Jump to content
Annons

Vilken av filerna har varit nere en vända i 128kbps?  

32 röster

1. 1. Vilken av filerna har varit nere en vända i 128kbps?

• snutt1
      21
    • snutt2
      3

Recommended Posts

Postat

Gick inte att ladda upp wavfiler så jag gjorde två stycken mp3 i 320kbps. Den ena har hursomhelst varit nere en vända i 128kbps. Vilken?! Posta gärna ett svar i tråden vad du röstade.

Snutt1

Snutt2

Annons
Postat

Otroligt svårt att avgöra...men min gissning är att Snutt1 har varit nere i 128 och vänt. Kan dock inte höra några artefakter, men tycker mig däremot höra ett litet tapp i diskantregistret.

Postat

Om jag hör dåligt mp3 ljud så tycker jag det är lättast att urskilja på trummor och cymbaler osv. i de höga frekvenserna.

Det var inte mycket sånt här men jag tyckte gong gongen lät lite annorlunda och kanske bättre i ex. 2.

Jag röstar på att ex. 1 varit nere i 128. De kanske är identiska, vad vet jag 😎

Bra kodad mp3 i 160kbit/s kan jag inte skilja från cd när jag har försökt i mina skräplurar. Det krävs kanske lite bättre utrustning än min för att höra det?

Kom gärna med fler exempel för det är roligt med blindtester.

Postat

Som magpie sa, det är svårt att urskilja i denna låten eftersom det är relativt luftig ljudbild och inte mycket trummor och cymbaler.

Jag skulle också gissa på ettan. De låter ju marginellt annorlunda men det är svårt att veta vilken som låter "rätt".

Postat

gissar snutt1 men är inte alls säker...

Postat

Finns ju inga fina reverb att jämföra med. och inte mkt hög diskant.

En av snuttarna får dock fram en väldigt högfrekvent ton lite då och då. typ som tv-ljud. och gongen är renare på samma...

Postat

Vad som är relevant att veta är vilken kodare, vilken version av den samt vilken inställning du har använt för att gå ner till 128 kbps. Annars döms 128 kbps automatiskt lätt som något dåligt, vilket inte behöver vara fallet om man kodar "rätt" 😕

Postat (redigerat)
Jejje  Postat den 17 August 2006, 17:25

Hmmm, tycker båda låter skit laugh.gif

hahahaha! 😎🙂

det måste vara 1:an, annars går jag ur forumet! 😆

Redigerat av mange_andersson
Postat

Inbillar mig att 1:an har sämst kvalitet.

Framför allt hihaten känns fräschare i 2:an.

Fråga Joe Zawinul annars, han har koll på sånt! 😕

Postat (redigerat)

Mycket bra jobbat alla utom en stackare som valde fel.

Snutt1 var en vända i ca 128kbps

Redigerat av VacUm
Postat

Tvåan tyckte jag hade (förutom de uppenbart saknade transienterna och höga frekvenserna som gjorde ljudbilden lite tråkigare) sämre dynamik, d.v.s verkade lite komprimerad. Det gick jag på när jag valde.

Efter att jag bestämt mig ville jag undersöka hur bra jag kunde kolla det, utan att kolla vilket som var rätt på forumet. Alltså, jag ville se om jag kunde bekräfta vad mina öron hörde med något verktyg, och med hjälp av lite mätpluggar visade det sig mycket riktigt:

- De höga frekvenserna var något svagare i tvåan

- Tvåan hade mindre skillnad mellan den normaliserade toppen 0dB och hur långt ned den gick i fallen, så att säga, samt hur många olika nivåer den spelade på, eller vad man ska säga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.