Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag funderar på att skaffa nån ny pryl för att ytterligare förbättra ljudkvaliteten plus att det är kul med nya grejor.

Detta har jag skaffat hittills:

* Stormembransmik för sång

* Cubase SX

* EsiWaveTerminal 192 L

* GuitarPort

* Diverse VST-pluggar

* Alto 6-kanals mixer

Vad ger bäst effekt/krona när det gäller inspelningskvalitet/ljudbild? Kompressor? Mikpreamp? Fler kanaler på mixern?

/Kent J

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Kanske mer minne eller ny processor?

Tråkigt inköp men nog så effektivt.

Postat

Jag tycker nog som VacUm - att en preamp bör vara nästa steg. Då kan du spela in utan att gå omvägen genom en mixer, med allt vad det innebär...

Vilken du ska ha är en smaksak och en fråga för plånboken.

Ett par exempel på trevliga sådana (listpris inom parentes):

Line Audio Design DMP: 2750:-

Studio Projects VTB-1: 1799:-

Joemeek ThreeQ: 1995:-

Summit Audio 2BA-221: 6995:-

Toft Audio EC-1: 6999:-

Postat
Jag rekommenderar en MemoryMoog!

Vad är en MemoryMoog för något? plugin?

Jag tycker nog som VacUm - att en preamp bör vara nästa steg. Då kan du spela in utan att gå omvägen genom en mixer, med allt vad det innebär...

Kan Altos tvåkanals rörpreamp för 895 kr vara värt något? Jag antar att det man är ute efter med en preamp är att få ett varmare ljud. Eller vad är det man är ute efter egentligen?

ratos (oregistrerad)
Postat

En bra mic skadar ju aldrig .... . . .

Postat

kondensatormikrofoner kräver en större spänning för att fungera. En micpreamp tillför denna spänning till mikrofonen. Ofta färgar den ljudet åxå beroende på typ.

Postat

Kan Altos tvåkanals rörpreamp för 895 kr vara värt något? Jag antar att det man är ute efter med en preamp är att få ett varmare ljud. Eller vad är det man är ute efter egentligen?

Jag har aldrig testat Alto själv, så jag vet inte säkert om den är något eller inte - men med tanke på vad jag har hört från andra är de andra alternativen som jag nämnde att föredra...

Varför man använder en micpreamp?

- För att korta signalvägen och därmed få lägre brus än om man går genom en mixers långa signalväg genom eq, bussar etc...

- För att få bättre ljudkvalitet än genom mixerns betydligt billigare preamps.

- Antingen för att få ett rent och ofärgat ljud (exempelvis Line Audio Design), eller för att få ett ljud som är färgat på ett sätt som man gillar, med hjälp av en speciell konstruktion av diskret elektronik eller med hjälp av rörteknik.

Många uppfattar rörkaraktären som ett "varmare" sound - men personligen föredrar jag oftast ett rent och ofärgat sound där huvudsakligen micen har bidragit med sin färgning. En bra funktion om man vill vara extra flexibel och välja sound, är att ha en preamp som är rörbestyckad, som alltså kan ge en rörfärgning - men att man också kan stänga av rörinblandningen helt, som exempelvis på Studio Projects och Summit.

Postat

Inte som din enda preamp. Den är skitkul att leka med man vill överdriva osv. Men den låter inte bra nog för "bra" ljud. Den brusar som en hel stormby men låter rätt coolt ändå. Man får rörvärme så det räcker och blir över...

I slamriga rocksammanhang kan den va kul att plugga in ibland.

Postat

På något sätt så tror jag ändå att du angriper det hela ifrån fel håll. Det är jättebra att du vill satsa på att bygga vidare på din studio och så. Men det blir någonstans väldigt fel när man frågar andra vad man skall köpa.

Jag tycker att du borde lugna dig lite och ta reda på vilka delar som är svagast i din ljudkedja och sedan ta reda på exakt vad det är du vill uppnå med att köpa något nytt.

När jag läser det du skriver känns det lite som att du har någon tusing över, och vill köpa något, utan att egentligen veta om du behöver det. Bättre då att lugna dig lite och tills du själv känner vad du vill ha.

Inget kul svar, men om du utgår ifrån dina egna behov så är chansen större att du verkligen blir nöjd. 😄

Postat
På något sätt så tror jag ändå att du angriper det hela ifrån fel håll. Det är jättebra att du vill satsa på att bygga vidare på din studio och så. Men det blir någonstans väldigt fel när man frågar andra vad man skall köpa.

Jag tycker att du borde lugna dig lite och ta reda på vilka delar som är svagast i din ljudkedja och sedan ta reda på exakt vad det är du vill uppnå med att köpa något nytt.

När jag läser det du skriver känns det lite som att du har någon tusing över, och vill köpa något, utan att egentligen veta om du behöver det. Bättre då att lugna dig lite och tills du själv känner vad du vill ha.

Inget kul svar, men om du utgår ifrån dina egna behov så är chansen större att du verkligen blir nöjd. 😄

Word!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Inget kul svar, men om du utgår ifrån dina egna behov så är chansen större att du verkligen blir nöjd.  😄

Word!

WORD!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.