Jump to content
Annons

Vilka av dessa monitorer?

adama

Recommended Posts

Tjena. Jag ska köpa ett par monitorer som får kosta max 5000 kr. Jag har kollat runt en hel del, men det är så svårt att gå runt bland affärer och jämföra eftersom de alla har olika akustiska miljöer. Vill höra vad ni har att säga om dessa monitorer? Har ni hört bra om något par? Egna erfarenheter? Förslag på monitorer i den prisklassen?? mm.

• KRK RP6
  • Yamaha HS-50
  • ESI InEar 05
  • Fostex PM.1
  • Fostex PM.2

Att PM-2 brädar lillebror är jag medveten om. Men är det värt tusenlappen extra?

tack på förhand / adama

Redigerat av adama
Dela på andra sajter

Annons

jag tycker du kan skippa fostex delen totalt.. tycker de flesta låter bajs.-.

mina tapco s-5 funkar helt ok, ska komplettera med en baslåda aswell. sen har jag diverse referens o andra högtalare me. men ska inte yttra mig om dom då dom ligger i en annan prisklass.. 😉

Dela på andra sajter

Har Yamaha HS50 - helnöjd, gav 3500 kr på SoundonSound. Man får visserligen inte mycket till djupbas i dem menvill man ha det får man komplettera med en sub.

Dela på andra sajter

Jag har ett par Tapco S5... kostar väl knappt 4000:- för ett par... Addera dom till din lista tycker jag 😉

Esi nEar05 tycker iaf jag att du kan stryka helt...

ESI InEar är iaf längst ner på listan (ja, inte längst ner, men ja, du fattar 😉). Tapco S5 hamnar inte på listan. Kanske bättre än ESI InEar. Men anledningen till att jag skrev ESI InEar istället är: Ifall jag ska köpa monitorer för 4000 så ligger Yamaha HS-50 och Fostex PM.1 två steg före (för min del). Ville täcka några olika prisklasser, och därmed hamnade ESI på listan.

men tack för tipset 😄 / adama

Dela på andra sajter

Har Yamaha HS50 - helnöjd, gav 3500 kr på SoundonSound. Man får visserligen inte mycket till djupbas i dem menvill man ha det får man komplettera med en sub.

precis! Lite basfattigt, sysslar mestadels med pop och kanske inte behöver suuuperdjup bas. Men ändå för basfattigt. Men stöört detaljrika monitorer. Blev mycket imponerad. kostar 3000/paret på thomann by the way. 4000 på deluxe. thomann rox!!

IDF! Men har du lyssnat på dessa Fostex då? Dom låter mkt bra enligt mig iaf.

Redigerat av adama
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag lyssnade på i stort sett alla monitorer under 10 000:- för ett tag sedan.

(Lätt överdrift men det var många)

Jag hittade Blue Sky Mediadesk. Kostar 7 500-8 000 nya.

Köpte mina beggade för 3 500:-

Hittade den här annonsen på vendolin:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4453118

Blue Sky Mediadesk info:

http://www.abluesky.com/p_s_gb/p3s7.html

För 4 500:- hittar du inget nytt som slår dem här.

Alla tester jag sett på dessa har varit högsta betyg.

Tar inte stor plats, men man måste ha uttrymme för subbas.

Lyssna och jag kan sätta mitt skägg på att du inte köper några Fostex eller Behringer efter du har lyssnat på Blue Sky.

Upplösningen är fenomenal och du hör långt ned i frekvenserna.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

KRK RP6 eller Event TR6 skulle jag satsat på. Jag har förvisso inte hört nån av dem, men deras små och storasyskon låter riktigt fint.

Men det är rätt lönlöst att fråga om sånnt här egentligen. Det är så subjektivt vad man gillar för monitorer. Det bästa är att gå till en affär och provlyssna, köp de du tycker låter bäst helt enkelt. Antingen det eller gå på känsla.

Dela på andra sajter

Har du lyssnat på Behringer B2031A också? Dom jag testat funkar super för priset...

har en fobi mot behringer som jag försöker bekämpa då de faktiskt gör bra grejjer till och från. Jag tror jag har testat dom, kollade inte så noga på modellnamnet. Om det är dom så är dom sådär i min mening. Då är fostex(arna) och Yamaha HS-50 bättre! Men ska kolla närmare på dom! tack för svaret/ adama

Dela på andra sajter

Blue Sky Mediadesk info:

Lyssna och jag kan sätta mitt skägg på att du inte köper några Fostex eller Behringer efter du har lyssnat på Blue Sky.

Ska kolla upp det! Kanske inget superpris begagnat då de kostar 6000 på thomann

http://www.thomann.de/thoiw5_blue_sky_medi...1_prodinfo.html

Redigerat av adama
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns många trådar om monitorer.

Så jag borde väl hänvisa till dem, men nu är jag lite skrivsugen så då skiter vi i det :-)

Alla monitorer jag lyssnade på under 5 000:- lät ok. Ingen var fantastisk eller riktgt dåliga, mja M-Audio hade nåt billigt meck som inte lät bra i mina öron.

Om jag fick rekommendera några (Och inte för andra gången säga att Blue Sky Mediadesk är det bästa sedan skivat bröd) så ligger faktiskt Behringer bra till ljudmässigt.

Man får dock passa sig, rapporter om radiomottagning i Berhinger lådan finns.

Be att få hyra hem och testa...

Gillar Genelecs minsta kostar väl 6500:- och inte mycket djupbas, men bra upplösning är det.

Event fin upplösning inte lika mycket bottendrag som Berhinger.

