Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vill prova att använda min Studio Projects B1 till inspelning av baskagge i ganska litet rum. Riskerar jag att göra sönder micken? Något extra jag ska tänka på? Hur långt ifrån kaggen bör jag vara för att få bästa resultat?

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Finns det nån dämpning på micken?

Postat

-10 och -20 dB

joo den är ju rätt tålig men är samtidigt lite tveksam då jag inte har så många andra stormembranare för tillfället.

Då provar jag! 😱

Elof (oregistrerad)
Postat

Har du 20db pad ska det vara lugnt, har du kollat hur mycket den klarar med pad?

Jag kör en line audio framför kaggen, riktad mot hålet, men inte direkt framför.

Det funkar bra, den micken är absolut inte främst tänkt som en kaggemick...

SM3_kagge.jpg

Postat

...fast micen tål ju inte mer om man kopplar in Pad, utan den skickar ut svagare signal... 😉 Det kan i och för sig behövas för att inte överstyra preampen, så det är definitivt lämpligt att köra med så kraftig Pad som möjligt. Membranet kommer ju att röra sig ganska våldsamt, så det blir en hög utnivå.

B1:an ska tåla 132dB - ungefär som intill ett jetplan som ska starta, så den pallar nog 17 med det - om membranet är upphängt tillräckligt styvt så att det inte slår i botten av luftströmmen - men det märker du när du testar... 😄

Elof (oregistrerad)
Postat
...fast micen tål ju inte mer om man kopplar in Pad, utan den skickar ut svagare signal... :rolleyes: Det kan i och för sig behövas för att inte överstyra preampen, så det är definitivt lämpligt att köra med så kraftig Pad som möjligt. Membranet kommer ju att röra sig ganska våldsamt, så det blir en hög utnivå.

B1:an ska tåla 132dB - ungefär som intill ett jetplan som ska starta, så den pallar nog 17 med det - om membranet är upphängt tillräckligt styvt så att det inte slår i botten av luftströmmen - men det märker du när du testar... 😄

Det är klart, jag blir fundersam: jag har fått överstyrt ljud ur min line audio på lagom gain nivå (alltså inte överstyrd preamp), men när jag kopplade in paden så blev det normalt (jag fick ju självklart gaina mer), hur går det ihop med det du säger?

bara nyfiken. 🙂

Postat
...fast micen tål ju inte mer om man kopplar in Pad, utan den skickar ut svagare signal... :rolleyes: Det kan i och för sig behövas för att inte överstyra preampen, så det är definitivt lämpligt att köra med så kraftig Pad som möjligt. Membranet kommer ju att röra sig ganska våldsamt, så det blir en hög utnivå.

Det är klart, jag blir fundersam: jag har fått överstyrt ljud ur min line audio på lagom gain nivå (alltså inte överstyrd preamp), men när jag kopplade in paden så blev det normalt (jag fick ju självklart gaina mer), hur går det ihop med det du säger?

bara nyfiken. 😎

Jag tror ändå att det var preampen som var överstyrd. De flesta har nämligen ett första ingångssteg, som ligger före både Pad och mätare, så ofta har man inte en chans att bli varnad för överstyrning där... 🙂

Postat

JAJAJA!!! Hahaha

just nu bygger jag om mitt musikrum til ldet bättre. (hoppas jag) så på fredag ska jag försöka testa hur det låter! Har en beta52 också men gillar inte riktigt soundet 🙂 så jag ska prova och sen springer jag väl till datorn direkt efter och berättar hur det gick. Håller B1an bättre elelr tycker jag faktiskt beta52 gör jobbat bra? Vi väntar med spänning! Inte minst jag ilallafall 😆

Elof (oregistrerad)
Postat

Tack claes för infon.

Jag tror inte din B1a kommer göra hela susen och sitta i mixen, men kör b52 inuti kaggen och B1an framför, det kanske blir en höjdare...

Postat (redigerat)

B 1 gör susen i musen, öhh förlåt mixen- om man vet var man skall placera den-såsom med allt annat i mikrofonväg och applikations-handhavande i lyckade studiosammanhang... 🙂

Redigerat av Florian le Sage
Elof (oregistrerad)
Postat
B 1 gör susen i musen, öhh förlåt mixen- om man vet var man skall placera den-såsom med allt annat i mikrofonväg och applikations-handhavande i lyckade studiosammanhang... 😕

Har du prövat den till kagge?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.