekomendera Mullard-rör.. Jag har bra erfarehet ev deras rör.. Men faktum är att Sovtek är mina favoritrör.. Meen. Vet du inte vad du gör och inte har en bra rörvoltmeter (för bias och sånt). Låt originalrören sitta kvar.. "if it works, dont fix it" du vet, rör i en mic slits inte ut i första taget.

kolla in http://www.tubedepot.com/ för lite mer info..

Postat

Ok tackar oxå för länken. Grejen va att rören kom från Europa tror till och med att företaget hette Europe tubes eller nåt. Ska se om jag hittar tråden där.

Göran

Postat

Hittar inte länken ska fråga mannen själv men är det ingen som har nån info om lyckade rörbyten i lågbudget mickar.

Göran

Postat (redigerat)

Göran,

Visst kan det vara en bra idé att pröva andra fabrikat av rör än det som leverereras i orginal till "Kina mickar"

Tyvärr är det få nytillverkade "småsignalsrör" som är bra idag, gämfört med många fabrikat som tillverkades under 1950/1960 talet.

Jag skulle rekomendera att du letar upp begagnade rör, eller "NOS new old stock" d.v.s. oanvändna gamla rör som någon radioaffär kanske fortfarande har kvar i verkstadens lager.

TSM MT47 som du talar om, lär ha ett 12AX7 (7025) rör, och som på Europeiska heter ECC83, och är ett exakt samma rör.

12AX7:an är inte det lämpligaste röret för en kondensatormikrofon (varför, går jag inte in på här och just nu, det skulle bli allt för tekniskt) men kan fungera hyffsat i alla fall.

Många andra Kina tillverkare använder 12AT7/ECC81 som är mer lämpligt i sammanhanget, eller 6072 (liknar 12AY7) som gör ett mycket bättre jobb, men är dyrare och svårare att få tag på. (6072 orginaltillverkades av General Electric, och används i en del AKG mickar)

Du kan dessvärre inta bara byta till dessa rör då kopplingen är gjord för 12AX7, visserligen kommer det att bli ljud, men med svagare utnivå samt att rörets "arbetspunkt" kommer att hamna fel, med resultat att överstyrningsmarginaler och andra prestanda kommer att försämras.

Bra Europeiska fabrikat som du kan söka efter är:

Telefunken, Philips, Siemens, Valvo, Mullard, Brimar.

Och bra amerikanska fabrikat är: RCA, GE/Genaral Electric, Sylvania, Raython

Nytillverkade fabrikat som gör bra 12AX7 typer är:

JJ-Electronic (Slovakia) som gör en mycket bra variant som heter ECC803S

Sovtek har en billigare variant och heter 12AX7LPS, som jag tror kan fungera bra, har använt detta rör i andra konstruktioner med bra resultat.

Bästa sättet är givetvis att prova så många ECC83/12AX7:or du kommer över, och ta det som låter bäst, brusar minst och framför allt inte skramlar, puttrar eller sprakar av sig själv.

Lycka till

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

kanske en dum fråga men kan det alltså vara värt att byta rör i en GA TC-1 då?

är den verkligen värd det?

Postat (redigerat)

Dream Exp,

Eftersom det sitter nytillverkade rör i alla "Kina mickar" så är det chans att du kan hitta ett bättre rör av samma typ, fast av ett äldre kvalitéts fabrikat.

Tror att det sitter ett 12AT7/ECC81, eller någon "selected" variant av detta som dom kallar för 6072.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Tack för all mycket bra info och det är precis Eurotubes jag pratar om i mitt första inlägg hittade länken efter många om och men. JJ får det nog bli får ta och kolla vad dom kostar kanske inte är så dumt att köpa av Eurotubes ändå. Han testar så vitt jag förstår rören minutiöst och man kan mejla honom vad man är ute efter. Känns ju lite dumt bara att skicka efter Europeiska rör som är importerade till Staterna. Radioaffärer är nog en bra idé har en kompis som kanske kan hjälpa till med det tekniska vet inget om sånt där.

Tack Bosse och Martin.

Göran

Postat

Kollade på JJ hemsida dom har tydligen både en ECC83 och ECC803S vilken ska det vara? Hittade faktiskt ECC83:an på Jam för en 2 hundring.

Göran

Postat (redigerat)

Lägg inte ut onödigt mycket pengar på det dock, skillnaden bör vara ganska subtil.

edit

200kr låter ganska lagom ja 🙁

Redigerat av ChrioN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.