Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Detdär var en väldigt luddig artikel. Vad är det egentligen frågan om? Nån som kan upplysa?

Att sälja musik som bara går att spela på sitt eget system kan väl knappast anses olagligt så länge de inte har monopol? Och att avsäga sig ansvaret för allt är ju mer en regel än undantag nuförtiden.

Att det sen är oetiskt är ju en annan sak. Men artikeln drog ju inte upp något som direkt skulle bryta mot lagen.

Postat

Det handlar väl om drm-skyddet i acc formatet som antagligen bara stöds av Apples spelare och iTunes. Så uppfattade åtminstone jag det.

Personligen förstår jag förvisso inte hur drm-skydd kan vara lagliga överhuvudtaget.

/Majken

Postat

Fast iTMS är väl inte så väldigt långt från monopolställning? De är väl iaf den klart största aktören på marknaden...

Exakt hur funkar kopieringsskyddet? Jag har aldrig köpt musik från iTMS så...

Postat
Det handlar väl om drm-skyddet i acc formatet som antagligen bara stöds av Apples spelare och iTunes.

Aha. Är det ett proprietärt format som de vägrar släppa ifrån sig eller vadå?

Postat
Aha. Är det ett proprietärt format som de vägrar släppa ifrån sig eller vadå?

Jag antog det när jag läste nyhetsartikeln. Men det kanske det inte är?

Någon glad iTunes-konsument här på forumet? 🙁

/Majken

Postat (redigerat)

Från Wikipedias iTMS-artikel:

Songs are encoded using FairPlay-encrypted 128 kbit/s AAC streams in an mp4 wrapper, using the .m4p extension. [..]

While licenses to the AAC compression and the mp4 file format are readily available, Apple has not agreed to license their proprietary FairPlay encryption scheme to other hardware manufacturers until recently, so only Apple's iPod was able to play AAC files encrypted with Apple's FairPlay technology, apart from computers with iTunes or Quicktime installed. On September 7, 2005 Motorola and Apple announced the Motorola ROKR E1, which comes with built in iTunes software and can also play songs from the iTMS. About two months later the second cell phone with iTunes, the Motorola RAZR V3i, was announced. The Motorola SLVR L7, released in early 2006, became the second actual phone available on the commercial market to support songs encoded by iTunes or purchased on the iTMS.

Alltså: Man måste vara kompis med Apple för att få läsa genom deras kopieringsskydd.

EDIT: Redigerade citatet lite.

Redigerat av tbruce
Postat (redigerat)

Var väll bara en tidsfråga innan detta skulle komma. Det jag undrar är var stämningarna mot pyttemjuk är för att deras WMA skräp inte spelas på ipod. :rolleyes:

Tacka vet jag beatport.com som säljer MP3 med CD kvalitet för 1,49$ 😄 Det är en riktigt onlinemusikbutik som itms/cdon/napster inte kan klå. Dessvärre gäller det enbart EDM.

Redigerat av L.C

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.