Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle precis sätta gips på bakre väggen av kontrollrummet, när jag fick idén at kanske passa på att bygga en stor aborbent där. Nu är det 15 cm isoering och fuktspärr på väggen. Plasten kommer ju förmodligen att reflektera de höga frekvenserna men basen borde ju orka sig igenom. Så jag funderar på om jag skulle bygga ut kanske 30 cm isoering till och få en rejäl absorbent.

Så min plan var att bygga ut 30 cm isoering till, förutom i öronhöjd där jag bygger en diffusor... Vad tror ni om det? och vad ska ja klä isoleringen med? tunt tyg, perforerad massonit eller läkt med lite mellanrum emellan...

Skule behäva hjälp, står med skruvdragarn i högsta beredskap. 🥰

Annons
Postat

Säckväv köpte jag i tygaffären. Luftigare än så kan du nog inte hitta. Funkar skitbra.

30cm till låter ju rätt mycket annars men nu är inte jag så bra på det där med absorbenter. Jag nöjer mig med 15cm roxull flexibats. Funkar kalas bakom mina högtalare iallalfall!

Postat

Att ha diffusorer i öronhöjd är jättebra. Sedan skulle jag rekommendera dig att bygga en Helmholzresonator längs resten av bakväggen. Använd sökfunktionen, och kolla annars in artiklarna jag skrev i MM nr 5-7 2005 (finns för nedladdning på deras webbsida).

Hälsningar

/Henrik

Postat
men är inte en helmutz (eller hur d nu stavas) väldigt smalbandig? ja ska kolla in artiklarna.

Helmholz. Den kan göras bredbandig genom att ha ganska mycket mineralull och ganska lite luftspalt (typ 60-40 förhållande). Sedan kan du ju dela in bakväggen i små fack som dämpar i lite olika frekvenser. Jag har fyra olika Helm i mitt kontrollrum, bakväggen är horisontellt delad i tre (gjorde som horsisontella lock av gipsskivor) och sedan från golvet och upp 800 mm runt hela främre halvan av rummet. Helm är bäst när man vill dämpa bas/lågmid men ändå ha lite reflexioner så att det inte blir totalt dött.

Tja

/Henrik

Postat (redigerat)

Jag tycker du kan varva detta med perforerad masonit och säckväv etc (på olika sektioner förstås) så får du ju hela spektrat utav lagom absorption i de olika banden/registren, prima med ett par diffusorer som sagt,varför inte utöka Helmholz-pricipen i hörnen till basfällor i diagonala vinklar, läs mer om detta där Vogel anvisar dig och på olika sites för din egen skull!

:rolleyes:

Redigerat av Florian le Sage
Postat
varför inte utöka Helmholz-pricipen i hörnen till basfällor i diagonala vinklar

I så fall kombinerat med diffusion åtminstone i öronhöjd. Vinklade bakre hörn med en reflekterande yta riktar ju annars en studs rakt tillbaka mot lyssningspositionen.

Tjipp,

/H

Postat

Tack för alla svar!

Vogel, jag kolla på MM's sida men ja hitta "bara" del 2 för nerladdning, men ja leta kanske dåligt..?

Väggen är 2,1x2,1 (m) med och går ihop med ett snetak. Är det någon som orkar lägga upp en skiss på hur ni skulle göra. Vart ni skulle ha diffusorn, och vilken sort, Och hur ni skulle dela in den dämpande delen..?

Postat
någon som har nått super tips? 

njae, men en fråga.. apråpå:

Nu är det 15 cm isoering och fuktspärr på väggen. Plasten kommer ju förmodligen att reflektera de höga frekvenserna men basen borde ju orka sig igenom.

så du har fuktspärren på insidan av rummet?

a

😳

Postat
Nu är det 15 cm isoering och fuktspärr på väggen. Plasten kommer ju förmodligen att reflektera de höga frekvenserna men basen borde ju orka sig igenom.

så du har fuktspärren på insidan av rummet?

a

😱

Ja... fuktspärren ska ju hålla fukten inne... inte ute

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.