Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på med ett födelsedagsprojekt lite jazzstandards typ fly me to the moon, cheek to cheek, The summerwind och sånt där. Har satt trummor piano bas gitarr och sånt men det är lite svårt att arrangera brasset. Vill ha lite storbandsfeeling.

Tendensen är att jag gör för mycket. Det är svårt att inte vräka på med arton saxofoner och trettio trumpeter som blåser hej vilt i varenda takt.

Skulle vara kul att göra det själv och inte knycka midis. Vad bör man tänka på tycker ni? är instrumenteringen snorviktig? Någon som sysslat med detta som vill ge lite tips eller ideér om hur man kan börja. 😆

Annons
Postat

Tänk fyrstämmigt och linjärt. Har ingen aning om hur mycket jazzarrangering/harmonilära du har koll på men vet du vilka skalor som gäller över alla ackordsfunktioner så håll dig till det om du inte vill krångla till det. Även om du har fler än fyra blåsinstrument så låt dom dubba varandra och kanske dela på sig när det passar i så fall. Det finns oändligt många regler att tillämpa, men är du "hemma" i jazzmusik och vet hur det ska låta så kan du säkert få till nåt på gehör. Lyssna/planka lite storband som uppvärmning så kommer det nog ordna sig.

Postat
Lyssna/planka lite storband som uppvärmning så kommer det nog ordna sig.

Några förslag?

lite koll har jag väl, men som sagt var det är inte lätt att låta bli att fläska på. skall tänka på det du sagt. 😆

Postat

tjena.

jag har arrangerat storband.

du kan ju börja med att göra en sättning. stort eller litet storband

stort:

4 trumpeter

4 tromboner

2 altsax

2 tenorsax

1 barytonsax

eller litet:

2 trumpeter

2 tromboner

1 altsax

1 tenorsax

1 barytonsax

sen krävs det ju mycket kunskap och träning för att göra snygga arr. jag kan tyvärr inte skicka mina arr eftersom det är covers men jag kan länka till en låt med mitt band där vi har besök av jönköpings storband. det är i liten sättning och det är inte jazz, så det är väldigt enkla arrangemang. annars har jag arrangerat queenlåtar för fullt storband

Postat
Lyssna/planka lite storband som uppvärmning så kommer det nog ordna sig.

Några förslag?

lite koll har jag väl, men som sagt var det är inte lätt att låta bli att fläska på. skall tänka på det du sagt. 😆

Svenska storband som Tolvan big band, Bohuslän Bigband och Norrbotten big band är bra. Anders Berglund skriver grymt bra arr i instuderingssyfte faktiskt. Kanske en aning tråkiga men är sådär korrekta och håller ändå en komplex nivå. Det roliga med honom är att han får vääldigt färgade ackord att låta helt naturligt och varje färgning helt nödvändig.

Postat

Har lyssnat lite mer nu när jag kom hem från jobbet. Snyggt. Man blir på gott humör. Hur stor blåssektion är det? 🙂

Postat (redigerat)

Har lyssnat lite mer nu när jag kom hem från jobbet. Snyggt. Man blir på gott humör. Hur stor blåssektion är det? 🙂

hej. det är den lilla sättningen som jag nämnde ovan!

om du vill höra mer så kan du ladda ner alla våra låtar på yodapop.gnu.nu

/josef

Redigerat av josie87
Postat

Det här är intressant, vill nämligen använda lite blås på våran kommande skiva. Vad använder ni för samplingar alt. vst-instrument när ni gör sånt här?

Postat
Det här är intressant, vill nämligen använda lite blås på våran kommande skiva. Vad använder ni för samplingar alt. vst-instrument när ni gör sånt här?

förutom på länken som jag skrev där vi hade jkpg storband så jag har använt edirol hyper canvas. det suger röv men när jag har arrangerat har det varit mest för arrangerandets skull... så jag avråder dit att använda det 🙂

Postat (redigerat)

Blås är i allmänhet fruktansvärt tragiskt svårt att få till programmerat så det låter bra. Hyr in en saxofonist och en trumpetare och låt dom lägga några stämmor var istället. Det är det värt, bara du ser till att det är rutinerat folk!! Det brukar funka att stödja upp med synth-tromboner om det ska vara med och om dom inte spelar helt själva någon gång. Skriver du ut noter ordentligt så är min erfarenhet att blåsare i regel sätter det mesta på en gång.

edit: och känslan när man jämför sina programmerade arr mot dom riktiga är värt varenda spänn. Även om man har slitit i _dagar_ med att få arret att låta bra.

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Garritan jazz är väl det instrument som jag tycker låter mest trovärdigt för jazz. Men blås är som sagt svårt att få till. Har man inte råd att hyra så finns det ju ett par ganska nya alternativ.

Big fisdh audios first call horns låter enligt många bra. har bara lyssant demo själv så jag vet inte.

http://www.bigfishaudio.com/4DCGI/detail.html?769

En annan intressant ínstrumentplugg är ubershqalls liquid instrument. Den bygger på motorn i melodyne och är således riktiga samplade instrumentfraser som man kan laborera med i ett fönster. Jag tycker inte att ide´n är fullständigt utveklad men tanken bakom instrumentet är intressant. I en mer välutvecklad form så borde det vara nära nog det bästa man kan åstadkomma med datoriserat blås.

http://www.timespace.com/LIS.asp

Liquid instrumet inehåller än så länge instrumenten saxofon, horns, elbas och gitarr.

Problemet är väl att ett blåsinstrument innehåller så många expressionsmöjligheter (rätta mig gärna om jag har fel) att en plugg blir svår att hantera på grund av alla parametrar. Skaffar man sig ett midiblåsmunstycke så kanske man kan få det mer levande men då måste man förmodligen kunna behärska lite blåsteknik också. 😎

Redigerat av Egghuvud
Postat

Om du skriver för riktig storbandssättning, gör det ändå inte mer komplicerat än om du skulle gjort det för en mindre sättning.

Tricket är att inte ha så många ideér igång sammtidigt, antingen kompar blåset, spelar bakgrunder eller solin. Och det blir ofta väldigt mycket samma toner i "sektionerna"...

Lyssna också på Thad Jones o Mel Lewis Big Band! eller Count Basie, Duke Ellington, Glenn Miller mfl.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.