KRK RP låt som dem andra, KRKs V serie däremot dem låter bra, till andra pengar tyvärr.

Men som sagt lyssna själv.

Dela på andra sajter

Men som sagt lyssna själv.

jajamensan. Men då jag kanske inte än har utvecklat mitt öra till 100% gällande lyssning så kan det faktiskt vara lönt att höra runt med er och först få en uppfattning om typ top5, sedan därefter lyssna, lyssna, lyssna.....

men det är klart, det är ju mina öron som ska må bra 😛

Någon som har något mer att säga om Yamaha HS-50. Kostar 3000 kronor på thomann, vilket enligt mig är ett nästan olagligt lågt pris för så bra ljud.

Som sagt tidigare. Basfattigt men stört detaljrikt. Detaljrikare än KRK RP6 tycker jag, men mindre bas då. Är så osäker :rolleyes:

/adama

Redigerat av adama
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Blue Sky Mediadesk info:

6 000:- från Thoman. Är det med frakt? Det är ett jättepaket vi snackar om. Man kan tro att man köpt en gräsklippare som man sitter på när får paketet :-)

Blir dyrt att sända från Tysklan.

Dela på andra sajter

Blue Sky Mediadesk info:

6 000:- från Thoman. Är det med frakt? Det är ett jättepaket vi snackar om. Man kan tro att man köpt en gräsklippare som man sitter på när får paketet :-)

Blir dyrt att sända från Tysklan.

nej utan frakt. men om jag inte minns fel, så kostar frakten alltid 150 då man kommit över en viss summa. Den summan har vi kommit över när vi snackar 6000.

Dela på andra sajter

Någon som har något mer att säga om Yamaha HS-50. Kostar 3000 kronor på thomann, vilket enligt mig är ett nästan olagligt lågt pris för så bra ljud.

Inte HS50 men däremot de äldre MSP5 som jag tycker är bra monitorer för pengarna. Samma sak där, väldiga detaljrika monitorer. Både MSP3 och MSP5 fick fina utmärkelser när Future Music hade jämförande monitortest för något år sedan.

Själv kommer jag absolut att kolla in HS50, eller HS80 så fort jag får chansen då jag trivs med Yamaha-ljudet :rolleyes:

/Majken

Dela på andra sajter

Ja, just det... Jag jämförde med lite andra monitorer och jag föll för Yamahas väldigt klara ljudbild, priset och *ta-da!* - deras storlek. Har väldigt begränsat utrymme och de är inte särskilt stora. En fördel som kanske inte alla värderar högt men i mitt fall var det ett måste.

Edit:

Dessutom blev jag lite imponerad av att de (i mina öron, märk väl) inte lät så mycket sämre än Genelecs minsting som kostar +3000 kr. Missförstå mig rätt; Genelec lät bättre men inte 3000kr-bättre. :rolleyes:

Redigerat av Hellpig
Dela på andra sajter

precis! Lite basfattigt, sysslar mestadels med pop och kanske inte behöver suuuperdjup bas. Men ändå för basfattigt. Men stöört detaljrika monitorer. Blev mycket imponerad. kostar 3000/paret på thomann by the way. 4000 på deluxe. thomann rox!!

jag har lyssnat på de olika sorterna som musikbörsen sålt, och tycker att dom låter skittråkigt.. bättre o köra med hifihögtalare isf. 🙂

esi nEar 05 med subb låter förvånansvärt bra. plus att surroundsystem inte är dyrt för dessa monitorer!!!!

kolla beggat me!

Dela på andra sajter

jag har lyssnat på de olika sorterna som musikbörsen sålt, och tycker att dom låter skittråkigt.. bättre o köra med hifihögtalare isf. 😳

esi nEar 05 med subb låter förvånansvärt bra. plus att surroundsystem inte är dyrt för dessa monitorer!!!!

kolla beggat me!

har inte lyssnat med sub, men dom låter okej. Har iofs bara lyssnat i en akustisk miljö, och det är jams. Skulle vilja höra dom i ett tyst och välakustiserat rum som de har på 4sound eller deluxe. En besvikelse var väl att "Storebror?" ESI InEar 06 kostade ca: 700 kr mer, men lät 700 kr mindre.

Fostex(arna) på börsen (pm1/pm2) gillade jag faktiskt, men samma där. Jag vill lyssna i en miljö som deluxe's eller 4sounds.

/ adama

Dela på andra sajter

jag har lyssnat på de olika sorterna som musikbörsen sålt, och tycker att dom låter skittråkigt.. bättre o köra med hifihögtalare isf. 😄

kolla beggat me!

har inte lyssnat med sub, men dom låter okej. Har iofs bara lyssnat i en akustisk miljö, och det är jams. Skulle vilja höra dom i ett tyst och välakustiserat rum som de har på 4sound eller deluxe. En besvikelse var väl att "Storebror?" ESI InEar 06 kostade ca: 700 kr mer, men lät 700 kr mindre.

Fostex(arna) på börsen (pm1/pm2) gillade jag faktiskt, men samma där. Jag vill lyssna i en miljö som deluxe's eller 4sounds.

/ adama

jag har lyssnat på de pm2 i en helt ok lyssningsmiljö i en studio. tyckte att dom lätt tråkigt. ingen bas alls, verkligen inte ens den minsta lilla antydan. melanregistret kändes klent o diskanten luddig. även hur mycket som krämades ville man bara stänga av dem packa ner dom o kräva pengarna tillbaks. men de var inte mina så.. 😲

om du får chansen att lyssna på 05:orna med subb, DO IT!!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.