Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta har jag inte varit med om tidigare. Mixerns reglar kan helt plötsligt börja röra sig uppåt och neråt helt automatiskt vilket gör lyssningen helt olyssningsbar.

Sedan när jag exporterade den och alla reglar var inställda som jag ville så började låten att sänka sig i volym mitt i låten bara sådär. Hade detta skett i exporteringen eller är det någon konstig inställning jag råkat knappat in.

Kanske bäst att installera om Cubase, men om jag sparar alla gamla Cubase filer på ett säkert ställe, kommer dom då att kunna användas igen efter installation?

Annons
Postat

Du får läsa på lite om hur [R] knappen (automatisering) fungerar, varje kanal har en. Med den slår man av/på automatiseringar, volym, panorering, EQ, mute etc

Postat

Den gröna knappen alltså. Om man inte har den itryckt, försvinner alla inställningar för respektive kanal då? Jag hade dessa knappar intryckta ® när jag exporterade nu. Ska man INTE ha dom intryckta då eller?

Postat

Du skulle bespara dig en hel massa gråa hår om du gick en nybörjarkurs i inspelningsteknik och cubase, kostar inte speciellt mycket.

Postat

Har du R-knappen på (grön) läser Cubase av automatiseringarna dvs att ljud, pan etc rör sig. Inte grön så står dom stilla.

Så ja du skall ha den avslagen om du vill ha samma genom hela låten.

Postat
Du skulle bespara dig en hel massa gråa hår om du gick en nybörjarkurs i inspelningsteknik och cubase, kostar inte speciellt mycket.

Äh.. vem behöver ta kurser? själv är bäste dräng.. är bara att ligga i och testa...

De flesta av oss är hjälpsamma och slänger inte in en massa gliringar.. det tjänar liksom inget till!

Postat

Äh.. vem behöver ta kurser? själv är bäste dräng.. är bara att ligga i och testa...

De flesta av oss är hjälpsamma och slänger inte in en massa gliringar.. det tjänar liksom inget till!

Det var absolut ingen gliring, jag tog själv en nybörjarkurs i inspelningsteknik innan jag köpte min studio förra våren. Lärde mig sjukt mycket. 2000 kr för åtta tretimmarspass var helt sjukt välinvesterade slantar. Kan man grunderna så är det enormt mycket lättare att lära sig själv genom att leka runt med grejjerna.

Min första låt jag spelade in samma dag som jag köpte alla mina grejer håller fortfarande ett drygt år och 20 låtar senare. Inte att jag inte har blivit bättre för de har jag verkligen men den håller verkligen fortfarande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.